دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1399 - 00:05
آنا گزارش می‌دهد؛

کرونا، جرأت معتادان متجاهر برای حضور در ملأعام را بیشتر کرد/ پیوست‌ اجتماعی برای برخورد با اعتیاد وجود ندارد

شیوع کرونا و کاهش اقدامات ضربتی نیروی انتظامی در برخورد با معتادان متجاهر بیانگر آن است که در خصوص مواجهه با اعتیاد در کلانشهرها از جمله تهران به پیوست‌های اجتماعی کم‌توجهی شده است.
کد خبر : 510297
3520397.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه انتظامی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با انتشار خبر شیوع کرونا در کشور در اسفند ماه تدابیر سازمان‌های مختلف که به ارائه خدمات عمومی می‌پرداختند (از جمله مراکز نگهداری معتادان متجاهر) سطح خدمت‌دهی‌شان را کاهش دادند به‌طوری‌که سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری خود در روزهای پایانی سال 98 عنوان کرد که از روزی که بحث کرونا مطرح شد (به فاصله ۴ روز پس از اعلام رسمی شیوع آن)، کمیته درمان ستاد مبارزه با موادمخدر بنا به توصیه وزارت بهداشت پذیرش در مناطق مراکز ماده ۱۶ را متوقف کرد و بنابر اطلاعات به دست آمده افرادی هم که در این مراکز حضور داشتند دوره‌های ترخیصشان کوتاه‌تر شد.




بیشتر بخوانید:


کرونا، معتادان متجاهر را به پاتوق‌های پاکسازی‌شده کشاند


معتادان متجاهر؛ چالش شهرداری در نگهداشت اجتماعی پایتخت




طبیعتاً این اقدام واکنشی طبیعی بود که با هدف کاهش اجتماعات انسانی و پیشگیری از شیوع کرونا انجام شد.


نتیجه این اقدام در روزهای پایانی سال با توجه به سرمای هوا، افزایش ظرفیت پذیرش گرمخانه‌های شهرداری بود که بارها سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نسبت به این موضوع تأکید و از بابت آن اظهار نگرانی کرد.


 پس از اتمام فصل سرما و گرمای هوا معتادان مجدداً به پاتوق‌های خود بازگشته و دیگر نیازی به مراجعه به گرمخانه‌ها نداشته و پس از فعالیت روزشان شب‌ها را نیز در پارک‌ها و یا به‌صورت کارتن‌خوابی در کنار پیاده‌روها سپری می‌کنند.


یکی از مهم‌ترین تأثیرات کرونا در بحث آسیب‌های اجتماعی به‌دلیل پرهیز از جمع‌آوری معتادان در یک مکان و افزایش خطر شیوع کرونا باعث کاهش طرح‌های نیروی انتظامی در راستای جمع‌آوری معتادان شده که همین موضوع حضور این افراد را در سطح شهر بسیار ملموس و قابل مشاهده کرده است.


حضور معتادان متجاهر در برخی از مکان‌های عمومی همچون پارک‌ها و فضاهای سبز شهری که تردد مردم هم در آن زیاد است به‌گونه‌ای شده که این افراد به‌صورت علنی اقدام به انجام اعمال متجاهرانه کرده و به مصرف مواد مخدر می‌پردازند و هیچ ترس و دلهره‌ای از انجام این عمل مجرمانه در ملاءعام ندارند.


در مواردی مشاهده شده این دست از اقدامات در فضاهایی انجام می‌شود که تنها فاصله چند صد متری با کانکس پلیس دارد.


موارد اشاره شده حاکی از آن است که دستگاه‌های متولی رسیدگی به وضعیت معتادان علاوه بر این‌که می‌بایست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به رفع این آسیب از سطح شهر اقدام کنند باید به این موضوع توجه کنند که برخورد با موضوع اعتیاد در جامعه علاوه بر طرح‌های ضربتی که منجر به جمع‌آوری این افراد از ملاءعام می‌شود باید به پیوست‌های اجتماعی آن نیز توجه ویژه داشته باشند تا پس از دستگیری و مدتی قرنطینه مجدد با همان وضعیت به جامعه بازنگردند.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته