شنبه  04  اسفند  1397
جمعه , 02 آذر 1397 ساعت 05:17

آلودگی هوا با موتورسیکلت؛

آلودگی 4 برابری موتورسیکلت‌های کاربراتوری به ازای هر خودرو ‌

براساس مطالعات صورت‌گرفته هر موتورسیکلت چهار برابر خودروهای سواری آلودگی تولید می‌کند که باید از شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، همواره با شروع فصل سرما و وارونگی هوا هموطنان تهرانی با معضلی به نام آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند؛ لذا این موضوع به یکی از معضلات اصلی تهران و در واقع برخی از کلان‌شهرهای کشور تبدیل شده است؛ مجموعه مدیریت شهری نیز اقداماتی در طول چند سال گذشته برای کاهش این میزان از آلودگی هوا انجام داده، اما همچنان این معضل در پایتخت وجود دارد و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

بر‌اساس این گزارش، یکی از دلایل اصلی تشدید آلودگی هوا تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در شهر است؛ در حال حاضر بیش از ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند که با اعلام مجموعه مدیریت شهری هر موتورسیکلت به میزان چهار خودروی سواری آلودگی تولید می‌کند، در حقیقت تنها ۱۲ میلیون خودرو از این طریق موجب آلودگی شهر تهران می‌شوند، لذا نظارت بر عدم تولید و وارد کردن این موتورها به کشور و به ویژه به تهران امری ضروری است. در حال حاضر بسیاری از کشورها استفاده از موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به دلیل آلوده کردن هوا از سیستم حمل و نقل خود خارج کرده‌اند.

بر همین اساس، برخی از متخصصان نیز معتقدند که هر موتورسیکلت کاربراتوری ۶ برابر یک خودروی ۲۰۶ آلودگی تولید می‌کند؛ همچنین در حال حاضر حدود یک میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران تردد دارند که آلودگی بسیاری تولید می‌کند؛ لذا قرار بود تا از پلاک کردن این موتورسیکلت‌ها جلوگیری شود تا به نوعی قدمی در کاهش آلودگی هوا برداشته شود که اگر این اتفاق به مرور رخ دهد در کاهش آلودگی هوا تأثیر بسزایی خواهد داشت؛ چرا که در بسیاری از کشورهای جهان نیز دیگر از این نوع موتورسیکلت‌ها استفاده نمی‌شود.

از طرفی آلودگی هوا سلامتی افراد سالخورده در جامعه را نیز به شدت تهدید می کند؛ لذا برطرف کردن این معضل باید از اولویت‌های مجموعه مدیریت شهری باشد تا به امید خدا به جایی برسیم که دیگر با چنین معضلی به ویژه در پایتخت همراه نباشیم.

انتهای پیام/۴۰۴۴/خ

استقرار آمبولانس در میادین اصلی شهرری به‌دلیل آلودگی هوا

استقرار آمبولانس در میادین اصلی شهرری به‌دلیل آلودگی هوا

جولان 2 هزار و 500 اتوبوس فرسوده در تهران

جولان 2 هزار و 500 اتوبوس فرسوده در تهران

پلاک خودروها طی 52 سال در ایران 7 مرتبه تغییر کرد

پلاک خودروها طی 52 سال در ایران 7 مرتبه تغییر کرد

کاهش آلودگی هوای تهران مشروط به افزایش حمل و نقل عمومی است

کاهش آلودگی هوای تهران مشروط به افزایش حمل و نقل عمومی است

163 جایگاه توزیع سوخت کشور پایش می‌شود

163 جایگاه توزیع سوخت کشور پایش می‌شود

راه‌اندازی 16 ایستگاه جدید  پایش آلاینده‌های هوا در کشور

راه‌اندازی 16 ایستگاه جدید پایش آلاینده‌های هوا در کشور

قانون اجرا شود 11 میلیون خودروی فرسوده اجازه تردد ندارند

مراکز اخطارگرفته معاینه فنی تحت نظارت شهرداری نیست

طبقه‌بندی نوع و میزان آلاینده‌ها وظیفه سازمان محیط زیست است

انتقال آب از هامون عامل کاهش ذرات معلق در سیستان و بلوچستان است

مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه برعهده تولید‌کننده است

بررسی پیشرفت اسقاط ۲۵هزار دستگاه موتورسیکلت از پارکینگ‌هاوانبارها

لزوم توجه طرح بهسازی شهرها به محیط‌زیست

درآمدهای پسماند صرفاً باید در این حوزه هزینه شود

صدور بیش از 2.6 میلیون قبض جریمه معاینه فنی در سال جاری

مراکز معاینه فنی شهرستان‌های استان تهران دارای ضعف هستند

هوای تهران امروز سالم است

تسریع در بیابانی شدن استان یزد با صدور بی‌رویه مجوزهای معدن

مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه برعهده تولید‌کننده است

تخریب پوشش گیاهی استان یزد توسط معادن شن و ماسه رودخانه‌ای

هوای تهران امروز در وضعیت سالم است

هوای تهران امروز سالم است

لزوم توجه طرح بهسازی شهرها به محیط‌زیست

مراکز اخطارگرفته معاینه فنی تحت نظارت شهرداری نیست

مؤسسه استاندارد موظف به تهیه استاندارد مواد بازیافتی است

درآمدهای پسماند صرفاً باید در این حوزه هزینه شود