دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1394 - 16:04

موسسه پژوهشی آمریکایی: اسراییل 115 کلاهک هسته‌ای دارد

گزارش جدید یک اتاق فکر آمریکایی نشان می دهد رژیم صهیونیستی نزدیک به 660 کیلوگرم پلوتونیوم دارد که برای ساخت 115 کلاهک هسته‌ای کافی است.
کد خبر : 51319

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از تارنمای صهیونیستی «تایمز اسراییل»، گزارشی به‌تازگی منتشر شده است حاکی از آنکه رژیم صهیونیستی «در 50 سال گذشته نزدیک به 660 کیلوگرم پلوتونیوم در تاسیسات دیمونا تولید کرده است».


طبق گزارش بیست‌وهشتم آبان‌ماه انستیتو علوم و امنیت جهانی (اس.آی.اس.آی)، رژیم صهیونیستی از زمانی که نخستین سلاح هسته‌ای را اندکی پیش از جنگ شش روزه 1967 میلادی تولید کرد، تاکنون قریب به 115 کلاهک هسته‌ای تولید کرده است.


بر پایه این گزارش که از سوی «دیوید آلبرایت» بازرس پیشین سازمان ملل متحد تهیه شده است، «اسراییل 660 کیلوگرم پلوتونیوم در اختیار دارد که از سال 1963 به این سو در تاسیسات دیمونا تولید شده است».


در این گزارش تاکید شده است رژیم صهیونیستی همواره در این زمینه رقم واقعی را مخفی نگه می‌دارد و منابع دیگر مقدار سلاح‌های اتمی اسراییل را 80 تا 200 بمب تخمین زده‌اند.


طبق پژوهش‌های این سازمان، یک سلاح هسته‌ای سه تا پنج کیلوگرم پلوتونیوم در خود دارد.


این گزارش می‌افزاید: بنا به مقدار پلوتونیومی که تولیدشده، شمار تقریبی سلاح‌های هسته‌ای اسراییل به نزدیک 165 مورد می‌رسد که با خطای معیار 33، طیف کامل آن 90 تا 290 سلاح می‌شود. البته به نظر نمی‌رسد اسراییل این تعداد سلاح تولید کرده باشد. یک تخمین منطقی نشان می‌دهد تا آخر 2014 میلادی، سلاح‌های تولید شده 30 درصد کمتر یعنی 115 سلاح هسته‌ای باشد.


طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی وسایل نقلیه زیادی برای نقل و انتقال سلاح‌های هسته‌ای خود دارد.


این رژیم همچنین هواپیماهای نقلیه تسلیحات اتمی دارد و می‌تواند موشک‌های کروز را از پایگاه زیردریایی فعال کند.


به نوشته تایمز اسراییل، رژیم صهیونیستی که از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان.پی.تی) نیست، اطلاعات مربوط به تسلیحات اتمی خود را محرمانه نگاه می‌دارد و نه تایید می‌کند نه تکذیب.


فعالیت‌های هسته‌ای این رژیم در سال 1986 میلادی از سوی «مردخای وانونو» در روزنامه «ساندی‌تایمز» انگلیس افشا شد. وی ده‌ها عکس از تاسیسات ارائه کرد و کارشناسان هسته‌ای را قادر ساخت تایید کنند رژیم صهیونیستی دست‌کم یکصد کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.


وانونو از 1976 تا 1985 میلادی به عنوان یک کارشناس در تاسیسات هسته‌ای دیمونا مشغول به کار بود و اطلاعات چشمگیری در مورد برنامه هسته‌ای این رژیم افشا کرد.


وی به جرم خیانت 18 سال در زندان بود و در سال 2014 میلادی تحت شرایط بسیار دشوار آزاد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته