27481
شنبه  24  آذر  1397
شنبه , 03 آذر 1397 ساعت 14:49

عضو هیأت علمی دانشگاه:

بی‌اعتمادی مخاطبان به رسانه‌ها به زایل شدن مقبولیتشان می‌انجامد

عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: اگر مخاطبان به پیام‌هایی که از رسانه‌ها دریافت می‌کنند اعتماد نداشته باشند، به‌تدریج مقبولیت آنها نزد مخاطبان زایل خواهد شد.

الهه ودودی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان به رسانه‌های داخلی در زمان بروز برخی از شرایط اجتماعی و گرایش به رسانه‌های فارسی زبان خارجی، اظهار کرد: مفهوم اعتماد مردم به رسانه‌ها و خبرهایی که منتشر می‌شود زیربنایی‌ترین عامل کارکرد مطلوب و اثر بخش رسانه محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که اعتماد به رسانه به عنوان پیش‌شرط فعالیت‌هاست که از قبل به وجود آمده و یا دست‌کم ضمن فعالیت رسانه به وجود می‌آید، تصریح کرد: اگر مخاطبان به پیام‌هایی که از رسانه‌ها دریافت می‌کنند اعتماد نداشته باشند در آنان زمینه‌ای برای پذیرش پیام‌ها وجود نخواهد داشت و به‌تدریج نیز مقبولیت رسانه نزد مخاطبان زایل خواهد شد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه افزود: اگر مردم یک جامعه به منابع خبری داخلی خود اعتماد نداشته باشند نمی‌توان آنها را بصورت عمیق و ریشه دار، همگرا و یک‌پارچه ساخت و نمی‌توان آنها را حول محورهای مهمی که مصلحت کشور یا دولت و نظام حکومتی در گرو آن است متحد و متفق کرد.

ودودی در ادامه به بیان علل بروز چنین گرایش‌ها در مصرف رسانه‌ای پرداخت و گفت: فقدان رسانه‌های خصوصی، عملکرد نادرست خبری و ارائه اطلاعات و اخبار اشتباه به مردم، انتشار سیاست‌های حکومتی و دروازه‌بانی یکسویه، وجود نگاه امنیتی در رسانه‌های صوتی وتصویری، انعکاس به مواضع قدرت به‌جای انتشار واقعیت و نبود رویکرد بی‌طرفی در انعکاس اخبار از مهمترین دلایل تمایل افراد به رسانه‌های خارجی است.

وی در پایان افزود: برای برون‌رفت از چنین گرایش‌هایی رسانه‌ها می‌بایست به اقداماتی همچون ارائه اطلاعات بدیهی با ذکر جزئیات، سرعت در اطلاع‌رسانی با کمترین فاصله، رصد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی،  مرتبط کردن خبر به زندگی روزمره مخاطب و به‌کارگیری فیلم‌های ارسالی از طرف‌های درگیر در یک رخداد روی آورد تا به مرور زمان اعتماد مخاطبان را به جایگاه گذشته بازگرداند.

انتهای پیام/4105/
 

برچسب‌ها

بیشتر بخوانید

نگرش رسانه‌های داخلی نسبت به مخاطبان تغییری نکرده است

نگرش رسانه‌های داخلی نسبت به مخاطبان تغییری نکرده است

رسانه‌ها فرزندان را دچار چند‌فرهنگی کردند

رسانه‌ها فرزندان را دچار چند‌فرهنگی کردند

تأثیرگذاری بر مخاطبان نباید وابسته به رادیو و تلویزیون باشد

تأثیرگذاری بر مخاطبان نباید وابسته به رادیو و تلویزیون باشد

لغو نمایشگاه مطبوعات در چنین اوضاع اقتصادی کمک به رسانه‌هاست

لغو نمایشگاه مطبوعات در چنین اوضاع اقتصادی کمک به رسانه‌هاست

رسانه‌ها نقش مؤثری در آموزش تاب‌آوری اجتماعی دارند

رسانه‌ها نقش مؤثری در آموزش تاب‌آوری اجتماعی دارند

نظرات

03/09/1397 06:42:45 ب.ظ
هر چه مخاطبان به رسانه اعتماد بیشتری داشته باشند باطبع محبوبیت رسانه بین مخاطبان بیشتر میشود

گفتگوی ویـژه

گـزارش

دیدگاه

پیشخوان روزنامه