دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1398 - 20:35

۳۵۰۰ داوطلب امکان انتخاب رشته در دانشگاه فرشچیان را دارند

سرپرست دانشگاه فرشچیان با بیان اینکه ۳۵۰۰ داوطلب امکان انتخاب رشته در این دانشگاه را دارند، گفت: دانشگاه در نظر دارد ۶۰ دانشجو برای سه رشته در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ پذیرش کند.
کد خبر : 407745
636759030925680413_md.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، «بهمن نامورمطلق» روز دوشنبه در نشست خبری درهای باز دانشگاه هنرهای اسلامی و ایرانی فرشچیان اظهار کرد: داوطلبان می توانند تا ۱۲ مردادماه سال جاری برای انتخاب سه رشته تازه تاسیس این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد یعنی نگارگری، صنایع چوبی، و سفال و سرامیک اقدام کنند.


وی افزود: رشته هایی از جمله خوشنویسی در این دانشگاه تأسیس شده که در وزارت علوم و دانشگاه آزاد وجود نداشته ، البته در خصوص پیشنهاد ایجاد رشته "طراحی فرش" نیز هنوز جواب قطعی داده نشده است.


وی ادامه داد: دانشگاه فرشچیان ظرفیت دارد در کنار تصویب رشته طراحی فرش و خوشنویسی رشته‌های نمایش سنتی، نواهای سنتی و معماری را نیز در مرحله دوم ایجاد کند.


سرپرست دانشگاه فرشچیان در ادامه با اشاره به اینکه این دانشگاه تحت نظارت استاد فرشچیان فعالیت می کند، خاطرنشان کرد: دانشگاه استاد فرشچیان با طرح فرهنگستان هنر، تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظارت و حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از یک سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد.


نامورمطلق معتقد است که یکی از مهم ترین ویژگی‌های این دانشگاه آن است که زیرنظر مستقیم استاد فرشچیان اداره می شود و اساتید شاخص در حوزه‌ هنرهای اصیل نیز در شورای راهبردی دانشگاه حضور دارند.


به گفته وی، طرح گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، برای تاسیس این دانشگاه بر اساس این بوده که هنر ملی و ایرانی اسلامی ما در خطر انقراض قرار دارد و در واقع این دانشگاه نوش دارویی برای پیکره بیمار هنر کشور به شمار می رود که از سوی هنرمندان ارائه شده است.


سرپرست دانشگاه فرشچیان با اشاره به اینکه به روز رسانی هنرهای اسلامی ایرانی و تربیت استادان به منظور خلق آثار هنری از مهم ترین اهداف تأسیس این دانشگاه است، یادآورشد: تربیت دانشجویان در این دانشگاه براساس شیوه استاد شاگردی است، از این رو سعی بر این است که با حفظ ضوابط اصلی از وزارت علوم و دانشگاه آزاد بهترین استادان در هر رشته جذب شوند.


نامور مطلق با اشاره به اینکه اجازه نامه اخذ مدرک استادی با امضای استاد فرشچیان صورت می گیرد، افزود: تأکید این دانشگاه و به ویژه استاد فرشچیان بر افزایش کیفیت طراحی است، این دانشگاه علاوه بر مدارک معمول دانشگاهی به شیوه استاد شاگردی نیز تأییدیه صادر می کند.


وی دانشگاه فرشچیان را مرکز خلاقیت، آفرینش، آموزش و پژوهش دانست و گفت: همواره باید به دنبال تحرک بخشی بازارهای سنتی و برگزاری دوره های تکمیلی بود.


وی درباره شهریه دانشگاه فرشچیان یادآورشد: شهریه این دانشگاه برحسب شهریه معمول هر مقطع در دانشگاه آزاد اسلامی محاسبه می شود، اما افراد علاقه مند به بورسیه تحصیلی می توانند از تسهیلات دانشگاه برخوردار شوند.


سرپرست دانشگاه فرشچیان ادامه داد: دانشگاه فرشچیان به دنبال شیوه های متمایز تدریس هنر و تربیت نیروهای کاربلد است، از این رو مخاطب هدف جذب می کند.


نامور مطلق خاطرنشان کرد: برای تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی، داوطلب باید مدرک کارشناسی یک رشته هنری و یا یک درجه هنری را داشته باشد.


دانشگاه فرشچیان بهترین مکان برای پرورش استاد 
محمد باقر آقامیری استاد نگارگری نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: در دنیای امروزی شأن، منزلت و مقام استاد از بین رفته ، از این رو بهترین مکان برای پرورش استاد، دانشگاه فرشچیان است.
وی افزود: رشته نقاشی در دانشگاه های کشور با کیفیت پایین تدریس می شود، از این رو امید است که دانشگاه فرشچیان بتواند هنرهای ملی را احیا کند.


جایگاه هنر در دانشگاه های کشور مناسب نیست
محمد علی رجبی استاد نگارگری با اشاره به اینکه مردم سایر ملل، ایران را با هنرهایی از جمله ادبیات، معماری و موسیقی می شناسند، اظهار کرد: جایگاه هنر در دانشگاه های کشور مناسب نیست.
وی معلم را محور آموزش ها دانست و افزود: مقام شاگرد استادی اهمیت بسیاری دارد، از این رو سعی بر آن بوده که در دانشگاه فرشچیان از اساتید مطرح و بنام استفاده شود.


دوستداران هنر به دانشگاه فرشچیان وارد شوند
در ادامه بهمن آزموده استاد خوشنویسی نیز گفت: تأسیس دانشگاه فرشچیان در تمامی این سال ها آرزوی من بوده، بسیاری از دانشجویان رشته های هنری با بی علاقگی به تحصیل در رشته خود ادامه می دهند، چراکه به صورت اجباری در رشته پذیرفته شده اند.
وی افزود: با تأسیس دانشگاه فرشچیان دوستداران هنر پشت درهای بسته دانشگاه ها نمی مانند.


همچنین محسن کاوه استاد معرق چوب در این نشست خبری با اشاره به بی انگیزگی دانشجویان در دانشگاه ها اظهار کرد: در دوره های گذشته استادان برای آموزش شاگردان زمان بسیاری را صرف می کردند تا افرادی ماهر و با علاقه به بازار کار وارد شوند.


وی افزود: امید است که دانشگاه فرشچیان بتواند با شیوه ای متمایز در جذب استاد و دانشجو افتخار آفرین شود.


منبع:ایرنا


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته