دوشنبه  06  خرداد  1398
يكشنبه , 22 اردیبهشت 1398 ساعت 10:43

شهسواری در گفتگو با آنا:

ممیزی و اقتصاد نشر موانع بهترین نسل داستان‌نویسی هستند

یک نویسنده و استاد داستان‌نویسی گفت: اگر ممیزی و اقتصاد نشر فرصت بدهد نسلی که الان دارند رمان می‌نویسند، ظرفیت این که بهترین نسل رمان‌نویس ما باشند را دارند.

محمدحسن شهسواری در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره وضعیت رمان و داستان ایرانی گفت: نسلی که الان دارند رمان می‌نویسند، یعنی متولدین اواخر دهه پنجاه تا اوایل دهه‌ هفتاد، ظرفیت این که بهترین نسل رمان‌نویس ما باشند را دارند؛ البته در مورد داستان کوتاه این طور نیست. چون کارم این است، هم رمان منتشر می‌کنم، هم گاه در رسانه‌ها معرفی کتاب می‌نویسم، هم کمی معلم رما‌ن‌نویسی هستم، و هم گاه به عنوان دبیر مجموعه‌هایی را بر عهده داشته‌ام، حرفم روی تجربه و تحقیق است. منتهی با تأکید عرض کردم می‌توانند باشند نه این که هستند.

وی با اشاره به برخی موانع رشد و بالندگی ادبیات داستانی عنوان کرد: در درجه اول ممیزی و در درجه بعد اقتصاد نشر ممکن است باعث شود این آرزو یا پیش‌بینی من محقق نشود. چون به‌هرحال نویسنده جوان‌ باید بتواند کتاب چاپ کند، بازخورد مخاطب‌ را ببیند و در کارهای بعدی‌اش گام به گام جلو برود. اولین کتاب نویسنده که قرار نیست بهترین کتابش باشد. همه جای دنیا هم همین‌ طور است.

این نویسنده تصریح کرد: بر اساس آمار متوسط سن خلق شاهکار برای نویسنده‌ها 45 سال است. پس اگر حتی 30، 35 سالگی هم کتاب چاپ کنند یعنی بعد از 10 سال نوشتن می‌توانند بهترین آثارشان را خلق کنند. البته استثنا همیشه هست. من دارم از قاعده حرف می‌زنم. خیلی طبیعی هم هست، شما در کسب و کار هم که در نظر بگیرید، یک فرد پزشک یا مهندس بالاخره باید تجربه‌شان بالاتر برود. متأسفانه ولی باز باید تأکید کنم اگر ممیزی و اقتصاد نشر اجازه ندهد تجربه‌ای این نسل ادامه پیدا نکند، پیش‌بینی من محقق نمی‌شود.

وی درباره کیفیت آثار داستانی در نمایشگاه کتاب امسال اظهار کرد: فقط می‌دانم وقتی که این‌قدر کتاب گران می‌شود، در همین روزها دوباره کاغذ گران‌تر شده است، طبیعتاً بخش تألیفی ضربه بیشتری می‌خورد و به ناشران هم حق می‌دهم که با وسواس و سختی بیشتری کتاب ایرانی چاپ بکنند. بالاخره آن قشری که کتاب می‌خرند قشر برخوردار جامعه نیستند و با امساک بیشتری کتاب می‌خرند. شما شاید قبلاً با 100 هزار تومان به راحتی چهار کتاب می‌خریدی ولی الان به زور ممکن است دو یا حتی یک کتاب بتوانی یک کتاب بخری، طبیعی است که مخاطب هراسان بین انتخاب آخرین اثر «موراکامی» یا «اورهان پاموک» و یک نویسنده کار اولی و جوان ایرانی، رقبای مشهور خارجی‌اش را انتخاب می‌کند.

شهسواری درباره کتاب‌های خود که در نمایشگاه ارائه شدند، خاطرنشان کرد: کارهای قبلی‌ام بودند و کار جدید فقط یک کتاب به‌نام «ایران‌شهر» بود، که جلد اولش به روزهای آخر نمایشگاه کتاب رسید. بقیه کارها هم کارهای قدیمی است از نشر ققنوس و نشر چشمه و افق.

انتهای پیام/4072/4028/

http://ana.ir/i/379121
اولویت اولم در «باخ» سرگرمی و هیجان بود

اولویت اولم در «باخ» سرگرمی و هیجان بود

هیچ کتابی بی‌نیاز از ویرایش نیست

هیچ کتابی بی‌نیاز از ویرایش نیست

جایزه ارغوان فرصتی برای دیده شدن نویسنده‌های جوان است

جایزه ارغوان فرصتی برای دیده شدن نویسنده‌های جوان است

هر فرد حقیقت‌جو مخاطب کتابم است

هر فرد حقیقت‌جو مخاطب کتابم است

«نفرین به هرچه قانون» بازتاب دغدغه‌های من است

«نفرین به هرچه قانون» بازتاب دغدغه‌های من است

تخصصی شدن علم موجب دردسر بشریت شده است

تخصصی شدن علم موجب دردسر بشریت شده است

نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی نیست، یک فروشگاه بزرگ است

نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی نیست، یک فروشگاه بزرگ است

چاپ رنگین‌نامه‌ها به عنوان کتاب کودک، به زیان مخاطب است

چاپ رنگین‌نامه‌ها به عنوان کتاب کودک، به زیان مخاطب است

«قربانی طهران» داستان مردم در مقطع غبارآلود مشروطیت است

«قربانی طهران» داستان مردم در مقطع غبارآلود مشروطیت است

فروش «شام سرد شد کوتی‌کوتی» به یک ناشر خارجی

فروش «شام سرد شد کوتی‌کوتی» به یک ناشر خارجی

23/02/1398 12:02:35 ق.ظ
کلاس های داستان نویسی شهسواری حرف نداره .....
تعداد اخبار امروز گروه : 2 خبر