سه شنبه  01  مرداد  1398
چهارشنبه , 19 دی 1397 ساعت 12:15

جلیلی:

چرا ما در هیچ سریالی حتی یك فریم از نماز جمعه نداریم؟

یک کارشناس هنر و رسانه گفت: چرا ما در هیچ سریالی حتی یك فریم از نماز جمعه نداریم؟

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، شب روایت در چهاردهمین برنامه خود، شامگاه سه‌شنبه با اجرای مسعود دیانی به روی آنتن شبكه چهار سیما رفت.

دیانی در سرمقاله، با اشاره به برداشتن نرده‌ها در نماز جمعه و اینكه این نرده‌ها برای حفاظت از جان مسئولین بوده پرسید: اگر روزی بدخواهان در لباس مسئولین بی‌همیت اراده كردند به مردمان این سرزمین آسیب زنند كدام نرده مقابل آنان قد علم خواهد كرد؟ گناه فاصله بر دوش نرده‌ها نیست. فاصله را نرده‌ها نیاورده‌اند كه نرده‌ها ببرند. فاصله در ذهن و زبان و عمل صاحب منسبان است. نرده‌های مصلی تهران را برداشتیم، با فاصله میان خانه‌های مسئولان با مستضعفان چه می‌كنیم؟ برداشتن نرده‌های مصلی با حفظ فاصله‌هایی كه از قضا غایت‌الآمال ریاست‌طلبان و مقام‌جویان است مخدری است با تسكینی كوتاه‌مدت، درد ماندگار جای دیگری است.

بخش «لذت نقد» با مهدی صالحی با موضوع «ویرایش داستان» پی گرفته شد و مهدی صالحی دو كتاب «فوت و فن بازنگری و ویرایش رمان» و «زندگی‌نامه خودتان را بنویسید حتی اگر مشهور نیستید» را درخصوص ویرایش داستان معرفی كرد.

دیانی در بخش گفتگو میزبان وحید جلیلی، نویسنده و فعال فرهنگی بود تا موضوع «فقدان روایت» را به گفتگو بنشینند.

جلیلی در بحث چرایی فقدان روایت بیان كرد: چرا ما بعضی جاها با نابسامانی و بحران‌هایی در روایت مواجه می‌شویم یا دادمان از بعضی جریانات تحریف‌گر به آسمان می‌رود، به دلیل اینكه كم‌كاری‌هایی صورت گرفته. شما نباید از شیاطین عالم انتظار داشته باشید بیکار بمانند. ما در چهلمین سالگرد انقلاب وقتی به پشت سر خودمان نگاه می‌كنیم نه‌تنها سوژه‌هایی وجود دارند كه اصلاً راجع به آنها صحبت نشده است، بلكه ما ژانرهای گمشده‌ای داریم. ما بعد از گذشت 80 سال از واقعه گوهرشاد هنوز یك كارت پستال راجع به آن نداریم. بسیج و آموزش و پرورش با این عظمت و این همه امكاناتی كه فضای مجازی در اختیار می‌گذارد، به راحتی می‌توانند 10‌ها هزار خاطره از ماجرای كشف حجاب جمع كنند.

وی در مورد ماجرای كشف حجاب گفت: این ماجرا هفت سال طول كشیده و من نام آن را دفاع مقدس گذاشته‌ام و این یك سوژه نیست، یك ژانر است و باید در موردش مفصل تر كار شود. تنها كسی كه در سینمای ایران به ماجرای گوهرشاد پرداخته مرحوم علی حاتمی در فیلم «مادر» است.

ما در مورد بسیاری وقایع تاریخی مانند 16 آذر یا كودتای 28 مرداد یا اصلاً روایت نداریم یا بسیار ناچیز داریم. چرا ما در هیچ سریالی حتی یك فریم نماز جمعه نداریم؟

چرا در همین صدا و سیما كه نهادی انقلابی است چنین روایاتی نداریم؟ جلیلی پاسخ داد: به خاطر یك نعل وارونه، جنگ نرم یعنی همین. به خاطر یك سری ویروس‌هایی كه می‌آید و نخبگان و هنرمندان و مدیران ما را آلوده می‌كند و به اینها القا می‌كند تو اگر از نشانه‌شناسی انقلاب اسلامی صحبت كنی آدم بی‌هنری هستی. در اكثر فیلم‌ها جمهوری اسلامی فقط در حد عكس امام (ره) و آقا در كلانتری‌ها حضور دارد.

وی در مورد روایت مفقود از جهان گفت: در فضای مجازی از وضعیت ایران دائم سیاه‌نمایی می‌كنیم و از كشورهای دیگر یوتوپیا ساخته‌ایم. این وضعیت پاریس بعد از گذشت 230 سال از انقلابشان است، این همه آدم كشته شدند اما ما یك نفر را هم ندیدیم. ندا آقا سلطان را كه معلوم نشد كی كشته‌اش در عرض كمتر از 24 ساعت چند میلیارد نفر دیدند.

دیانی افزود: یكی از مشكلات درك و تحلیل مدیران از جامعه است.

سهم دانشمندان و پژوهشگران از رسانه ملی كجاست؟ جلیلی در نقد عملكرد صدا و سیما و سینما گفت: اگر اینها را به مدیران صدا و سیما بگوییم می‌گویند ما برای یك جامعه 80 میلیونی برنامه می‌سازیم نه یك اقلیت 10 درصدی. من می‌گویم باشد همان سهم 10 درصدی حزب‌اللهی‌ها را بدهید. 30 درصد مردم ایران در روستاها زندگی می‌كنند، سهم اینها از رسانه ملی كجاست؟ سهم دانشمندان و پژوهشگران كجاست؟

مشكل از سیاست گذاری مدیران است یا عدم اجرای هنرمندان؟ جلیلی پاسخ داد: به نظر من ما با یك جریانی مواجهیم كه جریان ضد عدالت‌خواهی است و رویه آن مطالبه‌گری از مسئولین است. انقلاب شده است كه مسئولین پاسخگو باشند، قطعاً یكی از اهداف انقلاب همین بوده است. ولی حتماً بدین معنا نیست كه انقلاب كرده‌ایم كه مسئولیت را از دوش نخبگان و نویسندگان برداریم و روی دوش دیگری بگذاریم. ما خودمان بسیاری از كارها را می‌توانیم انجام دهیم. تا كی معطل فلان مسئول شویم. مطالبه‌گریمان را از مسئولین داشته باشیم اما هر كس به سهم خودش كارش را انجام دهد.

جلیلی در جمع بندی پایانی گفت: چرا ژورنالیسم علم در ایران آنقدر ضعیف است؟ چرا رسانه دانش نداریم؟ این همه دانشمند در این كشور كار می‌كنند. اگر كسی دلش برای ایران بتپد باید راجع به اینها كار كند.

انتهای پیام/4072/

http://ana.ir/i/350951
یأس و ناامیدی از آینده، حاکم بر جامعه نویسندگان

یأس و ناامیدی از آینده، حاکم بر جامعه نویسندگان

«نقاشی قهوه‌خانه» 11 سال زمان برد

«نقاشی قهوه‌خانه» 11 سال زمان برد

بی‌قوارگی فضای روشنفکری و نادیده گرفتن سینمای انقلاب

بی‌قوارگی فضای روشنفکری و نادیده گرفتن سینمای انقلاب

نگرانی از سوء استفاده دشمن، دلیل برخی عدم روایت‌ها

نگرانی از سوء استفاده دشمن، دلیل برخی عدم روایت‌ها

اگر ما به مسئله‌ای نپردازیم، دشمن می‌پردازد

اگر ما به مسئله‌ای نپردازیم، دشمن می‌پردازد

ادبیات کارگری بیمار است

ادبیات کارگری بیمار است

بسیج عقبه مردمی انقلاب است/ نقش بسیج در تولید آثار فاخر فرهنگی

بسیج عقبه مردمی انقلاب است/ نقش بسیج در تولید آثار فاخر فرهنگی

هدف مؤسسه فرهنگی، ورزشی و توان‌بخشی ایثار ایجاد نشاط در بین ایثارگران است

سامانه زیارت مجازی گلزار مطهر شهدا رونمایی شد

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در حوزه مدیریت بحران

انتشار آثار کم‌حجم و ارزان درباره رزمندگان در اولویت قرار گیرد

انتشار ​زندگی‌نامه مستند 219 هزار شهید انقلاب و دفاع مقدس در فضای مجازی

مؤمنی‌شریف: خاستگاه ادبیات دفاع مقدس در ایران، مردمی است

دانشگاه آزاد اسلامی فرصت علم آموزی را در تمام استان‌ها فراهم کرد

توافق بنیاد شهید و وزارت آموزش پرورش برای تعیین تکلیف مدارس استان تهران

هنرهای نمایشی حوزه دفاع مقدس نیازمند توجه بیشتری است

۲۰ تیر ماه؛ ورود پیکر مطهر ۴۴ شهید دفاع مقدس به کشور

اولین مستند از مدیریت جنگ‌های منطقه توسط ایران پخش می‌شود

تشکیل پرونده سلامت برای یک میلیون و 200 هزار نفر از ایثارگران و خانواده‌هایشان

کتاب «جندی مکلف» به چاپ سوم رسید

رتبه اول علوم انسانی را با شرایط جانبازی از ناحیه دو چشم کسب کردم

«افغانستان تا لندنستان»؛ جلد اول معرفی جریان تکفیری‌ها در جهان است

«عید هشتم» نگاه زنانه به دفاع مقدس دارد

ثبت تاریخ شفاهی از زبان پیشکسوتان دفاع مقدس باید جدی گرفته شود

رسوایی فاجعه هفتم تیر، فرصت‌طلبان منافق را به زباله‌دان تاریخ انداخت

شماره 190 هفته‌نامه خط حزب‌الله منتشر شد

رونمایی از تازه‌ترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج)