625311
دوشنبه  30  مهر  1397

خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

پنجشنبه , 27 اردیبهشت 1397 ساعت 20:23

توصیه‌هایی برای پیشگیری از بوی بد دهان

بوی بد دهان اغلب مواقع بسیار آزاردهنده و در روابط اجتماعی مشکل آفرین است اما اعمال تغییرات کوچکی در سبک زندگی می‌تواند بوی بد دهان را کاهش دهد.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، بوی بد دهان اغلب مواقع بسیار آزاردهنده و در روابط اجتماعی مشکل آفرین است اما اعمال تغییرات کوچکی در سبک زندگی می‌تواند بوی بد دهان را کاهش دهد.بوی بد دهانمی‌تواند از عوامل جزئی یا جدی ناشی شود که شامل موارد زیر است:

باکتری‌های دهان: مطالعات نشان می‌دهد شایع‌ترین دلیل بوی بد دهان انباشت پلاک‌های باکتریایی دهان از جمله در بخش‌هایی همچون دندان، لثه و حتی زبان است.در حالیکه عدم رعایت بهداشت می‌تواند فاکتور بروز این وضعیت باشد یک عامل رایج خشکی دهان است که فضای خوبی را برای باکتری‌ها فراهم می‌سازد. به همین دلیل است که بیشتر افراد هنگام صبح از بوی بد دهان شکایت می‌کنند زیرا هنگام خواب تولید بزاق کم است.

بیماری و مصرف دارو: در حالیکه این عامل نسبت به دلیل ذکر شده پیشین کمتر شایع است می‌تواند عامل تاثیرگذار باشد. همچنین بوی بد دهان می‌تواند نشانه مشکلات ریوی باشد.در عین حال بوی بد دهان یکی از نشانه‌های احتمالی دیابت، عفونت دستگاه تنفسی و رفلاکس مزمن است. همچنین در برخی موارد عوارض جانبی داروها می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود.

مواد الکلی، تنباکو و رژیم غذایی: استعمال سیگار و مصرف الکل هم عامل بوی بد دهان است. در حالیکه الکل موجب از دست رفتن آب بدن می‌شود استعمال سیگار نه تنها موجب خشکی دهان می‌شود بلکه میزان ترکیب‌های تولید کننده بو در بدن را افزایش می‌دهد.علاوه بر این، کارشناسان معتقدند رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا عادت به حذف وعده غذایی می‌تواند از جمله عوامل احتمالی در ایجاد بوی بد دهان باشد.

همچنین اعمال تغییرات کوچکی در سبک زندگی می‌تواند بوی بد دهان را کاهش دهد که از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رعایت بهداشت دهان: عادت به مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز، استفاده از نخ دندان و شست و شو دهنده‌های آنتی باکتریال از جمله نکات مهم است. رعایت این موارد بخصوص در افرادی که در معرض بوی بد دهان هستند حائز اهمیت تر است. همچنین توصیه می‌شود افراد به طور مرتب به دندان پزشک مراجعه کنند. علاوه بر این، بهتر است پس از بهبود بیماری، مسواک تعویض شود.

حفظ آب بدن: در طول روز مصرف آب کافی ضروری است و باید از مصرف نوشیدنی‌هایی همچون نوشابه که به دندان آسیب می‌زند خودداری کرد. میوه و سبزیجات همچون سیب و هویج مانند مسواک طبیعی عمل کرده و غذاهای مانده بین دندان‌ها را خارج می‌کند.

درمان‌های خانگی: جویدن برگ تازه نعناع کمک کننده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

بیشتر بخوانید

نظرات

بررسی تاثیر مخدرهای دیجیتال بر مغز انسان

آموزش در خانه جایگزین مشق شب می‌شود

روابط عمومی‌ها نیازمند راه‌حل‌های مدرن‌ هستند

بررسی تاثیر مخدرهای دیجیتال بر مغز انسان

آموزش در خانه جایگزین مشق شب می‌شود

روابط عمومی‌ها نیازمند راه‌حل‌های مدرن‌ هستند

گفتگوی ویـژه

گـزارش

دیدگاه

پیشخوان روزنامه