دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 اسفند 1399 - 16:41
آنا گزارش می‌دهد؛

معاونان دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای استان تهران چه گفتند؟

بازدید میدانی معاونان دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای دانشگاهی استان‌ تهران با هدف رفع مشکلات دانشجویان، استادان و کارکنان انجام شد.
کد خبر : 566984
637496836311673988.jpg

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، معاونان و مدیران کل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران با رؤسای واحدها، مدیران، اعضای هیئت علمی و کارکنان این واحدها دیدار و با برگزاری جلساتی در جریان نقطه‌نظرات، پیشنهادات و مطالبات آنها قرار گرفتند.


جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، بهروز طهماسب کاظمی رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، سیدمحمد بطحائی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، حسین جوادی قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی، مسعود همتی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، ایمان عطارزاده مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی، عزیز نجف‌پور آقابیگلو مشاور ریاست دانشگاه و دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و شبکه علمی (فضای مجازی) طی روزهای دوشنبه (4 اسفند)، سه‌شنبه (5 اسفند) و چهارشنبه (6 اسفند) از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بازدید کردند.


ایجاد شبکه یکپارچه اطلاعات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی ضروری بود


طهماسب کاظمی مشاور برنامه‌ریزی راهبردی ریاست و رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا و قرچک بازدید کرد.



مشاور برنامه‌ریزی راهبردی ریاست و رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی با استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین، پیشوا و قرچک که به بررسی مسائل جاری عمده واحدها و مسائل خاص واحد پرداخت، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مولود پربرکت انقلاب اسلامی و یکی از افتخارات کم‌نظیر ایران است که با داشتن بیش از یک میلیون دانشجو و هزاران عضو هیئت علمی و تربیت بیش از 7 میلیون متخصص برای کشور، ظرفیت‌های بی‌بدیلی را برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده است.


طهماسب کاظمی عنوان کرد: این دانشگاه اکنون نیز روند رشد و بالندگی خود را با رویکرد جهادی و با تمام توان ادامه می‌دهد و تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا مطالبات رهبر معظم انقلاب از دانشگاه آزاد اسلامی که ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه است را پیگیری کنیم.


وی خاطرنشان کرد: پرهزینه بودن، لختی، انعطاف‌ناپذیری و تمرکز بیش از حد از ویژگی‌های سازمان مدیریت گذشته دانشگاه بود که زیرسایه سنگین نظم حاصل از بروکراسی آهنین بین واحدها و سازمان مرکزی پنهان شده بود.


مشاور برنامه‌ریزی راهبردی ریاست و رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: اضافه کردن مأموریت‌ها و فعالیت‌های سیستم هر روز به پیچیدگی و سنگینی سازمان در تصمیم‌گیری می‌افزود و کوچک‌سازی ساختار در واحدها و سازمان مرکزی و سبک کردن بار نیروی انسانی در این سیستم بدون داشتن یک نظام هوشمند اطلاعاتی، نتیجه‌ای جز قفل شدن سیستم، به تأخیر افتادن امور، از دست رفتن فرصت‌ها و ایجاد چالش های بزرگ‌تر در پی نداشت.


طهماسب کاظمی افزود: تنها علاج راهبردی این چالش‌ها که در اثر ساختار تصمیم گیری غیر یکپارچه اما متمرکز مدیریت دانشگاه به وجود آمده بود، ایجاد هرچه سریع‌تر سامانه‌های یکپارچه داده‌ها و اطلاعات دانشگاه و متناسب‌سازی و هماهنگ کردن سازمان مدیریت دانشگاه با این سامانه‌ها است.


وی با اشاره به بعضی اشکالات موجود در سامانه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه گفت: مدیران و در رأس همه ریاست محترم دانشگاه بر همه اشکلات وارده در گزارش‌های واصله از واحدها و دانشجویان واقف بوده و با هماهنگی با متخصصان این سامانه‌ها در حال عیب‌یابی و جاگذاری سیستم در نظام مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی است.


مشاور برنامه‌ریزی راهبردی ریاست و رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، این اشکالات را در چهار دسته ناشی از داد‌ه‌های ناهمگن و نامنظم موجود در سیستم‌های غیرمتمرکز واحدهای دانشگاهی، زمانبر بودن بومی‌سازی سامانه با سازمان علمی آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و عدم آشنایی همکاران واحدها با سامانه جدید و از همه مهم‌تر اثرات ناشی از جابجایی تقویم آموزش عالی کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا عنوان کرد.


طهماسب کاظمی مطرح کرد: بسیاری از همکاران هنوز توقع دارند مدیریت اقدامات در دو بخش درون واحدی توسط سامانه‌های غیریکپارچه و مکاتبات رسمی بین واحدها و سازمان مرکزی انجام شود.، این در حالی است که با رفع اشکالات موجود بسیاری از فعالیت‌ها و اشتباهات فعلی موجود در مدیریت علمی و پژوهشی دانشگاه برای همیشه به صفر خواهد رسید و فعالیت‌های جدیدی متناظر با سازمان جدید مدیریتی بدون هرگونه خطا به وجود خواهد آمد.


وی خاطرنشان کرد: همکاران محترم به منظور رفع مشکلات موجود، مواردی را که در سیستم با آن مواجه می‌شوند با دلسوزی به مدیران مربوطه منتقل کنند تا شاهد تولد دوباره دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک سازمان یکپارچه داده‌ها و اطلاعات و شبکه هوشمند علمی- آموزشی باشیم.


مشاور برنامه‌ریزی راهبردی ریاست و رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری همکاران ذیربط سامانه، اشکالات جزئی مورد اشاره هرچه سریع‌تر مرتفع شود.


طهماسب کاظمی با تبیین مزیت‌های اصلی تبدیل شدن دانشگاه آزاد اسلامی به شبکه واقعی از طریق سامانه‌های جدید تشریح کرد: سامان‌دهی، نظارت و رصد دقیق وضعیت دانشگاه و برنامه‌ریزی مطلوب و متناسب با واقعیات در تمامی حوزه‌ها از نتایج به‌کارگیری این سامانه‌هاست و با تکمیل زنجیره این سامانه‌ها چرخه میرایی سازمان که در اثر نظام بروکراتیک و سنتی اداره دانشگاه به وجود آمده بود، رفع شده و دانشگاه وارد فاز جدیدی از رشد و بالندگی خواهد شد.


وی به رصد مستمر و روزانه دکتر طهرانچی از وضعیت موجود واحدهای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: پیگیری مسائل دانشجویان، استادان و کارکنان یکی از دغدغه‌های مهم رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی است.


نفر از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بازدید کرد


محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، فرهاد ادهمی مقدم مدیرکل توسعه آموزش و امور دانشجویان علوم پزشکی و همایون رستگارزاده سرپرست معاونت توسعه منابع سلامت از دانشکده‌های دندانپزشکی، داروسازی و علوم دارویی، ساختمان گروه روانشناسی و دانشکده پزشکی بازدید کردند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گزارشی از نحوه برگزاری دوره‌های تئوری و بالینی دانشجویان، راه‌اندازی مدیریت یکپارچه سیستم آزمایشگاهی و داروخانه‌ها به‌منظور هم‌افزایی بیشتر ارائه کرد.


علیرضا خوشدل با قدردانی از حمایت‌های نفر در پیشبرد اهداف دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، آینده و چشم‌انداز پیش‌روی دانشگاه را بسیار امیدوارکننده عنوان کرد.


بازدید عطارزاده از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب


ایمان عطارزاده مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب از آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، فضاهای آموزشی، سرای نوآوری و ... این  دانشگاه بازدید و با مدیران، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان دیدار و گفت‌وگو کرد.


در نشست هم‌اندیشی که با حضور عطارزاده، پروین داداندیش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، معاونان، روسای دانشکده‌ها و مدیران این دانشگاه برگزار شد، درباره مسائل، مشکلات و راه‌های برون‌رفت از این چالش‌ها بحث و تبادل‌نظر شد.


عطارزاده در این جلسه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به‌دلیل چابک و فناور بودن، همدلی و همکاری خوبی که در راستای جذب دانشجو بین تمامی حوزه‌ها وجود دارد، قدردانی کرد.


ارائه گزارش معاونت‌های مختلف واحدتهران غرب، ارائه گزارش حوزه ریاست درباره نحوه جذب دانشجو و دلایل افزایش جذب دانشجو، تفویض اختیار برخی از امور آموزشی و پژوهشی از سازمان به استان، افزایش فضاهای آموزشی مورد نیاز برای زمان بعد از کرونا، نحوه افزایش پذیرش دانشجو در رشته‌های کم دانشجو، نحوه توزیع رشته‌ها در واحدها خصوصاً واحدهای چابک و حضور استادان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در جلسات پیش‌دفاع پایان‌نامه‌های دکتری از جمله موارد طرح شده در نشست هم‌اندیشی بود.


جزئیات بازدید علمائی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب


نشست هم‌اندیشی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با حضور جواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، شعبانعلی صفری ثابت مدیرکل برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، اسدالله متاجی مدیرکل امور آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدرضا اردکانی مدیرکل امور امور پژوهشی و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، جعفر اسدپور معاون همکاری‌های صنعتی و امور آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام حمید نیکزاد مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در این دانشگاه برگزار شد.


علمائی در این جلسه سیاست‌های کلان دانشگاه و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات و محدودیت‌های موجود را تبیین و بر ضرورت درآمدزایی غیرشهریه‌ای از طریق طرح‌های پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد.


دانشگاه آزاد اسلامی منشأ تحولات در تولید دانش


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما از کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و سایر بخش‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط‌کریم بازدید کرد.


بطحائی در حاشیه این بازدید گفت: در حال حاضر با سامانه‌هایی در عرصه بین‌المللی مواجه هستیم که آموزش را با چالش بسیار جدی مواجه خواهد کرد و دیر یا زود نظام آموزش سنتی جمع خواهد شد.



وی با بیان اینکه باید به دنبال راهکارهایی باشیم که با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود درآمدزایی کنیم، عنوان کرد: امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی با سرعت بیشتر بتواند منشأ تحولات عمیق در حوزه تولید دانش و آموزش عالی کشور باشد.


سیدعبدالله میرغیاثی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط‌کریم نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این دانشگاه در حوزه‌های مختلف مطرح کرد: آزمایشگاه‌های این دانشگاه با داشتن بهترین تجهیزات آزمایشگاهی موفق به کسب مجوز همکار استاندارد در زمینه قیر و آسفالت نیز شده است.


بازدید نجف‌پور از بخش‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند


عزیز نجف‌پور آقابیگلو مشاور ریاست دانشگاه و دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و شبکه علمی (فضای مجازی) دانشگاه آزاد اسلامی از بخش‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند بازدید کرد و با امکانات و دستاوردهای این واحد دانشگاهی آشنا شد.



وی همچنین در نشست هم‌اندیشی و تبادل‌نظر با هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند حضور یافت.


بازدید دوم علمائی این بار از دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس


نشست هم‌اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس با حضور علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، شعبانعلی صفری ثابت مدیرکل برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد اسلامی، اسدالله متاجی مدیرکل امور آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدرضا اردکانی مدیرکل امور امور پژوهشی و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، جعفر اسدپور معاون همکاری‌های صنعتی و امور آزمایشگاهی و هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس امروز در این دانشگاه برگزار شد.


علمائی در این جلسه سیاست‌های کلان دانشگاه و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات و محدودیت‌های موجود را تبیین کرد.


معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از تلاش دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس قدردانی کرد.


عباسپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس نیز در این نشست گزارشی از عملکرد حوزه­‌های مختلف واحد پردیس ارائه کرد.


گزارش بازدید همتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه


رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی از بخش‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه بازدید کرد.


مسعود همتی همچنین با حضور در نشست هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در جریان مسائل و مشکلات حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای کاربردی قرار گرفت.



مسعود همتی زبر برگزاری دوره های با کیفیت آموزشی و مورد نیاز جامعه تأکید کرد و از پاسخگویی و رفتارمناسب دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه با دانشجویان و مراجعه کنندگان تقدیرکرد.


بازدید سوم علمائی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر


علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی از واحد اسلامشهر بازدید و با کارکنان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.


جمعی از کارکنان و اعضای هیئت علمی واحد اسلامشهر در این نشست صمیمی به بیان مشکلات و دغدغه‌های موجود در حوزه‌های مختلف پرداختند.


معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی پس از استماع دغدغه‌های موجو با تشریح سیاست‌های کلان و نگاه رو به رشدِ دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی راهکارهای مطلوب در حل مسائل موجود و هم‌اندیشی در زمینه چگونگی حرکت در مسیر توسعه‌ای واحد اسلامشهر پرداخت.


اقدامات توسعه‌ای و کیفی، درآمدزایی غیرشهریه‌ای و توجه بیش از پیش به پروژه‌های نوین و فناور و رفع دغدغه‌های معیشتی دانشگاهیان از مهم‌ترین محورهای مطرح شده در این نشست بود.


