دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1398 - 06:00
دانشگاهیان بخوانند؛

مهم‌ترین نکاتی که در مورد دانشگاه صنعتی امیرکبیر باید بدانید

نکات مهمی درباره دانشگاه صنعتی امیرکبیر وجود دارد که در این گزارش به دانشجویان کمک می‌کند تا شناخت بهتری نسبت به این دانشگاه داشته باشند.
کد خبر : 442309
74.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه‌ها یکی از مراکز مهم و اثرگذار یک جامعه هستند که با تربیت و تعلیم جوانان می‌توانند به رشد و پویایی آنان کمک کنند و در نتیجه شاهد پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و... باشیم.


نگاه کلی به دانشگاه صنعتی امیرکبیر


دانشگاه صنعتی امیر کبیر فعالیت خود را تحت عنوان پلی تکنیک تهران از سال 1307 آغاز کرد و در آبان سال 1335 به صورت رسمی تأسیس شد. یک سال بعد، نخستین دوره دانشجویان از راه آزمون داخلی پذیرفته شدند و از سال 1337 فعالیت پلی‌تکنیک تهران به طور رسمی با رشته‌های مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی نساجی، مهندسی شیمی و مهندسی راه و ساختمان شروع شد.


بنیانگذار دانشگاه پلی‌تکنیک تهران، حبیب نفیسی بود و پس از او عابدی، محمدعلی مجتهدی، بینا، نفیسی، یگانه حائری، محمدجعفر جد بابایی، کاظم نجم‌آبادی، حسین ماهبان، سیروس شفیقی، میری، مهدی، حسن فرید اعلم، سید کمال‌الدین نیک‌روش، حسن رحیم‌زاده، علی‌اکبر رمضانیانپور، رضا حسینی ابرده، محمدحسین سلیمی نمین، علیرضا رهایی، عبدالحمید ریاضی، احمد فهیمی‌فر و علیرضا رهایی به ریاست دانشگاه منصوب شدند. در حال حاضر سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.


پلی تکنیک تهران در سال 1357 یکی از مراکز دانشگاهی فعال بود و در به وقوع پیوستن انقلاب نقش مهمی را ایفا کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دانشگاه پلی‌تکنیک تهران در سال ۱۳۵۸ به افتخار جوانمردی‌های امیرکبیر به نام وی نامگذاری شد و با نام دانشگاه صنعتی امیرکبیر شناخته می‌شود.


دانشگاه امیرکبیر در طول 40 سال پس از انقلاب، رشد فراوانی یافت و با توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی هم اکنون به‌عنوان «مادر دانشگاه‌های صنعتی کشور» شناخته می‌شود. از جمله افتخارات این دانشگاه می‌توان به کسب عنوان قطب علمی در رشته‌های مهندسی مکانیک، برق، هوافضا و...، گرفتن رتبه ممتاز در جشنواره خوارزمی و المپیادهای بین‌المللی، کسب رتبه اول ارتباط صنعت با دانشگاه و انجام طرح‌های مهم ملی و اجرای پروژه‌های شاخص ملی از جمله ساخت سریع‌ترین ابررایانه سوپرکلاستر و طراحی، ساخت و پرتاپ ماهواره اشاره کرد.


یکی از جاذبه‌های دانشگاه امیرکبیر، برج علم و فناوری این دانشگاه است که زیر نظر معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فعالیت می‌کند و دستاوردهای علمی را به محصولات مورد نیاز کشور تبدیل می‌کند. این مجموعه تلاش می‌کند تا با شناسایی نخبگان و کسب ایده‌های بکر از دانشجویان، مقدمات ایجاد شرکت دانش‌بنیان برای کار کردن دانشجویان را در آنجا فراهم کند.



این دانشگاه در حال حاضر دارای ۱۶ دانشکده، ۶ گروه آموزشی مستقل، ۳ واحد آموزشی در شهرهای بندرعباس، گرمسار و ماهشهر است. همچنین یک پردیس بین‌الملل و یک مرکز آموزش الکترونیکی نیز دارد.


آخرین اخبار دانشگاه صنعتی امیرکبیر


مرکز تندرستی و مشاوره ورزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد


استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر چهره برتر صنعت قیر و آسفالت ایران در سال ۹۸ شد


مرکز خدمات فناوری و تجاری سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی شد


اسامی برخی از اساتید دانشگاه


بیش از 500 نفر به عنوان استاد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تدریس می‌کنند.


حسین عباسی، عباس عباسی، مصطفی عباس‌زاده، عبدالعی عبدی‌پور، فرزانه عبداللهی، علی‌اکبر عبدالله‌زاده، احد عبدالله‌زاده برفروش، مجید عبدوس، امیر عبدالله، مهرداد عابدی، نبی‌الله ابوالفتحی، حامد ادیبی، حسین آفریده، عباس افرازه، احمد افشار، سیدمصطفی آقامیرسلیم، حسن آقایی‌نیا، مجتبی آقامیرسلیم، عسل‌ آغاز، شهرام آهنجان، عباس احمدی، مهدی احمدی، محمدمهدی احمدی، محمد احمدی، مصطفی احمدی، زاهد احمدی، امیر احمدی جاوید، مهدی احمدی نجف‌آبادی، علی احمدپور، رضا اکبرزاده، محمدکاظم اکبری، سمیه اکبری از جمله اساتید این دانشگاه محسوب می‌شوند.


دانشگاه در شبکه‌های اجتماعی


آدرس دانشگاه در گوگل پلاس


آدرس دانشگاه در تلگرام


آدرس دانشگاه در توئیتر


آدرس دانشگاه در فیس بوک


نحوه گرفتن وام از دانشگاه


برای گرفتن وام دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر ابتدا دانشجویان باید به معاونت دانشجویی دانشگاه مراجعه کنند. کارشناسان مربوطه صلاحیت افراد را برای دریافت وام بررسی می‌کنند و دانشجو می‌تواند به صندوق رفاه دانشجویان مراجعه کند. سپس متقاضی به سایت اینترنتی www.bp.swf.ir وارد می‌شود و اطلاعات خود را ثبت می‌کند و در نوبت دریافت تسهیلات قرار می‌گیرد.



از جمله شرایط یک دانشجو برای دریافت وام دانشجویی می‌توان به داشتن صلاحیت اخلاقی و رعایت شئونات دانشجویی، دارا بودن اولویت نیاز مالی، عدم استفاده از وام یا کمک بورس تحصیلی در زمان دریافت وام، شاغل نبودن (به استثنای کار دانشجویی)، ثبت‌نام در حداقل تعداد واحدهای مورد لزوم طبق مقررات آموزشی (دانشجوی تمام وقت)، مشروط نبودن دانشجو در دو نیمسال قبل (برای دانشجویان نیمسال سوم به بعد اعمال می‌شود) و سپردن تعهد محضری با ضامن معتبر اشاره کرد.


نحوه گرفتن خوابگاه از دانشگاه 


گرفتن خوابگاه برای دانشجویان غیر بومی دانشگاه امیرکبیر اولویت دارد. البته اگر ظرفیت وجود داشته باشد، به دانشجویان بومی که مسافت محل زندگی آنان بیشتر از 50 کیلومتر باشد نیز خوابگاه داده می‌شود. از جمله عواملی که موجب اولویت‌بندی اختصاص خوابگاه می‌شود می‌توان به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، بیماری صعب العلاج یکی از اعضای خانواده دانشجو (با ارائه مدارک پزشک )، میزان درآمد خانواده (در صورت ارائه فیش حقوقی سرپرست خانوار)، دانشجویان خانواده شاهد و ایثارگر، فرزندان جانبازان و ایثارگران براساس درصد جانبازی و آزادگان بر اساس مدت اسارت، دانشجویانی که در زمینه‌های علمی و ورزشی در سطح ملی و بین‌المللی دارای مقام هستند، فوت والدین، متارکه والدین و کسب رتبه کشوری در آزمون سراسری اشاره کرد. دانشجویان برای اطلاعات بیشتر باید به اداره امور خوابگاه‌های دانشگاه مراجعه کنند.



مشکلات دانشگاه از زبان دانشجو


یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: «این دانشگاه از نظر فرهنگی با مشکلاتی روبرو است. وضعیت پوشش دانشجویان نامناسب است و از سوی مسئولان تذکر درستی داده نمی‌شود. اختلاط دختر و پسر در محوطه دانشگاه به صورت امری عادی، راحت و به وفور دیده می‌شود که نا‌به‌جاست و باید جلوی آن گرفته شود».


وی در ادامه می‌افزاید: «یکی دیگر از مشکلات دانشگاه، مسائل صنفی است. کیفیت غذای دانشجویان خوب نیست که امیدواریم حل شود. همچنین آسانسورهای دانشگاه حادثه‌آفرین بود که با پیگیری دانشجویان بازنگری صورت گرفت و وضعیت آسانسورها مناسب شد. در فضای مجازی تبلیغ می‌شود که چرا دانشجویان امیرکبیر هنوز در ایران مانده‌اند و چرا برای ادامه تحصیل به خارج از کشور نمی‌روند؟! به طورکلی فضای ناامیدی در دانشگاه تزریق می‌شود و مدام تبلیغ می‌شود که نخبگان به خارج از کشور بروند».


این دانشجو معتقد  است: «مسئولان دانشگاه ارتباط صمیمی با دانشجویان ندارند و در جریان مشکلات آنان قرار نمی‌گیرند. این باعث فاصله بیشتر مسئول و دانشجو در درازمدت می‌شود و برای دانشگاه خوب نیست. درحالی‌که باید مسئولان دانشگاه تعامل بیشتری با قشر دانشجو داشته باشند و از نزدیک در جریان مسائل آنان قرار بگیرند».


شماره‌های ضروری دانشگاه


تلفن مستقیم دانشگاه امیرکبیر 64540-021، شماره دفتر ریاست 66468055، شماره معاونت فرهنگی و دانشجویی 64542310، شماره معاونت پژوهش و فناوری 66959149، شماره معاونت توسعه و مدیریت منابع 66406568، شماره مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات 64542827 و شماره روابط عمومی 66414113 است.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته