802745
سه شنبه  01  آبان  1397

خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

چهارشنبه , 23 خرداد 1397 ساعت 05:45

کشف باکتری‌هایی که به DNA نفوذ می‌کنند

پژوهشگران آمریکایی موفق شدند برای نخستین بار، تصاویری از باکتری‌هایی که به DNA نفوذ می‌کنند، ارائه دهند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سرعت تکامل باکتری‌ها و مقاومت آنها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها، رو به افزایش است و این موضوع، فرآیند درمان بیماری‌ها را دشوار می‌سازد.

پژوهشگران دانشگاه ایندیانا (IU) در آمریکا، برای نخستین بار، تصاویری از باکتری‌هایی که برای به دام انداختن و جذب DNA، شکل نیزه‌ای خود را تغییر می‌دهند، ارائه داده‌اند.

یکی از مهم‌ترین راه‌های تکامل ویژگی‌های جدید باکتری، از راه نفوذ به DNA است که با نام انتقال افقی ژن هم شناخته می‌شود. این فرآیند، برای باکتری‌ها، امکان اتصال به بخش‌های DNA و ترکیب آنها با ژنوم خودشان را فراهم می‌کند. باکتری‌ها می‌توانند این بخش‌ها را با هم تقسیم کنند و توانایی مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک را در میان جمعیت خود گسترش دهند.

آنکور دالیا (Ankur Dalia)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: «انتقال افقی ژن، روش بسیار مهمی برای انتقال مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک، بین گونه‌های باکتری است؛ اما از آنجا که این ساختارها بسیار کوچک هستند، پیشتر، چنین فرآیندی کشف نشده بود. درک این فرآیند برای فهمیدن نحوه تقسیم DNA در میان باکتری‌ها، مهم است و شاید امکان خنثی کردن آن را فراهم کند».

برخلاف پژوهش‌های پیشین که بر جلوگیری از تقسیم بخش‌های DNA تمرکز داشتند، این پژوهش جدید در پی یافتن راه‌هایی برای پیشگیری احتمالی از جذب این بخش‌ها در نخستین مکان است. تاکنون، پژوهشگران باور داشتند که باکتری‌ها از زائده‌های قابل گسترشی موسوم به مویک (Pilus) برای کمک به جمع‌آوری DNA اطراف استفاده می‌کنند، اما شواهد جدید نشان می‌دهند این مکانیزم، تاکنون، دانشمندان را از موضوع اصلی دور کرده است.

پژوهشگران دانشگاه ایندیانا برای مشخص کردن این فرآیند، تصاویری از باکتری‌ها و بخش‌های DNA ارائه دادند. آنها مشاهده کردند که باکتری‌ها، پیش از ورود به منافذ دیواره سلول، برای جذب بخش‌های DNA، شکل نیزه‌ مانندی به خود می‌گیرند که به شکل مویک شباهت دارد.

مرحله بعدی پژوهش، بررسی دقیق پایان این فرآیند، یعنی چگونگی اتصال مویک به DNA بود. به گفته این گروه پژوهشی، به نظر می‌رسد پروتئین مورد استفاده مویک، به روش کاملا جدیدی، با DNA در تعامل باشد.

منبع: ایسنا