سه شنبه  31  اردیبهشت  1398
چهارشنبه , 25 اردیبهشت 1398 ساعت 20:31

علیزاده در گفتگو با آنا:

حوزه نقد ادبی دچار فقر آموزش است

یک نویسنده و منتقد ادبی گفت: درحالی‌که در فضای آموزشی شاهد رشد قارچ‌گونه کلاس‌های داستان نویسی هستیم، در حوزه نقد ادبی دچار فقر آموزش هستیم.

مصطفی علیزاده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره نقد در حوزه ادبیات داستانی و شعر گفت: برخلاف تصوری که در جامعه ادبی ما وجود دارد و هر کسی به خودش حق نقد می‌دهد، تنها کسی می‌تواند نقد کند که از اصول نقد ادبی هم شناخت داشته باشد، هرچند داستان‌نویس و کتاب‌خوان به نظر برسد، ولی متأسفانه در جامعه ادبی ما این‌ طور نیست.

وی عنوان کرد: کسی که داستان می‌خواند و یا داستان می‌نویسد فکر می‌کند می‌تواند نقد کند و نقد آن نقد صائبی است. نقد را از منظر علمی اگر بخواهیم نگاه کنیم چارچوب‌ها، روابط و رویکردهایی دارد که صرفاً از آن دریچه می‌شود به اثر نگاه کرد و نقد کرد.

این نویسنده و منتقد ادبی بیان کرد: این‌که با نوشتن کتاب داستان می‌توان منتقد شد شاید پاسخش هم بله باشد و هم خیر. باید ببینیم با چه رویکردی نقد خواهد کرد. کسی که داستان می‌نویسد با فرض این‌که هیچ توانایی و دانش دیگری غیر از داستان‌نویسی ندارد داستان و قواعد داستان‌نویسی را خوب می‌داند و فقط می‌تواند از همین منظر یک اثر را بکاود و نقد کند.

علیزاده با تأکید به این نکته که نقد فقط بررسی عناصر داستانی نیست تصریح کرد: نقد ادبی رویکردهای متفاوتی دارد که کم‌اهمیت‌ترین آن‌ها به شناخت عناصر داستان برمی‌گردد و رویکردهای مختلفی مثل جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و ... است که کسی با داستان‌نویسی در این حوزه‌ها عالم نمی‌شود و باید مطالعات خودش را کامل کند.

وی گفت: ممکن است یک نفر فقط در دو حوزه مطالعه کرده و شناخت و تسلط داشته باشد، پس هر بار هم که نقد می‌کند مجاز است که در همین دو حوزه نقد کند و نباید به اسم این‌که منتقد است پا را فراتر بگذارد و از رویکردهای مختلف بخواهد یک اثر را نقد کند.

این نویسنده و منتقد ادبی با تأکید بر این نکته که منتقد ادبی باید اصول نقد و رویکردهای نقدی را بشناسد، افزود: کسی که می‌خواهد منتقد داستان شود، می‌بایست حتماً و حتماً یا تحصیلات دانشگاهی یا مطالعات شخصی تخصصی در این زمینه در این حوزه داشته باشد و لااقل در برخی از رویکردها تخصص کسب کرده باشد.

علیزاده با اشاره به نیاز منتقدان به آموزش تخصصی گفت: در فضای آموزشی شاهد رشد قارچ‌گونه کلاس‌های داستان نویسی هستیم. در حالی که در حوزه آموزش نقد ادبی فقیر هستیم. فکر می‌کنم درست آن است که کلاس‌ها و کارگاه‌های نقد ادبی و تحلیل داستان هم به موازات کلاس‌های داستان نویسی تشکیل و خواننده تحلیلگر و یا حتی فراتر از آن، منتقد ادبی تربیت شود.

انتهای پیام/4122/4028/

http://ana.ir/i/379700
لفظ عامه‌پسند برای تحقیر اثر مناسب نیست

لفظ عامه‌پسند برای تحقیر اثر مناسب نیست

کتاب «آنکه باد می‌کارد ...» اثری مؤثر در افشای تروریسم غرب است

کتاب «آنکه باد می‌کارد ...» اثری مؤثر در افشای تروریسم غرب است

زبان فارسی مانند موجود زنده نیاز به پاسداری دارد

زبان فارسی مانند موجود زنده نیاز به پاسداری دارد

فردوسی یکی از سرچشمه‌های اصلی هویت ایرانی است

فردوسی یکی از سرچشمه‌های اصلی هویت ایرانی است

بیشتر به فیلم‌ها و رمان‌های معمایی و پرکشش علاقه دارم

بیشتر به فیلم‌ها و رمان‌های معمایی و پرکشش علاقه دارم

اولویت اولم در «باخ» سرگرمی و هیجان بود

اولویت اولم در «باخ» سرگرمی و هیجان بود

تجدید چاپ 9 کتاب داستانی انتشارات جمکران

تجدید چاپ 9 کتاب داستانی انتشارات جمکران

تعداد اخبار امروز گروه : 2 خبر