دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1399 - 13:00

ماجرای سکه‌های کشف شده در ابن بابویه چیست؟

از 260 سکه کشف شده در ابن بابویه شهرری که بیستم شهریور کشف شده، ۱۴۱ سکه سالم است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این سکه‌ها مربوط به سلسله آل‌بویه است.
کد خبر : 527875
19-jars-containing-Roman-coins-in-a-park-in-southern-Spain-b.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در اواخر شهریور ماه 260 سکه قدیمی نقره که گفته می‌شود مربوط به دوره آغازین آل بویه است در آرامستان ابن بابویه شهرری کشف شد.


دو نفر که مدعی بودند برای دفن متوفای خود در پی کندن قبر در این آرامستان بودند این سکه‌ها را پیدا کرده و آنها را بین خودشان تقسیم کردند.


البته احمد ابوحمزه ری‌شناس مدعی است که سکه‌هایی که از لحاظ تاریخی مربوط به حدود 1100 سال پیش است نمی‌تواند با کندن قبر که نهایتاً سه متر است پیدا شده باشد و حداقل برای کشف آن باید حدود 8 متر زمین حفاری می‌شده است.


این کارشناس همچنین مدعی است فردی که چنین سکه‌هایی را داشته احتمالاً فردی ثروتمندی بوده زیرا فرد معمولی در آن دوره نمی‌توانسته ۲۶۰ سکه درهم نقره داشته باشد و مطمئناً سکه‌های دیگری هم داشته است.


بنا بر اعلام اداره کل میراث فرهنگی استان تهران سکه‌های مکشوفه در گورستان ابن بابویه توسط یگان حفاظت استان تهران به این اداره کل تحویل داده شده است و از مجموع 260 سکه‌، ۱۴۱ سکه سالم و بقیه یا خُرد شده و یا به هم چسبیده‌اند.


گفتنی است عرصه گورستان ابن بابویه شهرری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و دارای ضوابط حفاظتی است و براساس قانون هرگونه تدفین و خاک‌برداری در این عرصه تاریخی بدون اخذ مجوز و نظارت اداره کل میراث‌ فرهنگی استان تهران، ممنوع است.


آرامستان شهرری که 10 هکتار وسعت دارد، به‌عنوان دومین گورستان تهران بوده و فقها و مشاهیر زیادی همچون شیخ صدوق، شیخ رجبعلی خیاط، علی اکبر دهخدا و ... در آنجا مدفون هستند.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

برچسب ها: شهرری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته