دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1399 - 12:20
آنا گزارش می‌کند؛

نافرمانی مدنی علیه سیاست‌های اقتصادی آل‌سعود/ اعتراضات مردم عربستان با وجود سانسور شدید حکومتی آغاز شده است

سیاست‌های شکست‌خورده اقتصادی ولیعهد عربستان در سال 2020 پیامدهای منفی بر شهروندان سعودی گذاشت و بدترین سال زندگی را بر مردم تحمیل کرد؛ از این رو شاهد کلید خوردن نافرمانی‌های مدنی هستیم.
کد خبر : 561112
السعودية-تنتفض-و-مظاهرات-في-السعودية-1280x720.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شب گذشته (دوشنبه) مردم خشمگین عربستان از سیاست‌های اقتصادی آل‌سعود که به افزایش بیکاری و فقر منجر شده است، در شهر «البریده» منطقه «القصیم» تظاهرات برگزار کردند. با وجود خودجوش بودن تظاهرات که در آن صدها جوان حضور داشتند، نیروهای امنیتی مداخله کردند که به درگیری با نیروهای سعودی منجر شد.


تظاهرات عربستان


تظاهرات القصیم


تظاهرکنندگان اعتراض خود را به مالیات‌ها، قرنطینه، جلوگیری از مسافرت، فقر فزاینده و بیکاری در کشور اعلام کردند. همچنین منابع میدانی می‌گویند پلیس قصیم و گارد ملی به‌دلیل افزایش ناآرامی‌ها، اعتراض‌ها و درگیری‌ها در حالت آماده‌باش قرار دارند.


سانسور شدید اعتراضات مردمی و ضعف دولت عربستان


می‌توان گفت اقدامات و سیاست‌های ضعیف دولت عربستان باعث خشم مردم شده و صدای شهروندان سعودی را که از شدت بیکاری، فقر، مالیات هنگفت و خدمات ضعیف در رنج هستند، درآورده و این درحالی است که رسانه‌های حکومتی که بودجه‌های خود را از آل‌سعود دریافت می‌کنند، سانسور شدید اعتراضات مردمی را در دستور کار قرار داده‌اند.


در این میان رسانه‌های مخالف آل‌سعود و فضای مجازی عربستان صدای رسای مخالفانی است که شدت اعتراضاتشان ترس و هراس دولت عربستان را موجب شده است.


صدور حکم اعدام برای 14 تن در عربستان به اتهام شرکت در تظاهرات


درحالی‌که مقام‌های سعودی مدعی هستند نرخ بیکاری در عربستان 14 درصد است، بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعلام کردند درصد بیکاری اعلام‌شده صحیح نیست و آل‌سعود در حال تقلیل آمار نرخ بیکاری در عربستان است. درواقع، بیکاری یکی از دلایل افزایش فساد در عربستان به‌شمار می‌رود. ناظران نرخ واقعی بیکاری در عربستان را 34 درصد تخمین زده‌اند و این درحالی است که عربستان کشوری سرشار از منابع نفتی به‌شمار می‌رود.


با وجود سانسور شدید رسانه‌های دولتی عربستان، در فضای مجازی این کشور می‌توان درباره آمار بیکاری اطلاعات دیگری نیز به‌دست آورد، ازجمله اینکه 53.5 درصد سعودی‌های بیکار دارای مدرک لیسانس هستند.


10 دلیل اصلی افزایش نرخ بیکاری در عربستان عبارتند از:


- شغل‌ها به شاهزادگان تعلق می‌گیرد و شهروندان سعودی از برخی شغل‌ها محروم هستند.


- بودجه کشور بدون نظارت هدر می‌رود.


- پروژه‌هایی برخلاف تمایل و علاقه شهروندان سعودی ساخته می‌شوند.


- فساد در بالای هرم نهادها و وزرای سعودی بیداد می‌کند.


-‌ پول‌های کلانی در کنفرانس‌های خارجی و قمار به باد می‌رود.


- برنامه‌های دولت ضعیف است و همیشه با شکست مواجه می‌شود.


- تعلیق خدمات و اخراج کارگران و کارمندان سعودی افزایش یافته است.


- کمپین‌های جعلی و کند سعودی برای مشاغل ایجاد شده است.


- بخش‌های مهم دولتی مانند صنعت، تجارت و خدمات توسعه نیافته‌اند.


- دولت تمایلی برای رفع بیکاری و توجهی به مشکلات جوانان ندارد.


طبق برخی آمارها، در حال حاضر حدود 35 هزار کارمند سعودی دارای گواهینامه‌های جعلی هستند و کمتر از 2 میلیون شهروند سعودی و 6.5 میلیون خارجی در بخش خصوصی کار می‌کنند.


سیاست‌های شکست‌خورده اقتصادی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در سال 2020 پیامدهای منفی بر شهروندان سعودی گذاشت، به این معنا که شهروندان سعودی در یک سال گذشته در کشوری که غنی از منابع نفتی است، بدترین سال‌های زندگی خود را گذرانده‌اند.


فراهم شدن مقدمات نافرمانی مدنی


حدود یک سالی می‌شود که مقام‌های سعودی اقدامات ریاضتی دولتی را اعمال کرده‌اند تا نارضایتی مردم کاسته شود، ولی این اقدامات به مقدمه‌ای برای شورش‌های مدنی در عربستان تبدیل شده است. گفته می‌شود  این اقدامات به‌اصطلاح  «اصلاح‌طلبانه» حکومت آل‌سعود عربستان را در معرض انقلاب مردمی قرار داده است.




بیشتر بخوانید:


تظاهرات علیه حکومت آل سعود در «قصیم»




به‌عنوان نمونه وزارت دارایی عربستان سال گذشته برای نخستین‌بار اقدامات دولت را برای نجات کشور از کسری بودجه دردناک توصیف کرد و به این بهانه افزایش مالیات بر ارزش افزوده از پنج درصد به 15 درصد را در دستور کار قرار داد. همچنین هزینه‌های کمک به زندگی شهروندان سعودی از ژوئن سال 2020 قطع شد.


سیاست‌های اقتصادی فلج‌کننده عربستان در کنار بحران شیوع کرونا و تأثیرات آن در افزایش مالیات و نرخ بالای بیکاری، جوانان عربستان را بیش از پیش خسته کرده، به‌حدی که زندگی و شغل‌شان را تحت تأثیر قرار داده است.



برخی از جوانان سعودی به مشاغل کم‌درآمدی مانند خدمات پیک موتوری، تاکسی اینترنتی یا تحویل مواد غذایی روی آورده‌اند.



محدودیت‌های  سختگیرانه در زمینه منع تردد در عربستان برای مقابله با کرونا به‌حدی است که شهروندان سعودی اجازه ندارند به‌جز خرید نیازهای اولیه یا برای فوریت‌های به بیرون از خانه بروند.


تظاهرات این روزهای جوانان سعودی ریشه چندین هفته‌ای و چند ماهه دارد و ابتدا در شبکه‌های اجتماعی کمپین‌های اعتراض‌آميز به سیاست‌های حکومت آل‌سعود به راه افتاد.


تظاهرات جوانان سعودی با نیم‌نگاهی به اعتراضات ضدحکومتی شیعیان عربستان


 می‌توان گفت اگر تظاهرات و اعتراضات جسورانه شیعیان منطقه شرقی عربستان نبود، امروز جوانان مرفه و بی‌دغدغه سعودی که اندکی از مخارج دولت برای آن‌ها کاسته شده است و فشارهایی به‌لحاظ اجتماعی وارد آمده، میل به تظاهرات شبانه مدنی نداشتند تا بخواهند به سیاست‌های حکومت آل‌سعود اعتراض کنند.


تظاهرات عربستان


مقام‌های سعودی از سال 2011 سیاست شیعه‌ستیزی خود را با حمله به شهر عوامیه کلید زدند و منازل شیعیان را به بهانه مبارزه با تروریسم تخریب کردند، به‌طوری که بسیاری از ساکنان شیعه این شهر را ترک کردند. آل‌سعود پروژه تخریب منازل شیعیان را در مناطق مختلف شیعه‌نشین با ادعای ساخت غیرقانونی بودن در پیش گرفتند و نزدیک به 2 هزار منزل در استان‌های العیص، العلا، تبوک، ضیاء، البدع، حقل و املج را تخریب کردند.


مقام‌های سعودی برای آزار و اذیت پای خود از حد فراتر گذاشتند و ساکنان مناطق شیعه را از خدمات ضروری مانند برق محروم کردند، به‌طوری‌که برق مناطق شالیهات و منازل بخش غربی منطقه شرما و الخریبه را قطع کردند.    


نیروهای امنیتی عربستان در حمله به مناطق شیعه‌نشین بسیاری از روحانیون و فعالان شیعه را بدون هیچ دلیل روشنی بازداشت کردند. برهمین مبنا می‌توان گفت سیاست تبعیض و انتقام آل‌سعود علیه شیعیان در دوره ولیعهدی بن‌سلمان روند سریعتری به خود گرفت.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته