دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مهر 1394 - 13:21

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب: نمایشنامه خوانی بخشی از فرهنگ ایرانیان است

کنفرانس مطبوعاتی جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت صبح امروز یکم مهر ماه با حضور احمد شمس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، فائزه درمان معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد تهران جنوب و فربد یمنی دبیر جشنواره برگزار شد..
کد خبر : 40176

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا در نشست مطبوعاتی جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت یادآوری شد که این جشنواره از سال 1390 با صاحب امتیازی دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد تهران جنوب برگزار می‌شود و سومین دوره آن امسال به صورت ملی از 4 مهر ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار خواهد شد.


احمد شمس در این جلسه گفت: «دوستان در دانشگاه هنر و معماری و معاونت فرهنگی توانسته‌اند با همکاری دانشجویان طی سنوات گذشته جشنواره نمایشنامه‌خوانی برگزار کنند. از آنجا که امسال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ سال تئاتر نامیده شده و نمایشنامه‌خوانی از نظر برخی‌ها زمینه ساز و مقدمه تئاتر محسوب می‌شود، امسال ضرورت برگزاری جشنواره به صورت جدی‌تر تلقی شده و در دستور کار قرار گرفته است. همچنین به نظر می‌آید برای اولین بار در سطح ملی این جشنواره برگزار خواهد شد.»


وی ادامه داد: «فراخوان جشنواره در سطح وسیعی منتشر شده و چیزی حدود 193 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این میان 34 اثر منتخب در قالب جشنواره اجرا می‌شوند و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.»


علاقه‌مندی جامعه ما به هنر نمایشنامه‌خوانی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد تهران جنوب در سخنانش اظهارکرد: «بدین منظور دستگاه‌هایی برای همکاری در این جشنواره اظهار علاقه و تمایل برای مشارکت داشتند که همین امر نشان از علاقه‌مندی جامعه ما به هنر نمایشنامه‌خوانی است. در این دوره داوران بسیار خوب، صاحب سبک و بنامی‌ همکاری داشتند که از این میان می‌توان به حبیب رضایی، محمد حسن معجونی اشاره کنیم.»


فائزه درمان نیز در این نشست گفت: «خوشحالم که این کار به همت دانشجویان و کانون تئاتر دانشگاهی انجام می‌شود و برایم باعث افتخار است که در کنار چنین افرادی کار می‌کنم.»


وی ادامه داد: «اینکه این جشنواره به قدری قوی شده که در این دوره در سطح ملی برگزار می‌شود باعث بسی خرسندی است و من خوشحالم که نمایشنامه‌خوانی جایگاهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ پیدا کرده و به تصویب رسیده است.»


تلاش برای حضور تمامی دانشجویان


یمنی دبیر این دوره جشنواره نیز خطاب به اصحاب رسانه اعلام کرد: «جشنواره نیمکت که اولین دوره ملی آن امسال برگزار می‌شود از اوایل سال فعالیتش را آغاز کرده و کارهای اجرایی آن از تیر ماه آغاز شده است. برنامه‌ریزی متولیان این امر، این بوده که تمامی‌ دانشجویان و جوانان در این پروسه فرهنگی حضور داشته باشند و به رشد تئاتر کشور بیشتر پرداخته شود.»


وی با اشاره به جشنواره‌های زیادی که در زمینه نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌شود تصریح کرد: «این تنها جشنواره‌ای است که به صورت ملی به نمایشنامه‌خوانی اختصاص دارد در سایر جشنواره‌ها نمایشنامه‌خوانی به عنوان بخش جنبی جشنواره برگزار می‌شد اما ما این رویکرد را ایجاد کردیم تا جشنواره‌ای ویژه این بخش برگزار کنیم و به این شاخه از هنر توجه بیشتری داشته باشیم.»


اختصاص جشنواره به آثار دانشجویان از ویژگی‌ها


احمد شمس در تکمیل این صحبت‌ها گفت: «یکی از ویژگی‌های دیگر این جشنواره این است که جشنواره در سطح دانشجویی برگزار می‌شود و شرکت کنندگان از دانشگاه‌های آزاد اسلامی‌ و دانشگاه سراسری کل کشور هستند.»


دانشگاه آزاد اسلامی و مدیریت جدید، رویکرد فرهنگی پررنگ‌تری دارد


وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر برنامه‌هایی که برای دوره‌های آتی این جشنواره دارد تشریح کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی‌ و مدیریت جدید، رویکرد فرهنگی پررنگ‌تری دارد و ما تا سال قبل سه تا چهار طرح ماندگار فرهنگی ملی را به مرحله اجرا در آوردیم که شامل شعر دانشجویی و پوستر دانشجویی هم می‌شود. بنابراین مسلم می‌بینیم که سال بعد هم برای برگزاری این جشنواره تلاش کنیم.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد تهران جنوب در سخنانش با اشاره به تلاش‌های مجدانه اعضای این دانشگاه عنوان کرد: «فکر می‌کنم جشنواره در مسیر تکاملی خود سیر به سمت بین‌المللی برگزار شدن پیدا کند البته این امر به صورت تدریجی و در طول دوره‌های متعدد خواهد بود و ما هیچ شتابزدگی برای این امر نخواهیم داشت.»


وی تأکید کرد: «نمایشنامه‌خوانی بخشی از فرهنگ ایرانیان است و چون با سرشت ما ارتباط دارد به هیچ عنوان تعطیل و یا فراموش نمی‌شود زیرا مثل تفکراتی که نمی‌توان نابودش کرد، از گذشته تاکنون ادامه دارد. بنابراین به عقیده من این جشنواره تداوم خواهد داشت.»


حامیان جشنواره


یمنی در خصوص حامیان این جشنواره تشریح کرد: «موسسه فرهنگی مکتب تهران، بانک آینده، بانک صادرات، بانک کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی‌حامیان جشنواره هستند و استودیو آکو که از بچه‌های دانشگاه تهران جنوب محسوب می‌شوند در ساخت تیزر جشنواره همکاری دارند و شرکت DHL که صادر کننده میوه به خارج از کشوراست حامی‌مراسم اختتامیه خواهد بود.»


دبیر جشنواره نمایشنامه‌خوانی نیمکت بیان کرد: «در این جشنواره از دانشگاه سراسری فردوسی مشهد و دیگر دانشگاه‌ها آثاری در جشنواره اجرا می‌شود. 28 اثر در بخش رقابتی و 6 اثر در بخش میهمان نمایشنامه‌خوانی خواهند شد. بازه زمانی اجرایی از 9 تا 12 مهر ماه است و اختتامیه آن 20 مهر ماه برپا خواهد شد.»


در این نشست خبری اعلام شد که جشنواره ویژه مخاطبان عام برگزار می‌شود و سایت ایران کنسرت بلیت‌های جشنواره را به علاقه مندان ارائه خواهد کرد. همچنین با توجه به صحبت‌های انجام شده قرار است جدول جشنواره در سطح شهر به نمایش درآید.


رئیس دانشکده هنر و معماری نیز در پایان این نشست تاکید کرد: دانشکده هنر معماری رشته تئاتر ندارد و ما می‌خواهیم با این کار اقدامی‌انجام دهیم که این رشته راه‌اندازی شود اگر چه دانشجویان این دانشگاه در حوزه تئاتر و نمایشنامه‌خوانی فعالیت کردند.


همچنین در نشست خبری جشنواره نمایشنامه‌خوانی نیمکت پوستر جشنواره که توسط سعید رضوانی طراحی شده بود رونمایی شد و در پایان اعلام شد که محمد حاتمی‌ به عنوان یکی از کارگردانان در این جشنواره همکاری خواهد داشت.


شهاب شوندی نایب دبیر جشنواره، بردیا حالت مدیر اجرایی جشنواره، سعید رضوانی طراح پوستر جشنواره و سارا حدادی روابط عمومی، بازخوان و دبیر هیأت انتخاب و داوری از جمله دیگر افرادی بودند که در این جلسه حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته