شنبه  31  فروردین  1398
يكشنبه , 22 مهر 1397 ساعت 12:31

بشیر:

گفتمان سواد رسانه‌ای باید جهت‌گیری مردمی و ملی پیدا کند

رئیس هیأت علمی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: گفتمان سواد رسانه‌ای باید جهت‌گیری مردمی و ملی پیدا کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، سومین نشست اعضای هیأت علمی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در سالن جلسات ساختمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد.

حسن بشیر با اشاره به این نکته که زمینه‌سازی لازم برای مشارکت و حضور خانواده‌ها در همایش برای طرح مسائل و مشکلات خود در حوزه سواد رسانه‌ای انجام شده و شایسته است که خانواده‌ها مطالب و دغدغه‌های خود در این رابطه را به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

رئیس هیأت علمی این همایش تأکید کرد: یکی از آسیب‌های مهم حوزه سواد رسانه‌ای «دولتی کردن» آن است. به همین دلیل لازم است که دبیرخانه همایش و انجمن سواد رسانه‌ای ایران به یک ساختار مردمی تبدیل شود و از طرح انتقادات و اشکالات موجود در این زمینه نیز هراسی نداشته باشد.

وی گفت: مردمی‌سازی گفتمان سواد رسانه‌ای به معنای حذف دیدگاه دولتی نیست، بلکه نباید این دیدگاه به یک قدرت تحمیلی تبدیل شود. یکی از فرصت‌های خوب و مؤثر در این زمینه توجه بیشتر و موثر دانشگاه‌ها و مراکز علمی به سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در کشور و تبدیل آن به یک گفتمان علمی کاربردی است.

این استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) افزود: یکی از اقدامات خوبی که می‌تواند در دانشگاه‌ها صورت گیرد، اضافه کردن یک درس اختیاری با موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی و تشویق دانشجویان برای انجام پژوهش‌های مختلف به‌ویژه پایان‌نامه در این زمینه است. اعضای هیأت علمی همایش این درخواست جدی را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارند که به این مسئله توجه کافی داشته باشد.

بشیر تأکید کرد: نقش رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی، در این رابطه نیز می‌تواند یک نقش اساسی و قابل توجه باشد. پیشنهاد ما این است که رسانه‌ها به شکل مداوم موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را به مثابه یک مسئولیت رسانه‌ای تلقی کنند و به این موضوع فضای کافی اختصاص دهند.

رئیس اسبق آکادمی آکسفورد برای مطالعات عالی در ادامه با معرفی سید بشیر حسینی استاد دانشگاه صدا و سیما، به عنوان مسئول کمیته مقدماتی ارزیابی کتاب‌ها و سایر تولیدات در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: لازم است کمیته مزبور ضمن تعیین شاخص‌ها و معیارهای ارزش‌گذاری در این زمینه، کتاب‌های برتر در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را مشخص تا در اختتامیه همایش از مؤلف برتر این کتاب‌ها تقدیر به عمل آید.

در ادامه این همایش، بهاره نصیری با اشاره به اینکه تا کنون 283 مقاله برای شرکت در همایش دریافت شده است، گفت: از مجموع این مقالات 207 مقاله شایسته داوری تشخیص داده شد که در پنج محور به هیأت داوران داده شده است؛ همچنین 76 مقاله از میان مقالات ارسالی به دلیل تفاوت با موضوع و یا ضعف محتوایی کنار گذاشته شده‌اند.

وی افزود: تعداد مقالات ارسالی در هر یک از پنج محور همایش عبارتند از: 37 مقاله در محور خانواده، سواد رسانه‌ای و توانمند‌سازی ، 52 مقاله در محور خانواده، سواد رسانه‌ای و سبک زندگی، 17 مقاله در محور خانواده، سواد رسانه‌ای، دین و اخلاق، 47 مقاله در محور خانواده، سواد رسانه‌ای و آموزش، و 35 مقاله در محور تجربه‌نگاری و مقالات تجربی.

نصیری بیان کرد: 13 مقاله توسط دبیرخانه‌­های استانی همایش سفارش داده شده است که امیدواریم به‌زودی در اختیار دبیرخانه مرکزی همایش قرار گیرند؛ همچنین 6 مقاله در بخش بین‌المللی از کشورهای ترکیه، مالزی و انگلستان دریافت شده که در حال ارزیابی محتوایی است.

در ادامه محمدصادق افراسیابی دبیر کل دومین همایش بین المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با مقایسه آمار مشارکت کنندگان در اولین و دومین همایش بین المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: تعداد مقالات دریافتی در نخستین همایش سواد رسانه‌ای 266 مقاله بود که تعداد 190 مقاله برای داوری مورد تأیید قرار گرفت و امسال شاهد دریافت 283 مقاله هستیم که 207 مقاله برای داوری مورد تأیید قرار گرفته است؛ بنابراین میزان مشارکت در دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش یافته است که بیانگر توجه هر بیشتر نخبگان نسبت به حوزه سواد رسانه‌ای است.

انتهای پیام/4072/

همایش گفتگو و راهکارهای عملی وحدت اقوام و مذاهب برگزار می‌شود

همایش گفتگو و راهکارهای عملی وحدت اقوام و مذاهب برگزار می‌شود

انتخابات هيأت رئيسه انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان برگزار شد/ موسوی دبيركل ماند

انتخابات هيأت رئيسه انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان برگزار شد/ موسوی دبيركل ماند

شورای عالی فضای مجازی و یک سال زمان برای انجام تکالیف زمین‌‌مانده

شورای عالی فضای مجازی و یک سال زمان برای انجام تکالیف زمین‌‌مانده

رسانه‌های معاند، دلسوز مخاطبان ایرانی‌ نیستند

رسانه‌ها نجات‌دهنده کشور هستند/ مطبوعات خط مقدم مبارزه با مشکلات

مهمترین مشکل‌ رسانه‌ها تمرکز روی دوره بحران است

نصراللهی: رسانه‌ها پس از بحران، مطالبه‌گری کنند

افت محسوس قدرت خرید در سال 97

کلینیک رسانه کاغذ وارد می‌کند/ ارشاد: کلینیک مجوز رسمی ندارد

بيمه توافقی برای خبرنگاران اجرائی می‌شود

لزوم طراحی سیاست‌های جدید در سازمان‌های رسانه‌ای کشور

رسانه‌ها در زمینه شعار سال از مسئولان مطالبه‌گری کنند

نقش مطبوعات ایران در ترویج علم غذاشناسی

کلینیک رسانه کاغذ وارد می‌کند/ ارشاد: کلینیک مجوز رسمی ندارد

نقش مطبوعات ایران در ترویج علم غذاشناسی

مهمترین مشکل‌ رسانه‌ها تمرکز روی دوره بحران است

رسانه‌های معاند، دلسوز مخاطبان ایرانی‌ نیستند

بيمه توافقی برای خبرنگاران اجرائی می‌شود

رسانه‌ها در زمینه شعار سال از مسئولان مطالبه‌گری کنند

نصراللهی: رسانه‌ها پس از بحران، مطالبه‌گری کنند

رسانه‌ها نجات‌دهنده کشور هستند/ مطبوعات خط مقدم مبارزه با مشکلات

لزوم طراحی سیاست‌های جدید در سازمان‌های رسانه‌ای کشور

افت محسوس قدرت خرید در سال 97

پاسخ سازمان آب وبرق خوزستان به فتاح

قول روحانی به مردم لرستان

احیای وزارت بازرگانی مرگ تولید داخل

مردم در مناطق سیل‌زده ایثار کردند

ساخت دستگاه اندازه‌گیری وزن بار

کلینیک رسانه مجوز قانونی دارد؟

توکیو همچنان اف-35 می‌خرد

از کرانچار درس‌های زیادی یاد گرفتم

مأموریت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

کمک‌رسانی سفیران سلامت به سیل‌زدگان

بزم بورسی‌ها در اولین روز هفته

گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب

ادعای گوایدو درباره سرنگونی مادورو

کشف استعداد در روز استعدادها

حرکت صعودی بهداشت در ایران

تعداد اخبار امروز گروه : 2 خبر

کلینیک رسانه کاغذ وارد می‌کند/ ارشاد: کلینیک مجوز رسمی ندارد

نقش مطبوعات ایران در ترویج علم غذاشناسی

رسانه‌ها در زمینه شعار سال از مسئولان مطالبه‌گری کنند

افت محسوس قدرت خرید در سال 97

لزوم طراحی سیاست‌های جدید در سازمان‌های رسانه‌ای کشور

رسانه‌های معاند، دلسوز مخاطبان ایرانی‌ نیستند

مهمترین مشکل‌ رسانه‌ها تمرکز روی دوره بحران است

رسانه‌ها نجات‌دهنده کشور هستند/ مطبوعات خط مقدم مبارزه با مشکلات

بيمه توافقی برای خبرنگاران اجرائی می‌شود

نصراللهی: رسانه‌ها پس از بحران، مطالبه‌گری کنند