دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1398 - 13:57
تهدید جان حافظان محیط زیست از سوی شکارچیان؛

تأمین امنیت جانی محیط‌بانان در گرو اتخاذ تدابیر مسئولان!

محیط‌بانان محیط‌زیست با توجه به شغل طاقت‌فرسا و مهمی که در حراست از آب و خاک این مرز و بوم دارند، چشم‌انتظار حمایت‌های همه‌جانبه مسئولان هستند تا شکارچیان نتوانند با خیال راحت به آنها تعرض کنند.
کد خبر : 410832
جنگل-بان.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محیط‌بانان به‌عنوان یکی از اقشار پرتلاش و زحمتکشی هستند که به‌واسطه سختی کار و مشکلات معیشتی همواره در زمره گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند.


اخیراً با تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان حمایت‌هایی از این افراد در دستور کار قرار گرفته که یکی از بخش‌های آن مربوط به تعهدات بیمه‌ای در قبال محیط‌بانان است که سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف به بیمه محیط‌بانان خود را در قبال شهادت، جانبازی، نقص عضو و بیماری‌های صعب‌العلاجشان می‌کند، درحالی‌که تا پیش از آن خود افراد می‌بایست به‌صورت اختیاری خود را بیمه می‌کردند. (بیشتر بخوانید)


متأسفانه در چند روز گذشته دو حادثه تلخ در چند روز گذشته جامعه محیط‌بانی را در غم و اندوه فرو برده است؛ یکی از این حوادث مربوط به محیط‌بان قائنی است که در روز بیست و دوم مرداد ماه در جریان گشت و کنترل در مناطق و زیستگاه‌های حیات وحش این شهرستان با یک شکارچی متخلف رو‌دررو می‌شود و در جریان این برخورد شکارچی متخلف اقدام به تیراندازی با اسلحه ساچمه‌زنی به سمت محیط‌بان می‌کند که در اثر آن تعداد زیادی ساچمه وارد بدن این محیط‌بان می‌شود که کبد و ریه او را دچار مشکل می‌کند ولی مشکل اصلی مربوط به ساچمه‌ای بود که از گوشه چشمش وارد مغزش شده بود و بنا بر تشخیص پزشکان امکان جابجایی نداشت.


در همین خصوص جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا  اظهار کرد: من دیروز با عبدالله اسدی برون، محیط‌بان قائنی ملاقات داشتم و در ارتباط با وضعیت او با وزیر بهداشت هم صحبت کرده و توانستیم او را به مرکز استان در خراسان جنوبی منتقل کنیم.



وی با اشاره به این مطلب که من در ملاقاتی که با این محیط‌بان داشتم وی به هوش بوده و من با او صحبت کردم، افزود: بنابر اعلام پزشکان معالج خوشبختانه محیط‌بان اسدی از حالت بحرانی خود عبور کرده و مشکل خاصی ندارد.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: جلسه خوبی را با نیروی انتظامی استان در خصوص شناسایی متهم برگزار کردیم و پرونده در حال پیگیری است.


براساس این گزارش، متأسفانه در طول سال حوادثی مبنی بر درگیری محیط‌بانان با شکارچیان غیرمجاز در کشور منتشر می‌شود، لذا دستگاه‌های قضائی و انتظامی باید حمایت‌های خود از محیط‌بانان را بیشتر کنند تا در آینده با چنین مواردی روبه‌رو نشویم.


از طرفی روز گذشته یکی از محیط‌بانان در استان خوزستان بر اثر نشست گاز دچار سوختگی شدیدی شد که اقدامات درمانی برای بهبود حال این فرد نیز درحال انجام است.


این فرد از محیط بانان پاسگاه قلعه شاداب دزفول بوده که پس از اتفاق رخ داده، سریعاً به  بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی در شهرستان اهواز انتقال داده شده است.


در ارتباط با این حادثه نیز جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: روز گذشته یکی از محیط‌بانان ما در ساعت خارج از شیفت دچار سانحه سوختگی شده و متأسفانه به‌دلیل بالا بودن درجه سوختگی احتمال فوت وی وجود دارد اما امیدواریم با کمک تیم درمانی سلامت این محیط‌بان حاصل شود.


همچنین محمد جواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در ارتباط با حادثه اتفاق افتاده برای محیط‌بان خوزستانی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: محیط‌بان هادی‌پور بر اثر این حادثه دچار 97 درصد سوختگی شده و بر همین اساس خانواده وی می‌بایست در ارتباط با انتقال وی برای ادامه وضعیت درمانش تصمیم‌گیری کنند.



وی با اشاره به این مطلب که تیم معالج این محیط‌بان به‌دلیل شدت آسیب‌دیدگی انتقال و جابه‌جایی را به صلاح نمی‌دانند، افزود: در هر صورت ما آمادگی هر نوع همکاری را داریم و حتی اجاره هواپیما برای انتقال این محیط‌بان را درصورت نیاز برعهده می‌گیریم و با جدیت پیگیر بهبود وضعیت سلامت محیط‌بان هادی‌پور هستیم.


شایان ذکر است با وجود اتفاقات تلخی که برای جامعه محیط‌بانی در چند روز اخیر رخ داده ولی تدابیر اندیشیده شده برای کاهش دغدغه محیط‌بانان باعث شده تا این قشر زحمت‌کش و مظلوم از بابت هزینه درمان و خسارات ناشی از حوادث آسوده خاطر باشند.


جامعه طرفداران محیط زیست کشور امیدوار هستند تا همان‌طور که با پیگیری‌های انجام شده حمایت‌های بیمه‌ای برای محیط‌بانان فراهم شده اقداماتی انجام گیرد تا امنیت جانی آنها نیز در حین انجام وظیفه برای آنها صورت پذیرد.


انتهای پیام/4105/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته