دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1393 - 11:56
منتخب پانزدهمین جشنواره تجلیل از فناوران و پژوهشگران بر‌تر کشور در گفت‌وگو با آنا:

امکانات امروز دانشگاه آزاد اسلامی، آرزوی دانشجویان دانشگاه سراسری است/بی‌صبری صاحبان سرمایه، مانع تجاری سازی ایده‌ها

خبرگزاری آنا: منتخب پانزدهمین جشنواره تجلیل از فناوران و پژوهشگران بر‌تر کشور گفت: متاسفانه با برخی تنگ نظری‌ها توانمندی دانشگاه آزاد اسلامی نادیده گرفته می‌شود، امکانات امروز دانشگاه آزاد اسلامی روزی آرزوی دانشجویان دانشگاه‌های سراسری بود.
کد خبر : 57
637232231883248421.jpg

سهیل سبحان اردکانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا در همدان گفت: امروزه اهمیت تحقیق و پژوهش بر هیچ کس پوشیده نیست، ولی سرمایه گذاری و توجه به این حوزه در تمامی عرصه‌ها نهادینه نشده است.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: درست است امروز ما در فن آوری هسته‌ای، نانو، سلول‌های بنیادی و بسیاری از حوزه‌های دیگر حرف‌های زیادی برای گفتن داریم اما حلقه مفقوده ارتباط بین دانش و صنعت هنوز در کشور ما احساس می‌شود و ارتباط شایسته‌ای بین صنعت و دانشگاه حاکم نیست.


وی گفت: عدم تخصیص اعتبارات کافی و عدم توجه به پژوهش و پژوهشگر از مهم‌ترین مسائل حوزه پژوهش در کشور است، بطور مثال اعتباراتی که برای ورزش‌های قهرمانی مثل فوتبال هزینه می‌شود، با بودجه پژوهش کشور اصلاً قابل مقایسه نیست.


برگزیده پانزدهمین جشنواره تجلیل از فناوران و پژوهشگران بر‌تر کشور در سال 93 افزود: انجام پروژه‌های تحقیقاتی، انتشار و ارایه مقاله در مجله‌ها و همایش‌های معتبر بین المللی و ملی، عضویت در کمیته داوران مجله‌های معتبر بین المللی و ملی و تالیف کتب موجب شد اینجانب با کسب بیش از 300 امتیاز به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره پانزدهم انتخاب شوم.


سبحان اردکانی گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در سالیان اخیر مقام اول تولید علم در کشور را به خود اختصاص داده است، ولی با سیاست‌های اجرایی کشور در سالیان گذشته، فرصت همکاری اساتید و محققین این دانشگاه در اجرای تحقیقات کلان در سطح ملی فراهم نشد و امیدوارم با مرتفع شدن این مشکل با مشارکت همه نهادهای علمی، بتوان در راستای آبادانی و استقلال هرچه بیشتر کشور گام برداشت.


عضو هیات علمی واحد همدان تصریح کرد: مهم‌ترین معضل و مشکل ما در اینکه علم و ایده به پدیده تبدیل نمی‌شود، عدم صبر و شکیبایی صاحبان سرمایه و همچنین عدم اعتماد آن‌ها به توانمندی‌های داخل کشور است. به طوری که اکثر صاحبان سرمایه انتظار دارند در کوتاه مدت به نتیجه مدنظر رسیده و حاضر به مخاطره انداختن سرمایه خود در زمینه تجاری سازی ایده‌ها نیستند.


سبحان هم چنین گفت: اگر این دیدگاه در صنعت و سرمایه گذاران حاکم گردد که می‌توان با صبر و شکیبایی و اعتماد به محققان به نتیجه رسید، می‌توان گام‌های ارزشمندی در راستای توسعه کشور برداشت.


وی با اشاره به توانمندی دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه پژوهش گفت: در بسیاری از موارد با غرض ورزی امکانات و پتانسیل این مجموعه سترگ نادیده گرفته می‌شود و باید قبول کنیم ما هم در عرضه و شناساندن این توانمندی‌ها گاهاً کوتاهی کرده‌ایم.


سبحان اظهار داشت: بنده در دانشگاه دولتی درس خوانده‌ام، روزی استفاده از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی که هم اکنون در اختیار دانشجویان در بیشتر واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی است، برای ما به عنوان آرزو تلقی می‌شد.


وی گفت: امیدوارم با توجه بیش از پیش مسئولین محترم به مقوله پژوهش و سرمایه گذاری در این حوزه بتوانیم در عرصه پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در عرصه بین المللی به عنوان کشوری سرآمد و الگو در سطح دنیا زبانزد باشیم.


به گزارش آنا، سهیل سبحان اردکانی دانش آموخته دکتری تخصصی علوم محیط زیست از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سال 1387، کار‌شناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی محیط زیست از دانشگاه تربیت مدرس در سال 1382 و کار‌شناس مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست از دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1379 است.


وی تاکنون 29 عنوان مقاله آی اس آی، 51 عنوان مقاله علمی پژوهشی، ارائه بیش از 80 عنوان مقاله در همایشهای بین المللی و ملی، مجری 13 طرح پژوهشی و همکار 22 طرح پژوهشی، تألیف 2 جلد کتاب و داوری مقالات 20 نشریه معتبر ملی و بین‌المللی را در کارنامه علمی خود دارد.


وی همچنین دو سال مدیر پژوهشی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، هفت سال رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، یکسال معاون آموزشی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات همدان بوده و سابقه داوری طرحهای تحقیقاتی دانشگاهی، کتب و مقالات علمی- پژوهشی و عضویت در مجمع متخصصین ایران را در کارنامه اجرایی خود دارد.


انتهای پیام/ع


گفت‌وگو: مهدی صفرزاده


انتهای پیام/

برچسب ها: پژوهشگر همدان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته