دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اعلام کرد؛

پیوند عاشورای 61 هجری با مدافعان حرم در تالار سنگلج/ چهارمین همایش پیاده‌روی اربعین برگزار می‌شود

نمایش آیینی «غریبه شام» عاشورای سال 61 هجری را به موضوع مدافعان حرم پیوند می‌دهد.
کد خبر : 413649

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا،نشست خبری و رونمایی از دو پوستر «چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین» و نمایش عاشورایی «غریبه شام» پیش از ظهر امروز با حضور کارگردان و دو تن از بازیگران این نمایش در سالن زنده‌یاد امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. این نمایش قرار است از فردا در تالار سنگلج روی صحنه برود.


کوروش زارعی کارگردان نمایش غریبه شام گفت: از متولیان فرهنگ، هنر و سیاست چه در دولت و چه در مجلس و نهاد های مرتبط می‌خواهم که به داد فرهنگ و نسل جوان ما برسند، جوانان و فرهنگ ما در در معرض تهدید جدی هستند. از حیث شرایط فرهنگی در حال عبور از دوران سختی هستیم. ما مشکلات اقتصادی زیادی داریم اما معضلات فرهنگی ما بسیار مهم‌تر و سرنوشت‌سازتر از مشکلات اقتصادی هستند.


وی افزود: نمایش «غریبه شام» فقط یک نمایش آیینی نیست و به مسائل امروز ما در منطقه و جهان می‌پردازد و ما یک حرف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را در این نمایش مطرح می‌کنیم. این نمایش، سال ۶۱ هجری را به امروز پیوند می‌زند و به مخاطب می‌گوید که از نسل همان آدم‌هایی که در آن زمان واقعه کربلا را رقم زدند، جنایتکاران دیگری در حال جنایت علیه بشریت و مردم هستند.


زارعی درباره داستان این نمایش هم گفت: غریبه شام روایتگر ماجرای دختری است که پدرش به عنوان مدافع حرم راهی سوریه شده است. پس از مدتی از این مدافع حرم خبری به ایران نمی‌رسد و این خانواده هم راهی سوریه می‌شوند تا از این رزمنده خبری بگیرند. در این مسیر اتفاقاتی برای این دختر و خانواده می‌افتد که به وقایع کربلا پیوند می‌خورد.


وی افزود: خانواده این مدافع حرم به حضرت رقیه(س) توسل می‌کنند. حضرت رقیه (س) به خواب این دختر مدافع حرم می‌آید و روایتی از واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) را برای این دختر تعریف می‌کند تا اتفاق شهادت پدرش برایش قابل تحمل شود.


وی در ادامه افزود:‌ همچنین تلاش کرده‌ایم تا در قالب این نمایش به برخی سؤالات مردم درباره جنگ در سوریه و حضور مدافعان حرم پاسخ دهیم مثلاً اینکه چرا ایران در جنگ سوریه حضور دارد. نباید فراموش کنیم که سوریه تنها کشوری است که در زمان جنگ ایران و عراق مدافع ما در منطقه باقی ماند درحالی که تمام دنیا مقابل ما بودند.


زارعی اظهار کرد: مدت این نمایش ۷۵ دقیقه است و بیش از 35 بازیگر دارد اغلب نقش‌های این نمایش را خانم‌ها در سنین مختلف کودک، نوجوان و بزرگسال بازی می‌کنند یعنی می‌توان گفت شاهد اجرای یک نمایش زنانه خواهیم بود.



زارعی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که از وی درباره تمهیدات در نظر گرفته شده در این نمایش برای عبور از کلیشه‌های مرسوم نمایش‌های آیینی پرسیده بود، گفت: نباید فراموش کنیم که کلیشه و شعار همیشه بد نیست. سینمای هالیوود هم کلیشه‌هایی دارد و شعارهایی می‌دهد که سال‌های سال است در فیلم‌های مختلف شاهد آن هستیم. گروه تئاتر آیین از گروه‌های شناخته‌شده تئاتر آیینی در کشور و به نوعی پایه‌گذار تئاتر آیینی کشور است. من به پشتوانه 20 سال فعالیت در تئاتر آیینی این ادعا را دارم که در این حوزه یک کارگردان مؤلف هستم. ما در گروه آیین روال و ساختاری را دنبال می کنیم که در این نمایش هم وجود دارد.


در نمایش غریبه شام هم شاهد یک سری مؤلفه‌های جدید چه در محتوا و چه در فرم خواهید بود. در نشان دادن صحنه‌های هجوم نیروهای تروریستی داعش به شهرهای عراق و سوریه از ویدئو آرت استفاده کرده‌ایم و در محتوا هم تا حد امکان از کلیشه‌ها دور شده‌ایم.


کاظم نظری بازیگر نقش «خولی» در نمایش غریبه شام هم در ادامه صحبت‌های زارعی گفت: یکی از تفاوت‌های تئاتر آیینی با سایر گونه های نمایشی این است که در تئاتر آیینی باور مخاطب شکل گرفته است و نمی‌توان به شکل بنیادین از آن عبور کرد. باورهای مخاطب برای ما مهم است و موقعیت‌های نمایشی در این گونه آثار متفاوت است.


وی با اشاره به این که قبل از این که یک بازیگر باشد، یک معلم در عرصه رسانه است و به تازگی بازنشسته شده، افزود: نزدیک به 30 سال است که با تئاتر آیینی آشنایی دارم و از این که با گروه آیین همکاری می‌کنم خیلی خوشحالم.


در ادامه، انوش معظمی دیگر بازیگر نمایش غریبه شام با بیان این که در این نمایش در دو نقش کاملاً متضاد ایفای نقش کرده است گفت: خدا را شکر می‌کنم که زلف مرا را با اهل‌بیت(ع) و امام حسین (ع) گره زده است. من تقریباً هر سال یک کار عاشورایی را داشتم. امسال دو تئاتر کودک انجام دادم که خیلی نتیجه مثبتی نداشت و دلم شکسته بود. در این شرایط آقای زارعی که از دوستان قدیمی من هستند پیشنهاد بازی در این کار را به من دادند و من هم به خاطر عاشورایی بودن کار آن را پذیرفتم.


در بخش دوم نشست خبری، کوروش زارعی درباره چهارمین سال برگزاری همایش پیاده‌روی اربعین گفت: از سال 1395 و از همان ابتدا که مسئولیت هنرهای نمایشی حوزه هنری به من محول شد، در پی آن بودم که از ظرفیت بالای پیاده‌روی اربعین به عنوان یک حرکت آیینی و یک حماسه بزرگ در حوزه هنرهای نمایشی بهره ببرم. در سال اول با پنجاه بازیگر در پنج روز در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا را اجرا داشتیم، استقبال از کارها خیلی خوب بود و همین باعث بیشتر شدن انگیزه‌ ما شد. سال‌های بعد هم تجربیات خوبی کسب کردیم و خوشبختانه نمایش‌هایی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی برگزار کردیم.


وی با تأکید بر بین‌المللی بودن این حرکت افزود: امسال تصمیم داریم زبان اردو را نیز برای زائران پاکستانی و هندی‌ به کارهایمان اضافه کنیم. در حال حاضر ارتباطات ما با کشورهای کویت و عراق در عرصه نمایشی خیلی خوب است، امیدواریم این اقدام توسط هنرمندان سایر کشورهای حاضر در پیاده‌روی اربعین دنبال شود. 


زارعی با بیان اینکه تئاتر پیاده‌روی اربعین یک نذر فرهنگی است، عنوان کرد: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فقط هزینه ایاب و ذهاب گروه‌ها از مرز به عراق و بالعکس را پرداخت می‌کند و‌ ما کمک هزینه‌ای به گروه‌ها نمی‌دهیم. هنرمندان در این همایش بین‌المللی هنرمندانه، عاشقانه و بدون پول کار می‌کنند.


وی درباره زمان‌بندی این همایش نیز گفت: فراخوان همایش را دیروز منتشر کردیم.‌ فرصت ارسال کار‌ها تا دوم مهر ماه است. این آثار تا هفتم مهرماه بررسی شد. اجراهای ما از 24 مهر ماه آغاز و تا پایان روز اربعین در کربلا ادامه خواهد داشت.


مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: تلاش ما این است که سایر استان‌ها هم از استعدادها و ظرفیت‌های خود در این حوزه استفاده کنند. به همین دلیل حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین طباطبایی مدیرکل حوزه هنری خوزستان را به عنوان دبیر هنری و آرش ساربان مسئول واحد نمایش حوزه هنری این استان را به عنوان دبیر اجرایی انتخاب کرده‌ایم و گروه‌های منتخب ابتدا در این استان مستقر شده و سپس اعزام می‌شوند.


زارعی درباره مقررات حضور گروه‌های نمایشی در این همایش نیز گفت: به دلیل مشکلات حضور بانوان در ایام پیاده روی اربعین فعلاً فقط از عوامل و بازیگران مرد استفاده خواهیم کرد. زمان کارها نیز نباید بیش از 25 دقیقه باشد و سعی ما نیز بر این است که بیشتر آثاری که به زبان عربی و انگلیسی هستند اجرا شوند.



در پایان این نشست، از دو پوستر «چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین» و نمایش عاشورایی «غریبه شام» رونمایی شد.


لازم به ذکر است نمایش « غریبه شام» به نویسندگی حسین فدایی‌حسین و کارگردانی کوروش زارعی از 12 شهریورماه هر شب ساعت 18:30 در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود. در این نمایش بازیگرانی چون کاظم نظری، انوش معظمی، وفا طرفه، حسن اردستانی، سید حمید لاجوردی، محمدجواد پیروزی، لیلاالسادات موسوی، مریم‌السادات صدرپور، فائزه‌السادات حسینی، سنا زارعی، نگین‌السادات رسولی، فائقه حاجی مهدی، سوگند مقدم، حدیث تقی‌زاده و... ایفای نقش می‌کنند و محمدرضا خویی نیز مدیر تولید پروژه است.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته