دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1399 - 12:00
آنا بررسی می‌کند؛

ایران جزء 20 کشور اول دنیا در حوزه تحقیقات درباره ویروس کرونا

بررسی رصد روند و مطالعه دانش و تجربه جهانی در حوزه ویروس کرونا در پایگاه اسکوپوس جالب است، این رصد مشخص می کند که ایران جزء 20 کشور اول دنیاست که درباره کرونا ویروس تحقیق می‌کند.
کد خبر : 484069
p087bg04.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با توجه به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در پیشتازی برای ارائه راه‌حل‌های مناسب و بومی و تولید دانش در مواجهه با چالش‌های حاصل از معضلات جهانی از جمله ویروس کرونا لازم است که دانش و تجربه جهانی در چالش‌های پیشرو مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.


مطالعه دقیق تر روند و چگونگی تولید بروندادهای علمی این حوزه به منظور الگوبرداری و استفاده از آن در اثربخشی بیشتر تولید و توسعه دانش در حوزه چنین چالش‌های جهانی تاثیر به‌سزایی دارد.


رصد انتشار اندیشه‌ها و مطالعه الگوهای انتشاراتی و شناسایی مهمترین تولیدات علمی و ارایه تصویری از گرایش‌های موضوعی در خصوص چالش‌های جهانی می‌تواند چشم‌اندازی کلی از موضوع‌ها، تخصص‌ها و روندهای گذشته و جاری در علم در اختیار سیاستگذاران و اعضای هیات علمی و گروه های اندیشه ورز قرارد دهد.


لذا در این جستار چالش جهانی اخیر ویروس کرونا در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مستندات علمی 19-Covid بر اساس آمار سایت مرجع Scopus تا 11 آوریل سال 2020 میلادی تعداد 915 عنوان است. جستجو از طریق کلیدواژه 19-Covid در این پایگاه استنادی انجام شد.


نمودار 1 سال انتشار مستندات علمی 19-Covid را نشان می‌دهد. کرونا ویروس سال 2015 اواخر این سال در ووهان چین نمود پیدا کرد. سپس طی 6 ماه اخیر در کل جهان پراکنده شده است و سازمان بهداشت جهانی در 11 مارس 2020 شیوع این بیماری را همگیری جهانی اعلام کرده است. اغلب مستندات علمی در حوزه -Covid 19 در سال 2020 منتشر شده است.


نمودار


نمودار 2 موضوعات اصلی مستندات علمی 19-Covid را نشان می‌دهد. بالغ بر 50 درصد مستندات علمی در حوزه پزشکی است. 17.3 درصد مستندات علمی در حوزه ایمنی شناسی و میکروب شناسی است. 7 درصد انتشارات این حوزه در زمینه بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی است. سایر موضوعات عبارتند از: داروسازی، بین رشته‌ای، علوم اجتماعی، علوم محیطی، کشاورزی و زیست شناسی و...


02


جدول 1 و نمودار 3 کشورهای تولید کننده بیشترین مستندات علمی حوزه 19-Covid را نشان می‌دهد. 65 کشور جهان درباره این بیماری، درمان و راه های پیشگیری از آن به مطالعات گسترده پرداخته اند. چین با 215 مستند علمی دارای بیشترین تولید علمی در حوزه 19-Covid است.


از آنجاییکه که این کشور مدت زمان بیشتری این بیماری را تجربه کرده است و برای درمان و پیشگیری از آن پیشقدم است، مطالعات بیشتری در این باره انجام داده است. امریکا با 96، انگلستان با 44 ، ایتالیا با 36،آلمان با 22 مستند علمی در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارند.


ایران دارای 7 مستند علمی جز 20کشور اولی است که در این زمینه مطالعه می‌کند. کشورهای ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، انگلستان، چین، ایران، ترکیه و بلژیک ده کشوری هستند که تعداد بیماران، و تعداد مرگ و میر بیشتری در این بیماری همه گیر داشته‌اند.


نمودار04


نمودار 4 نوع منابع منتشر شده حوزه 19-Covid را نشان می دهد. 51.1 درصد منابع منتشر شده مقاله علمی و 17.5 درصد مستندات مقاله های مروری است.


05


مجلات فعال در زمینه انتشار مستندات علمی حوزه ویروس کرونا 19-Covid و تعداد مقالات منتشر شده توسط آنها در جدول 2 نشان داده شده است.


06


کلیدواژه های بکار رفته و فراوانی تکرار آنها در متن مستندات علمی حوزه 19-Covid در جدول 3 نشان داده شده است.


07


زبان مستندات علمی حوزه 19-COVID در جدول 4 نشان داده شده است. اکثر مستندات علمی به زبان انگلیسی منتشر شده است.


09


در نمودار 5 حامیان مالی اصلی تولیدات علمی حوزه 19-COVID آمده است. اکثر حمایت کنندگان مالی تولیدات علمی این حوزه از کشور چین هستند.


09


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته