دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1398 - 11:35
هیئت دانشجویی؛

ریشه‌ همه‌ نابسامانی‌های جهان اسلام «ترک قیام لله»/ گام نخست برای حرکت به سوی جامعه‌ الگو، «قیام جمعی» است

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان گفت: امام خمینی(ره) ریشه‌ همه‌ نابسامانی‌های ملت مسلمان ایران و نیز جهان اسلام را در «ترک قیام لله» یافت.
کد خبر : 413407
4Q8A4678.JPG

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اولین شب عزاداری سیدالشهدا(ع)  در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، مدرس حوزه و دانشگاه به سخنرانی پرداخته و مداحان به ذکر مصیبت آل‌الله پرداختند.



حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان در شب اول ماه محرم سال 1398 در جمع دانشجویان حاضر در هیئت دانشجویی الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف گفت: امام خمینی(ره) ریشه‌ همه‌ نابسامانی‌های ملت مسلمان ایران و نیز جهان اسلام را در «ترک قیام لله» یافت.


وی افزود: اگر خداوند متعال فقط یک نصیحت را بخواهد از زبان پیامبرش به مردم برساند این است که به‌صورت جمعی یا فردی برای خدا قیام کنند.  روش انبیاء برای سیردادن بشریت به سوی الله، کار فردی نیست؛ ساختن جامعه‌ای است که الگوی بشریت شود و شوق آنان را برای تبعیت از راه حق، دوچندان کند. گام نخست برای حرکت به سوی جامعه‌ الگو، «قیام جمعی» و «استقامت جمعی» مردم است؛ یعنی صرفا این‌که یک رهبر معصوم یا یک سری مسؤلان درجه یک در رأس جامعه باشند، کافی نیست؛ بلکه این رستاخیز اجتماعی و اراده جمعی مؤمنین است که باعث پیشرفت می‌شود. اصلا سنت الهی این است که تا شخصیت جمعی مردم، خودش نخواهد، خدا هم کاری برایشان نمی‌کند، چه رسد به ولی خدا.




گام نخست برای حرکت به سوی جامعه‌ الگو، «قیام جمعی» و «استقامت جمعی» مردم است؛ یعنی صرفا این‌که یک رهبر معصوم یا یک سری مسؤلان درجه یک در رأس جامعه باشند، کافی نیست؛ بلکه این رستاخیز اجتماعی و اراده جمعی مؤمنین است که باعث پیشرفت می‌شود.



این کارشناس مذهبی بیان کرد: مصیبت اولیای خدا این است که باید آن‌قدر زحمت بکشند تا در کنار این‌که خودشان استقامت می‌کنند، یارانشان –که فاصله‌ ایمانی زیادی با ایشان دارند- نیز اهل استقامت شوند. خدا به پیامبرش گفت که باید کاری کنی که همراهیانت نیز در کنار تو اهل استقامت در راه اقامه دین خدا شوند. فرمان حق این بود: فاستقم کما امرت و من تاب معک ...



قاسمیان عنوان کرد: «انسان‏هايى كه از يك طرف در معرض هجوم بلايا و مشكلات زندگى هستند- دشمنان، توطئه‏‌گران، بدخواهان و قدرت‌هاى مسلط- و از طرف ديگر، مورد تهاجم هواهاى نفسانى خودشان هستند- خواهش‌هاى نفسانى و دل بى‌‏طاقت انسان كه از زروزيور دنيا مجذوب مى‏‌شود و به سمت آن‏ها كشيده مى‏‌شود- از اين صراط مستقيم، به چپ يا راست انحراف پيدا مى‏‌كنند. محبت طلا و نقره، محبت پول، محبت شهوات جنسى، محبت مقام و اين‏ها، چيزهايى است كه هركدام، يك كمندى بر گردن دل انسان مى‌‏اندازند و آن را به سمت خودش مى‌‏كشانند. مؤمنين را در بين اين دو مغناطيس، در خط مستقيم نگه داشتن و هدايت كردن، به گمان زياد، اين، آن كارى است كه پيغمبر را پير كرد» 


وی ادامه داد: مشکل ما این است که دین را خیلی فردی برایمان تبیین کرده‌اند. این است که نیاز به امام را حس نمی‌کنیم و لازم می‌آید بگوییم به ولایت معنوی او محتاجیم بلکه راضی شویم! در حالی که اگر به شما گفته شود در بازی فوتبال باید روی هم رفته سه گل بزنید، اولین سوالی که می‌پرسید این است که مربی و تیم ما چگونه است. ‌


ریشه‌ همه‌ نابسامانی‌های جهان اسلام «ترک قیام لله»


این مدرس حوزه خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) ریشه‌ همه‌ نابسامانی‌های ملت مسلمان ایران و نیز جهان اسلام را در «ترک قیام لله» یافت و در اولین سند مبارزاتی خود پس از سقوط پهلوی اول چنین نوشت: «قيام للَّه است كه موسى كليم را با يك عصا به فرعونيان چيره كرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نيز او را به ميقات محبوب رساند… خودخواهى و ترك قيام براى خدا ما را به اين روزگار سياه رسانده و همه جهانيان را بر ما چيره كرده و كشورهاى اسلامى را زير نفوذ ديگران درآورده... قيام براى نفس است كه بيش از ده ميليون جمعيت شيعه را به طورى از هم متفرق و جدا كرده كه طعمه مشتى شهوت‏‌پرست پشت ميزنشين شدند.



قاسمیان اضافه کرد: رهبر فقید انقلاب اسلامی معتقد بود برای رقم زدن تغییر، کافی است خود مردم اراده کنند. در صحیفه امام می‌خوانیم: «بزرگترين كارى كه از ما ساخته است بيدار كردن و متوجه ساختن مردم است. آن وقت خواهيد ديد كه داراى چه نيروى عظيمى خواهيم بود كه زوال ناپذير است و توپ و تانك هم حريف آن نمى‌‏شود».  «خداى تبارك و تعالى تغيير نمى‌‏دهد، مگر اينكه ما خودمان تغيير بدهيم خودمان را… آن كسى كه يك پاسبان وقتى مى‏‌آمد توى بازارش مى‏‌گفت ببنديد مى‏بستند، بيرق بزنيد مى‌‏زدند، هيچ براى خودشان قائل نبودند كه يك چون و چرايى بكنند، ريختند توى خيابانها و گفتند كه «مرگ بر اين شاه»! اين تحول روحى بود. اين تحولِ «ما بِأنْفُسِكُمْ» [بود].» 



«بزرگترين كارى كه از ما ساخته است بيدار كردن و متوجه ساختن مردم است. آن وقت خواهيد ديد كه داراى چه نيروى عظيمى خواهيم بود كه زوال ناپذير است و توپ و تانك هم حريف آن نمى‌‏شود»



امام خمینی(ره) می‌توانست شاکله نظام را شخصاً ببندد اما به رای مردم مراجعه کرد


وی تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) با محبوبیت مطلق خود بین مردم، به راحتی می‌توانست شاکله‌ی نظام را مطابق میل خودش ببندد، مانند رهبران همه‌ انقلاب‌های بزرگ دنیا؛ اما ایشان چنین کاری نکرد؛ بلکه با برگزاری 5 انتخابات در ظرف یک سال، از صفر تا صد تأسیس نظام را به انتخاب مردم گذاشت؛ ابتدا در یک حرکت بی‌سابقه در انقلاب‌های دنیا، «اصل مدل حکومتی» را با رأی مردم تعیین کرد، سپس «نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی» را با رأی خود مردم انتخاب کرد. آنگاه «اصول قانون اساسی» را به رأی مردم گذاشت و در دو انتخابات بعدی، تعیین رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را به مردم سپرد.




امام خمینی(ره) با محبوبیت مطلق خود بین مردم، به راحتی می‌توانست شاکله‌ی نظام را مطابق میل خودش ببندد، اما ایشان چنین کاری نکرد؛ بلکه با برگزاری 5 انتخابات در ظرف یک سال، از صفر تا صد تأسیس نظام را به انتخاب مردم گذاشت



این استاد دانشگاه در پایان گفت: برخی کهنه‌کاران سیاسی -مانند نخست‌وزیر دولت موقت- به بهانه‌ «تداخل‌های کاری» با نهادهایی که پس از انقلاب، به صورت «آتش‌به‌اختیار» و به همت خود جوانان تشکیل شده بود،  مخالفت می‌کردند، اما امام به ایشان رسمیت داد. اصلا این اعتماد امام به مردم بود که باعث شد خود مردم نیز به ظرفیت‌های لایزال خویش آگاه شوند و آن را به صحنه بیاورند. از کمیته انقلاب گرفته تا جهاد سازندگی و بسیج.


برپایی ایستگاه صلواتی از دیگر برنامه‌های هیئت دانشجویی الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف بود.



انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته