1397903
چهارشنبه  30  آبان  1397
جمعه , 18 آبان 1397 ساعت 02:54

یک روانشناس:

بی‌توجهی رسانه‌ها به امیدبخشی، فضای خانواده را متشنج می‌کند

یک روانشناس گفت: وقتی رسانه‌ها به‌جای امیدبخشی، از فشارهای اقتصادی سخن به‌میان می‌آورند به‌طور ناخودآگاه به خانواده فشار آورده و فضای امن خانه را متشنج می‌کنند.

حسین ابراهیم‌آبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در بحث کاهش نشاط عمومی در جامعه اظهار کرد: این بحث در سه سطح کلان، میانه و خرد قابل بررسی است و به جز مسأله اقتصادی می‌بایست در عملکرد رسانه‌های ما نیز تجدید‌نظر شود، زیرا آن‌ها به نوبه خود بر ایجاد فضای یأس‌آور در سطح خرد تأثیرگذار هستند.

وی با بیان این‌که وضعیت اقتصادی جامعه خود نوعی پمپاژ نا‌امیدی و نگرانی از آینده را در پی دارد، افزود: ما در مباحث کلان فرهنگی نیز فضای ترس و نا‌امیدی از آینده را در جامعه انتشار می‌دهیم، یعنی وقتی به‌جای آموزش هویت‌های اجتماعی و برنامه‌های انگیزشی، مدام بر درگیری‌ها و برخوردهای سیاسی تمرکز می‌کنیم راه را بر روی هر نوع تغییر فضا می‌بندیم.

این روانشناس با اشاره به این‌که ما با جامعه‌ای سر‌و‌کار نداریم که برای افزایش سطح شادابی درونی خود به مطالعه و یا فعالیت‌های هنری پناه ببرند و در عوض وقتی شرایط به آن‌ها فشار می‌آورد در یک تعطیلی کوتاه‌مدت صرفاً می‌خواهند از شرایط فعلی خود فرار کنند، گفت: این موضوع خود منجر به سفرهای متراکم و بعضاً بروز تصادفات جاده‌ای می‌شود.

ابراهیم‌آبادی تصریح کرد: ما در گذشته در زندگی فردی‌مان دارای حریمی بودیم که فارغ از فضای بیرون جامعه با هم در محیطی صمیمانه به گفتگو می‌پرداختیم ولی شرایط اجتماعی به نحوی پیچیده شده که نه تنها این زمان در میان اعضای خانواده کاهش یافته، بلکه در همین فضای خانوادگی و در کنار کودکانمان هم سخن از مسائل اقتصادی به‌میان می‌آوریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه با تأکید مجدد بر نقش رسانه‌ها فارغ از مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، گفت: ما حتی در برنامه‌های خبری خود هم این موضوع را رعایت نمی‌کنیم، مثلاً اخبار صدا‌و‌سیمای ما دارد در قالب یک برنامه ارزشی با خانواده شهدا گفتگو می‌کند ولی در زیرنویس آن دائماً از نوسانات شدید ارز و سکه سخن به‌میان می‌آورد.

وی در پایان تصریح کرد: خانواده محیطی است که افراد و به‌ویژه بچه‌ها می‌بایست در آن احساس آرامش کنند و وقتی رسانه ما به‌جای امیدبخشی از فشارهای اقتصادی سخن به‌میان می‌آورد، به‌طور ناخودآگاه به خانواده فشار می‌آورد و بچه‌ها را دچار اضطراب و فضای امن خانه را متشنج می‌کند.

انتهای پیام/4105
 

برچسب‌ها

بیشتر بخوانید

لغو نمایشگاه مطبوعات در چنین اوضاع اقتصادی کمک به رسانه‌هاست

لغو نمایشگاه مطبوعات در چنین اوضاع اقتصادی کمک به رسانه‌هاست

میزان مصرف رسانه با میزان اعتماد به آن متفاوت است

میزان مصرف رسانه با میزان اعتماد به آن متفاوت است

مخاطبان تضمین نداده‌اند پیوسته با رسانه شما بمانند

مخاطبان تضمین نداده‌اند پیوسته با رسانه شما بمانند

رسانه شاه‌کلید حل مشکلات جامعه است

رسانه شاه‌کلید حل مشکلات جامعه است

حضور 6 خبرنگار خارجی در بخش بین‌الملل همایش سواد رسانه‌ای

حضور 6 خبرنگار خارجی در بخش بین‌الملل همایش سواد رسانه‌ای

بی‌توجهی به معنویت تاب‌آوری اجتماعی را کاهش می‌دهد

بی‌توجهی به معنویت تاب‌آوری اجتماعی را کاهش می‌دهد

رسانه‌ها نقش مؤثری در آموزش تاب‌آوری اجتماعی دارند

رسانه‌ها نقش مؤثری در آموزش تاب‌آوری اجتماعی دارند

تاب‌آوری اجتماعی قابل آموزش و یادگیری است

تاب‌آوری اجتماعی قابل آموزش و یادگیری است

خط قرمزهای خودساخته والدین نوجوانان را به فضای مجازی می‌کشاند

خط قرمزهای خودساخته والدین نوجوانان را به فضای مجازی می‌کشاند

کودکان با موبایل راه‌های دور زدن والدین را یاد می‌گیرند

کودکان با موبایل راه‌های دور زدن والدین را یاد می‌گیرند

نظرات

انصراف حسن کربلایی از حضور در انتخابات هیأت نظارت بر مطبوعات

مخاطبان تضمین نداده‌اند پیوسته با رسانه شما بمانند

اسامی نامزدهای انتخابات نماینده مدیران مسئول اعلام شد

رسانه شاه‌کلید حل مشکلات جامعه است

انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت به مرحله دوم رفت

تأثیرگذاری بر مخاطبان نباید وابسته به رادیو و تلویزیون باشد

میزان مصرف رسانه با میزان اعتماد به آن متفاوت است

نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمی‌شود

لغو نمایشگاه مطبوعات در چنین اوضاع اقتصادی کمک به رسانه‌هاست

نمایندگان مدیران مسئول هیأت نظارت بر مطبوعات مشخص شدند

انصراف حسن کربلایی از حضور در انتخابات هیأت نظارت بر مطبوعات

رسانه شاه‌کلید حل مشکلات جامعه است

لغو نمایشگاه مطبوعات در چنین اوضاع اقتصادی کمک به رسانه‌هاست

تأثیرگذاری بر مخاطبان نباید وابسته به رادیو و تلویزیون باشد

نمایندگان مدیران مسئول هیأت نظارت بر مطبوعات مشخص شدند

هیأت نظارت بر خبرگزاری‌ها، همان هیأت نظارت بر مطبوعات است

مخاطبان تضمین نداده‌اند پیوسته با رسانه شما بمانند

میزان مصرف رسانه با میزان اعتماد به آن متفاوت است

نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمی‌شود

انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت به مرحله دوم رفت

گفتگوی ویـژه

گـزارش

دیدگاه

پیشخوان روزنامه

تصاویر صفحه اول روزنامه‌های چهارشنبه 30 آبان

تصاویر صفحه اول روزنامه‌های چهارشنبه 30 آبان