سه شنبه  01  مرداد  1398
جمعه , 10 خرداد 1398 ساعت 03:26

حجت‌الاسلام عندلیب:

آزادی بیان نباید وسیله‌ای برای توهین به مقدسات باشد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: آزادی بیان نباید وسیله‌ای برای توهین به مقدسات باشد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به‌ مناسبت شهادت امام علی (ع) به همت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، نشستی علمی به صورت پخش آنلاین با حضور حجت‌الاسلام حسین عندلیب استاد حوزه و دانشگاه با عنوان «حقوق بشر در اندیشه امام علی(ع)» برگزار شد. 

حجت‌الاسلام حسین عندلیب در این برنامه به تبیین حقوق بشر در اندیشه امام علی (ع) پرداخت و گفت: برای بررسی حقوق بشر در اندیشه امام علی(ع) باید ابتدا جایگاه انسان در اندیشه امام علی(ع) را بشناسیم. از نگاه امام علی (ع) انسان دارای کرامت و احترام است. 

وی ادامه داد: لذا این امام اولین حق بشر را برخورداری از کرامت و احترام می‌داند و در همین راستا به مالک‌اشتر می‌فرماید، قلب خود را به دوستی، محبت و لطف به مردم سوق بده، زیرا مردم دو گروهند، یا برادر دینی تو و یا همانند تو انسان هستند. همچنین وقتی امام فهمید به کرامت و شخصیت یک زن یهودی تعرض شده است و خلال از پای او در آورده‌اند فرمود، اگر کسی از این غصه دق کند و بمیرد بر او ملالی نیست.

این استاد استاد حوزه و دانشگاه دومین حق از حقوق بشر را حق آزادی بیان و عقیده دانست و گفت: امام خوارج را که نماد اپوزیسیون بودند تحمل کرد و فرمود از آمدن مسجد، بهره‌مندی از بیت‌المال شما را محروم نمی‌کنم و تا زمانی که دست به شمشیر نبردید دست به شمشیر نمی‌برم. جالب اینکه امام وصیت نمود خوارج را بعد از من نکشید زیرا کسی که طالب حق بوده و اشتباه رفته با کسی که طالب باطل بوده و به باطل رسیده متفاوتند.

وی‌افزود: قوانین و مقررات کشورها محترم است و همان‌طور که در منشور حقوق بین‌الملل آمده نباید آزادی بیان به توهین و اهانت به مقدسات، نظم و اخلاق عمومی یا مخالف قوانین کشورها باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: از منظر امام علی(ع) حقوق دیگری همچون مالکیت فردی، برخورداری از آموزش و پرورش، حق حیات، آزادی‌های فردی و حریم خصوصی و ... برای بشر متصور است.

انتهای پیام/۴۱۰۸/

http://ana.ir/i/385069
ششمین گردهمایی سالانه نماينده رهبرى در انگلستان برگزار شد

ششمین گردهمایی سالانه نماينده رهبرى در انگلستان برگزار شد

دشمنی که دشمن است چه سیاه باشد چه طلایی!

دشمنی که دشمن است چه سیاه باشد چه طلایی!

آیا نظام پارلمانی جایگزین نظام ریاستی می‌شود؟

آیا نظام پارلمانی جایگزین نظام ریاستی می‌شود؟

قلعه‌نوی: موضع‌گیریمان در قضیه ونزوئلا در بین تشکل‌ها کم‌نظیر بود

قلعه‌نوی: موضع‌گیریمان در قضیه ونزوئلا در بین تشکل‌ها کم‌نظیر بود

نظام پارلمانی مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه احیا شود

نظام پارلمانی مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه احیا شود

سرفصل‌ سخنرانی‌های دانشجویان مقابل رهبری چیست؟

سرفصل‌ سخنرانی‌های دانشجویان مقابل رهبری چیست؟

انتخابات شورای مرکزی ۲۱ دفتر جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد

انتخابات شورای مرکزی ۲۱ دفتر جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد

اخگرپور: خالص‌ترین نوع آزادی بیان در دیدار رهبری جلوه می‌کند

اخگرپور: خالص‌ترین نوع آزادی بیان در دیدار رهبری جلوه می‌کند

پهلوان: بهترین تریبون طرح نظرات دانشجویان، دیدار رهبری است

پهلوان: بهترین تریبون طرح نظرات دانشجویان، دیدار رهبری است

رسانه باید دستیار رسانه‌ای خانواده برای تربیت آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی باشد

صفر تا صد مدیریت یک مجله را یاد بگیرید

شورای نگهبان مصلحت سنجی ندارد/ برابری دیه زن و مرد ایراد شرعی دارد

دولت عزم جدی برای اصلاح خصوصی‌سازی ندارد

سردار سلیمانی: وظیفه بسیج امت‌سازی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب است

کوبیدن حامی FATF بر طبل ادعاهای تکراری!

آوینی پاسبان رویای انقلاب/ماجرای دیدار یامین‌پور با رائفی‌پور و جبرئیلی چه بود؟

صداوسیما در مقابل فشارهای دولت مقاومت کند

توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران پاسخی محکم بر اقدامات خصمانه آن‌ها بود

راهیان نور از تحریف وقایع ارزشمند کشور جلوگیری می‌کند

سازمان خصوصی‌سازی به‌جای منافع ملی به فکر جیب آقازاده‌ها است

اردوی راهیان نور غرب از 5 مردادماه آغاز می‌شود

اردوی راهیان نور از تأثیرگذارترین برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها است

تجمع دانشجویان در اعتراض به خصوصی‌سازی مقابل پاستور+ عکس

روش‌شناسی تفسیر متن به متن در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی منتشر شد

تفاوت و شباهت‌های مذاکرات قطعنامه 598 و مذاکرات برجام

نشست «مطالبه‌گری از شورای نگهبان» در جمع دانشجویان دوره اسلام ناب برگزار می‌شود

حل ریشه‌ای مسائل کلان کشور رویکرد جدید گروه‌های جهادی است

نقش هاشمی رفسنجانی در پایان جنگ و صدور قطعنامه 598 از زبان سرلشکر جعفری

جوانان آماده کار در پست‌های مهم باشند