دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مرضیه هاشمی:

زندان‌های آمریکایی انسانیت‌زدایی می‌کنند

مجری پرس‌تی‌وی گفت: باور نمی‌کردم که در زندان‌های آمریکا انسانیت‌زدایی انجام می‌شود.
کد خبر : 401697
BQ4K2255.jpg

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مرضیه هاشمی در همایش آمریکا و جنایت‌های قرن که عصر امروز به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: وقتی در مورد حقوق بشر آمریکایی صحبت می‌کنیم من یک نمونه تجربی هستم.


وی افزود: من چندین سال سابقه کار خبری داشته‌ام و در مجلات آمریکایی نیز کار کرده بودم اما وقتی از نزدیک وضعیت حقوق بشر آمریکا را دیدم، شرایط بسیار متفاوت بود. من دیدم که چقدر راحت فردی می‌تواند در آمریکا ناپدید شود. من بسیار خوش‌شانس بودم که فرزندم در کنار من بود و سروصدای رسانه‌ای در حمایت از من ایجاد شد. اما اکثر افراد به راحتی در آمریکا ناپدید می‌شوند.


این فعال رسانه‌ای بیان کرد: خانواده‌های آمریکایی می‌گویند از ایجاد سروصدای رسانه‌ای واهمه دارند و از برخورد دستگاه قضایی یا پلیس آمریکا می‌ترسند. چندی پیش نیز یک پزشک ایرانی دستگیر شد. خانواده این پزشک پس از استخدام وکیل عنوان کردند که از رسانه‌ای شدن موضوع می‌ترسند و نمی‌خواهند سروصدا ایجاد شود.


وی عنوان کرد: تجربه به من نشان داد که وضعیت زندان‌های آمریکا خیلی بد است و اکثر زندانیان مجبور به پذیرش پیشنهاد مصالحه هستند. هر چند اگر بی‌گناه باشند، مجبور هستند به‌جای تحمل حبس‌های طولانی مدت، چند سال حبس را قبول کنند. اکثر زندانیان آمریکا نیز سیاه‌پوستان و مهاجران آمریکای لاتین بودند. این افراد امکان گرفتن وکیل خوب خصوصی را نداشتند و مجبور به پذیرش وکیل تسخیری هستند. خیلی جالب است که در پرونده من می‌خواستند وکیل تسخیری تحمیل کنند. این وکیل، وکالت پلیس فدرال را بر عهده داشت و عملاً وکیل‌مدافع با قاضی و دادستان هم‌سو هستند.


مجری شبکه پرس تی‌وی مطرح کرد: بسیاری از زندان‌های آمریکا خصوصی هستند و درآمدزا محسوب می‌شوند و این موضوع به این معناست که زندانی بیشتر مساوی است با درآمد بیشتر.


هاشمی در تشریج وضعیت پرونده چند جوان آمریکایی تصریح کرد: چند جوان به جرم‌های مختلف دستگیر شده بودند و به دلیل اینکه در داخل زندان فعالیت می‌کردند، با پاپوش مقامات آمریکایی محکوم به قتل یک نگهبان زندان شدند و آن جوان 26 ساله، 44 سال در زندان انفرادی بسر برد و چندی پیش آزاد شد. در سلول‌های انفرادی آمریکا تنها روزانه یک ساعت اجازه هواخوری در فضای محدود بدون حضور سایر زندانیان وجود دارد. من تنها 11 روز در زندان بودم و تنها کتاب و مطالبی درباره وضعیت زندانیان در آمریکا خوانده بودم اما باور نمی‌کردم که در زندان‌های آمریکا انسانیت‌زدایی انجام می‌شود. من شهروند آمریکا بودم و براساس آزادی بیان و قانون آمریکا، دستگیری من خلاف قانون بود اما پایبندی به قانون و حقوق بشر در آمریکا وجود ندارد.


وی افزود: 12 تیر ماه سالگرد حمله به هواپیمای مسافربری ایران است و تاکنون هیچ‌وقت مقامات آمریکایی نسبت به این حمله عذرخواهی نکرده‌اند. تنها تعدادی از مقامات قبول می‌کنند که اشتباه شده است.


این مجری شبکه پرس تی‌وی اشاره کرد: در زمان دستگیری تصویربرداری از وقایعی در مورد فرگوسن به پایان رسیده بود و اکنون آماده اکران است. در قضیه فرگوسن که پنج سال پس از کشته شدن یک جوان توسط پلیس آمریکا اتفاق افتاد، تانک‌‌ها را به یک شهر کوچک وارد کردند و به سوی مردم نشانه رفتند. در آمریکا تظاهراتی که مؤثر نباشد، با آن برخوردی نمی‌شود و دولت آمریکا تنها در برخورد با سیاه‌پوستان از خشونت بیشتر استفاده می‌کند. در مواجهه با جنبش 99 درصد نیز سعی کردند این جنبش را تحریف کنند.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

برچسب ها: مرضیه هاشمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته