802142
سه شنبه  01  آبان  1397

خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

يكشنبه , 07 مرداد 1397 ساعت 15:25

عبدالجبار کاکایی:

ترانه‌سرا باید آزادانه دغدغه‌هایش را بیان کند

شاعر و ترانه‌سرای ایرانی گفت: ترانه‌سرا در خلاء زندگی نمی‌کند و گاهی باید بر اساس دغدغه خود ترانه بسراید. متأسفانه به دلیل منفعت مالی، هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ کنسرت‌های سودآور برگزار می‌کنند که اینها بر پیکره موسیقی ضربه می‌زند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، سی‌ودومین جلسه از سری برنامه‌های اتفاق ترانه با اجرای اهورا ایمان، شاعر، ترانه‌سرا و خواننده کشور، در تماشاخانه مهر حوز هنری برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، اهورا ایمان ضمن خیرمقدم به حاضران در برنامه از دست‌اندرکاران اتفاق ترانه برای انتخاب وی به عنوان مجری تشکر و قدردانی کرد و گفت: برنامه اتفاق ترانه جدی‌ترین برنامه در سراسر کشور است که تخصصی به حوزه ترانه و موسیقی می‌پردازد و از همین رو برای من افتخار بزرگی است که مسئولین حوزه هنری اجرای این برنامه را بر عهده‌ام گذاشتند.

وی ادامه داد: در این سال‌ها شعر محاوره جای خودش را میان شاعران جوان باز کرده است اما باید بدانیم که شعر محاوره ترانه نیست و ترانه چارچوب و ساختار خودش را دارد. متأسفانه در مواقعی شاهد بودیم که به ترانه اهمیت کمتری داده می‌شد؛ به طوری که در برخی از سال‌ها سعی شد که ترانه از گردونه رقابت با شعر کنار گذاشته شود، اما امیدواریم که به همت ترانه‌سرایان و انگیزه آن‌ها برای رشد و پرورش ترانه، اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

در ادامه این برنامه و پس از شعرخوانی چند تن از شاعران جوان، عبدالجبار کاکایی ترانه‌سرا و کارشناس حوزه شعر و ادبیات پشت تریبون قرار گرفت و درباره وضعیت تران‌سرایی و اجرای برنامه‌های موسیقی در کشور گفت: همان‌طور که اهورا ایمان گفت، ترانه‌سرایی وضعیت خوبی ندارد اما امیدواریم با توجه به پیشنهادهایی که در جزیره کیش مطرح شده است و وزارت ارشاد نیز پیگیری کرده است اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

وی ادامه داد: باید بدانیم که ترانه، آواز و تصنیف مقولاتی جدا در حوزه موسیقی هستند که در فرهنگ ما قدمتی بسیار دارند. ما باید بدانیم که برای چه مسئله‌ای ترانه می‌سراییم و چه زمانی تصنیف و آواز سروده می‌شود. گاهی موسیقی بر کلام ارجح‌تر است و گاهی موسیقی پیرو و دنباله‌رو شعر حرکت می‌کند. این مسئله در شعر نیز وجود دارد. یک زمان معنا بر ساختار ظاهری شعر مقدم است و گاهی برعکس هرچند که هنر شاعری به آن است که هر دو را مورد توجه قرار دهد، می‌توان به حافظ اشاره کرد که در سرودن شعر هم به معنا توجه داشته و هم از ساختار و ظاهر غافل نشده است.

این ترانه‌سرا تصریح کرد: سن مخاطبین ترانه بسیار کم شده است و باید نظارت دقیقی از نظر محتوا بر ترانه‌ها صورت بگیرد، ترانه همانند یک کودک شیطان است که نباید توقع داشت در پذیرایی یک خانه روی مبل بنشیند و به جاهای دیگر سرک نکشد، در بسیاری از کشورهای غربی نهادها بحث محتوایی ترانه را بر عهده می‌گیرند؛ جاهایی مانند مدارس، مراکز روان‌شناسی، کلیسا و بسیاری از جاهای دیگر به عنوان نهادهای اجتماعی محتوای یک ترانه، موسیقی و ... را مورد توجه قرار می‌دهند و درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنند. دولت نیز تنها به بحث کپی‌رایت و حقوق مؤلفین توجه دارد که اثری به سرقت نرود اما در ایران همه مسئولیت‌ها بر عهده وزارت ارشاد است و این حجم از کار انتخاب کارها را با مشکل مواجه می‌سازد.

کاکایی تأکید کرد: ترانه‌سرایی گاهی با شعار همراه می‌شود، نمی‌توان گفت که شاعر و ترانه‌سرا در خلاء شعر می‌گویند. قطعاً اتفاقات روزانه بر روند ترانه و موضوعاتی که به آن‌ها می‌پردازند تأثیرگذار است. از همین رو در کشوری که هیجان و شورانگیزی می‌تواند جریان‌ساز باشد ترانه‌سرا نیز می‌تواند شعار بدهد و جریان‌ساز باشد. در دوران جنگ تحمیلی اشعار صادق آهنگران هزاران نفر را داوطلبانه به جبهه‌های جنگ برد که این مسئله نشان از قدرت شعر و اثربخشی آن در میان اقشار مختلف مردم است.

وی خاطرنشان کرد: ترانه بازگوکننده و روایت‌کننده حال امروز جامعه است، ترانه می‌گوید که امروز در جامعه ما چه چیزی در حال وقوع است، از همین رو گاهی تابوهایی شکسته می‌شود و مسائلی طرح می‌شود که نیازمند اصلاح است، از طرفی برخی مفاهیم سبب می‌شود که فشار جامعه کاسته شود. زمانی که خواننده دغدغه و حرف دلش را در ترانه می‌شنود احساس خوبی پیدا می‌کند. همین مسئله نشان می‌دهد باید در انتخاب ترانه دقت بسیار شود و بحث نظارت به عنوان یک موضوع حرفه‌ای به‌خوبی و تمام‌نگر دیده شود.

در بخش بعدی برنامه ستار اورکی، آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده، پشت تریبون قرار گرفت و درباره فضای آهنگ‌سازی در سینما و تلویزیون مطالبی را ایراد کرد. وی درباره آهنگ‌سازی برای سینما و تلویزیون گفت: سلیقه مردم در حال تغییر است و آن‌ها به دنبال آن هستند که موسیقی را در آلبوم و در کنسرت بشنوند، اما اعتقاد دارم یک فیلم خوب باید یک موسیقی، ترانه و یک تنظیم خوب نیز داشته باشد، ساخت یک قطعه برای سریال با فیلم سینمایی بسیار متفاوت است؛ زیرا مخاطبین متفاوتی دارد. مخاطبین نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارند. از همین رو کسی که اثری را خلق می‌کند باید بداند برای چه مخاطبی کاری را تولید می‌کند.

در این برنامه، سامی تحصیل‌داری، علیرضا تقی‌پور، امید محمودی، بهاره دلفرح، فاطمه ترسا و علیرضا بدری ترانه‌های خود را خواندند. در پایان برنامه نیز نیما اورکی، نوازنده پیانو، چند قطعه را به صورت زنده اجرا کرد.

انتهای پیام/4028

برچسب‌ها

بیشتر بخوانید

نظرات

رستاخیز عاشقی، ترکیب مقبول عشق و عدالت

مدلسازی و تحلیل آماری داده‌های طول عمر منتشر شد

بررسی دلایل و علل تمایل ایرانیان به مصرف کالای خارجی منتشر شد

چاپ سوم رمان خواب باران در راه است

«سه دختر حوا» چه می‌خواهند؟

نوشیدن چای نعنا و سفر به مراکش ناشناخته

داوری کتاب سال دانشجویی در مراحل آخر است/ برگزاری اختتامیه در هفته کتاب

هرس،راوی دغدغه‌های جنگی زنانه در بستر بحران

مدعیان مهدویت و هزاره‌گرایان را بهتر بشناسیم

انرژی‌های تجدیدپذیر منتشر شد

مدلسازی و تحلیل آماری داده‌های طول عمر منتشر شد

نوشیدن چای نعنا و سفر به مراکش ناشناخته

رستاخیز عاشقی، ترکیب مقبول عشق و عدالت

مدعیان مهدویت و هزاره‌گرایان را بهتر بشناسیم

انرژی‌های تجدیدپذیر منتشر شد

«سه دختر حوا» چه می‌خواهند؟

کتاب صوتی فرنگیس؛ گوش سپردن به حماسه و هیجان

بررسی دلایل و علل تمایل ایرانیان به مصرف کالای خارجی منتشر شد

هرس،راوی دغدغه‌های جنگی زنانه در بستر بحران

چاپ سوم رمان خواب باران در راه است

گفتگوی ویـژه

گـزارش

دیدگاه

پیشخوان روزنامه