بازدید خسروپناه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) شهرری


نشست هم‌اندیشی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری با حضور حجت‌الاسلام خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیئت رئیسه این دانشگاه برگزار شد.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست گفت: هدف از برگزاری نشست هم‌اندیشی و تبادل‌نظر در واحد یادگار امام خمینی‌(ره) شهرری و سایر واحدهای دانشگاهی استان تهران، آگاهی از مشکلات و دغدغه‌های موجود در واحدها و انتقال آن به اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای مرتفع ساختن مشکلات است.


خسروپناه با اشاره به برگزاری همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی توسط دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: ایده اصلی این همایش توسط معاونت علوم انسانی و هنر تدوین شده، اما اجرای آن با استان‌ها و واحدهاست.



وی تأکید کرد: مقالات از نوع ICS، امتیاز خوبی برای دانشجویان دکتری و اعضای هیئت علمی محسوب می‌شود.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر برگزاری جلسات هفتگی با اعضای هیئت علمی خاطرنشان کرد: انتظار ما از رؤسای دانشکده‌ها برگزاری جلسات با مدیران گروه و مدیران گروه با اعضای هیئت علمی حداقل هفته‌ای یکبار است.


خسروپناه، تسریع در روند تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی، راه‌اندازی مجلات جدید، احیای مجلات تعطیل شده و ساماندهی وضعیت پایان‌نامه‌ها با استفاده از سیستم پژوهشیار را از اقدامات مؤثر در معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد.


ایجاد اکوسیستم فناوری برای استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی


معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال که در این دانشگاه برگزار شد، گفت: دانشگاه کارخانه، هلدینگ و یا خط تولید نیست، بلکه کارخانه انسان‌سازی است.


دهقانی فیروزآبادی تبیین کرد: دانشگاه‌ها در گذشته برای دولت، صنعت و شرکت‌های بزرگ انسان تربیت می‌کردند و در حال حاضر دیگر این کارکرد پاسخگو نیست. زمانی مردم برای حضور فرزندانشان در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند تا آنان مهارتی یاد بگیرند.


وی ادامه داد: اگر مردم احساس کنند که فرزندانشان در دانشگاه آزاد اسلامی کارآفرین تربیت می‌شود، حاضر به پرداخت شهریه هستند.


معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: باید دانشگاه آزاد اسلامی را به دانشگاه کارآفرین و حل مسئله تبدیل کنیم تا مردم این دانشگاه را برای تحصیلات تکمیلی فرزندانشان انتخاب کنند.


دهقانی فیروزآبادی در ادامه سخنان خود بر ضرورت ایجاد اکوسیستم فناوری با هدف بهره‌مندی استادان و دانشجویان تأکید کرد و افزود: باید زیرساخت‌های موجود را تا حد امکان اصلاح و زیرساخت‌های جدید ایجاد کنیم.


وی در ادامه توضیح داد: براین اساس چهار ریل سرای نوآوری، آزمایشگاه مرکزی، ارتباط با صنعت و حمایت از فعالیت‌های فناورانه اعضای هیئت علمی را در معاونت تحقیقات، فناوری و نواوری دانشگاه آزاد اسلامی تعبیه کرده‌ایم.


در ادامه این نشست حمیدرضا خالدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به ارائه گزارشی از اقدامات و ظرفیت‌های این دانشگاه پرداخت.


بازدید جوادی از دانشگاه آزاد اسلامی از واحد شهرقدس


حسین جوادی قائم مقام معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی، محمد نقیب‌زاده معاون رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط‌عمومی امور استان‌ها و محسن امینی خوزانی مدیرکل برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای شهرقدس و ملارد بازدید کردند.


هیئت اعزامی در ادامه این بازدید از نزدیک با دانشجویان، کارکنان و استادان صحبت کرده و در جریان مشکلات و مسائل آنان قرار گرفتند.


قائم مقام توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: تبدیل وضعیت پرسنل قراردادی کارکنان و اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در دستور کار سازمان مرکزی  قرار دارد.



جوادی متذکر شد: واحد شهرقدس از نظر علمی دارای رنکینگ مناسبی است و مقالات خوبی تولید کرده و با توجه حرکت این دانشگاه به سمت دانشگاه مأموریت‌گرا و حل مسئله در راستای احقاق حق کارکنان و استادان تلاش خود را انجام خواهیم داد.


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته