682971
دوشنبه  26  آذر  1397
جمعه , 06 مهر 1397 ساعت 18:15

یک کارشناس رسانه:

اندیشکده‌های آمریکایی اتاق فکر مقابله با ایران هستند

یک کارشناس رسانه گفت: اندیشکده‌ها در آمریکا پس از انقلاب اسلامی و در هشت سال دفاع مقدس رشد و توسعه پیدا کردند و در حال حاضر اتاق فکر مقابله با ایران هستند.

به گزارش گروه رسانه‌ خبرگزاری آنا نادر طالب‌زاده درباره نقش اندیشکده‌ها در تبیین سیاست خارجی آمریکا، اظهار کرد: پیش از ظهور انقلاب اسلامی، اندیشکده‌ها به شکل امروزی که مشاهده می‌کنیم وجود نداشت. به عنوان مثال در دهه 70 میلادی اثری از فعالیت اندیشکده‌هایی مانند «هادسن» و یا «امریکن انترپرایز» در رسانه‌های مطرح برای تاثیرگذاری روی دولت نیکسون و یا ایجاد موج در جامعه آمریکا نبود.
وی با بیان این که اندیشکده‌ها پیش از انقلاب اتاق فکر نداشتند، افزود: بعد از ظهور انقلاب اسلامی اندیشکده‌ها برای مقابله و جلوگیری از رشد آن به خصوص پس از تسخیر لانه جاسوسی و راهپیمایی روز قدس، حرکت‌های وسیع خود را آغاز کردند.
این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: آمریکا هنگامی که مشاهده کرد ایستادگی ایران در مقابل آنها جدی است، جنگ تحمیلی را به‌وسیله صدام به ما تحمیل کرد.

طالب‌زاده یادآور شد: در هشت سال جنگ تحمیلی، اندیشکده‌ها در واشنگتن رشد و نمو پیدا کرده و فعالیت آنها از مجموعه‌های نامعلوم و مبهم به اسم و رسم تبدیل شده و توسعه پیدا کردند.
وی اضافه کرد: یکی از این اندیشکده‌ها که در کاخ سفید نفوذ داشت و در دوران بوش پسر به اوج رسید، اندیشکده «امریکن انترپرایز» بود که نام اشخاصی مانند هورویتز، مایکل لدین و ریچارد پرل بر سر زبان‌ها افتادند.

کارشناس رسانه‌های خارجی ادامه داد: نفوذ این اندیشکده‌ها در کاخ سفید به وسیله افراد مشهوری بود که بخشی از آنها آکادمیک و دانشگاهی و بخشی دیگر فعال سیاسی بودند.

طالب‌زاده به ظهور اندیشکده‌هایی مانند «مرکز وودرو ویلسون» و «رند» اشاره کرد و گفت: پررنگ شدن آنان در همین دوره و برای تقابل با انقلاب اسلامی بود.

وی خاطرنشان کرد: تئوریزه کردن محور شرارت در این زمان اتفاق افتاد و رشد کرد، بعدها تحریم‌های اقتصادی در سال 2006 هم به عنوان یک بحث اصلی بر روی میز این اندیشکده‌ها قرار گرفت و این اعتقاد به‌وجود آمد که برای مقابله با ایران هیچ راهی غیر از تحریم‌های اقتصادی نداریم.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: این موارد نشان می‌دهد که ایده مقابله با انقلاب اسلامی ایران از داخل همین اندیشکده‌ها استخراج می‌شود.

طالب‌زاده در ادامه به اندیشکده «بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها» اشاره کرد و افزود: این اندیشکده یکی از مشهورترین اندیشکده‌ها و یکی از مراکز اصلی مقابله با ایران است.
وی ادامه داد: در این اندیشکده سالانه سه تا چهار روز از اشخاصی خاص مانند متفکرین، رئیس جمهورهای سابق آمریکا، ژنرال‌های رژیم صهیونیستی، متخصصین هسته‌ای و موشکی دعوت می‌شود که شناسایی این افراد نشان می‌دهد دلیل تشکیل چنین جلساتی چیست.
این مستندساز و روزنامه نگار با بیان این که چنین اندیشکده‌هایی، اتاق فکرهای مقابله با جمهوری اسلامی ایران در حد مرگ و جنگ هستند، اظهار کرد: این جنگ‌ها شامل جنگ آتش‌زا، جنگ فکری، جنگ نرم، جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای است.
طالب‌زاده به حمایت ایران از حزب‌الله لبنان اشاره کرد و یادآور شد: در جنگ رسانه‌ای حمایت از تروریسم، سلفی‌ها، النصره و حزب‌الله لبنان در یک مخلوط کن قرار می‌گیرد و وقتی در آمریکا کلمه تروریسم مطرح می‌شود نام ایران در ذهن‌ها خطور می‌کند.
وی درباره تامین منابع مالی و انسانی این اندیشکده‌ها، گفت: آنها از طرف کمپانی‌های بزرگ آمریکایی، بنیادهای مالی و بانکی‌ها و یا سرمایه‌داران صهیونیست حمایت‌های میلیونی می‌شوند.
این کارشناس رسانه با بیان این که اندیشکده‌ها هیچ وقت دچار کمبودهای مالی نمی‌شوند، افزود: اندیشکده‌هایی مانند «رند» یا «امریکن انترپرایز» با صراحت میزان و منبع دریافت کمک‌ها و حمایت‌های مالی خود را اعلام می کنند.
طالب‌زاده تاکید کرد: باید مردم جهان را نسبت به اهداف و برنامه‌های این اندیشکده‌ها آگاه کرده و نسبت به ایجاد اندیشکده در جمهوری اسلامی ایران اقدام کنیم تا در عرصه بین‌الملل فعال‌تر باشیم. 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

بیشتر بخوانید

نظرات

گفتگوی ویـژه

گـزارش

دیدگاه

پیشخوان روزنامه