چهارشنبه  26  تیر  1398
سه شنبه , 28 خرداد 1398 ساعت 16:53

ستاره های قرآنی/11

دانشجوی ریاضیات نفر اول مسابقات کشوری معارف حوزه علمیه شد

دانشجوی رشته ریاضیات محض پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، وارد حوزه علمیه شد و توانست سه دوره پیاپی مقام اول کشوری در مسابقات معارف و حدیث حوزه را کسب کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- ستاره‌های قرآنی روایت دانشجویان، طلاب و اساتید نخبه‌ای است که با برنامه‌ریزی دقیق به قله‌های بلند زندگی دست یافتند. در شماره‌های گذشته ستاره‌های قرآنی روایتی از حفظ قرآن یک دانشجو در انبار خوابگاه، داستان دو برادر که در کودکی به گنجینه‌های طلایی دست یافتند، درد دل‌های یک حافظ قرآن از معضل اشتغال نخبگان قرآنی، ماجرای تحول مسیر زندگی یک جوانی فوتبالی، روایت دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی که نماینده ایران در ۱۵ کشور جهان بوده و ۵۰۰ حافظ قرآن تربیت کرد و همچنین صحبت‌های برخی دیگر از دانشجویان نخبه قرآنی بررسی شده است.

در شماره یازدهم ستاره‌های قرآنی، روایت زندگی حجت‌الاسلام فؤاد کاشانی عالی، کاردانی ریاضیات محض، طلبه سطح 2 مدرسه علمیه دارالعلم اسلامی کاشان و از طلاب برتر قرآنی کشور است که در سه دوره پیاپی مسابقات کشوری معارف و حدیث، موفق به کسب رتبه اول کشور شده است.

آنا: لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید. در چه رشته دانشگاهی تحصیل کرده‌اید؟

کاشانی: فؤاد کاشانی عالی متولد سال 1368 در شهرستان کاشان هستم. از کودکی در محیطی مذهبی پرورش یافتم و بسیار دوست داشتم در فضای قرآنی و در رشته‌های حفظ قرآن، حفظ احادیث و معارف اسلامی پیشرفت داشته باشم و به آن عمل کنم. علی‌رغم اینکه از سال اول دبیرستان به تحصیل در حوزه علاقه‌مند بودم، چون پدرم استاد ریاضیات بود، من هم وارد رشته ریاضی-فیزیک شدم. معدل دیپلمم بالای 19 بود و از شاگردان خوب مدرسه به حساب می‌آمدم. به سفارش پدر و مادر در کنکور ریاضی شرکت کردم اما هیچ علاقه‌ای برای ادامه تحصیل در این رشته نداشتم. لذا پس از قبولی در رشته ریاضیات محض در دانشگاه دامغان، تنها به مدرک کاردانی این رشته اکتفا کردم. در دوران دانشگاه بیشتر گرایشم به فعالیت در کانون‌های فرهنگی، برنامه‌های مسجد، هیئت و بسیج دانشجویی بود.

آنا: چه شد که از رشته ریاضیات به حوزه علمیه رفتید؟ آیا در حوزه نیز مانند دبیرستان موفق بودید؟

کاشانی: پس از دریافت مدرک کاردانی و با توجه به علاقه‌ای که به تحصیل در حوزه علمیه داشتم، موافقت والدینم را در این زمینه کسب کردم. لذا به حوزه علمیه دارالعلم اسلامی شهرستان کاشان رفتم. در حوزه همیشه از شاگردان ممتاز بودم و تقدیرنامه‌های بسیاری در همان سال‌های اول و دوم از حوزه دریافت کردم.

آنا: آیا در مسابقات قرآنی و فرهنگی کشوری حوزه علمیه هم مقام کسب کردید؟

کاشانی: بله - سه دوره نفر اول کشوری در مسابقات حدیث حوزه علمیه شدم. مسابقات کشوری معارف و حدیث هر ساله با هماهنگی حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار می‌شود. اولین باری که در این مسابقات شرکت کردم سال 94 بود و آزمون در مرحله کشوری به صورت تستی برگزار شد که موفق شدم به تمام سؤالات پاسخ درست بدهم و با نمره 100 مقام نخست مسابقات کشوری را کسب کنم. همچنین در سال‌های 95 و 96 هم رتبه اول کشور در رشته مسابقات معارف و حدیث را کسب کردم.

آنا: اختلاف امتیازات شما با نفر دوم مسابقات چقدر بود و چه جایزه‌ای کسب کردید؟ آیا پس از کسب سه دوره مقام اول کشوری باز هم در مسابقات شرکت کردید؟

کاشانی: یادم هست نفر دوم تنها به یک سؤال پاسخ اشتباه داده بود و جایزه اول مسابقات کشوری هم مبلغ 500 هزار تومان بود. به نظرم جایزه خوبی بود که برکاتی هم در زندگی من داشت. هر دوره که در مسابقات شرکت می‌کردم، مهارت‌های بیشتری کسب می‌کردم. قانونی در سال گذشته تصویب و اجرا شد که در آن، نفرات برتر در سه دوره متوالی، نمی‌توانستند در همان رشته شرکت کنند. قبل از سال 96 مسابقات معارف در سه رشته و زیرشاخه برگزار می‌شد اما پس از آن سال مسابقات تنوع بیشتری پیدا کرده و در 10 رشته برگزار شد که مسابقات غیرحضوری هم به آن اضافه شد. امسال هم در مسابقات حفظ و مفاهیم قرآن کریم اداره اوقاف کشور شرکت کردم که باز هم حائز رتبه شدم.

آنا: آیا سابقه تدریس در زمینه قرآن و حدیث در مدارس دارید؟

کاشانی: از دوران تحصیل در دانشگاه در رشته ریاضی به مطالعه کتاب‌های روان‌شناسی تربیتی کودک علاقه داشتم. این علاقه در حوزه هم ادامه پیدا کرد و به‌صورت تخصصی مطالعات در مورد روان‌شناسی تربیتی کودک و نوجوان را آغاز کردم. پس از پایان سطح یک حوزه، طلاب می‌توانند رشته‌های تخصصی برای خود انتخاب کنند. مثلاً رشته‌هایی مثل روان‌شناسی اسلامی و نیز تعلیم و تربیت.

آنا: در حوزه کدام یک از این رشته‌ها را انتخاب کردید؟ در مدارس چه برنامه‌های فرهنگی را برای جذب دانش آموزان به مباحث دینی و فرهنگی انجام داده‌اید؟

کاشانی: حوزه علمیه کاشان این رشته‌ها را نداشت و باید به حوزه علمیه قم می‌رفتم. لذا تصمیم گرفتم خودم این درس‌ها را بخوانم. در مدارس برای اقامه نماز دعوت می‌شدم و از همین فرصت کوتاه بین دو نماز برای تربیت قرآنی دانش‌آموزان، مسابقه‌ها و برنامه‌های متنوعی اجرا می‌کردم. مفاهیم قرآنی، آموزه‌های اخلاقی همچون محبت به پدر و مادر، نماز اول وقت، حجاب، مهربانی و گذشت را در قالب‌هایی نو و با زبانی کودکانه آموزش می‌دادم.

هر کار خوب که دانش‌آموزان انجام می‌دادند کارت‌های جایزه به آنها داده می‌شد و هر 10 کارت نیز یک جایزه به آنها داده می‌شد. با این کار تا حدودی انگیزه‌های دینی در دانش‌آموز تقویت می‌شد. از این نکته هیچ‌وقت نباید غافل شد که همین دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند و روزی دانشگاه‌ها پذیرای این افراد خواهد شد، لذا هر مقدار که در محیط مدرسه بتوانیم اقدام خوب و به‌موقع تربیتی داشته باشیم، به همان مقدار هم می‌توانیم در تقویت مباحث دینی در دانشگاه‌ها تأثیرگذار باشیم. 

هر کسی در موقعیتی که قرار می‌گیرد، عکس‌العمل‌هایی از خود نشان می‌دهد که یا ناشی از فکر قبلی است و یا عکس‌العملی ناخودآگاه است. علم امروز ثابت کرده بیشتر افراد عکس‌العمل‌های ناخودآگاهی از خود بروز می‌دهند. ضمیر ناخودآگاه نیز بر اساس تجربه‌های مشابه عمل می‌کند. یعنی یا مشابه آن را قبلاً در جایی دیده و یا در کتابی خوانده است. یعنی ناخودآگاه درون، بازخورد اتفاقات بیرونی است. پس اگر بخواهیم عکس‌العمل خوبی داشته باشیم، باید ناخودآگاه خودمان را بر اساس نمونه‌های خوب بسازیم. اگر می‌خواهیم انسان موفقی در زندگی شویم، باید با مطالعه علمی مناسب و در محیطی سالم به تقویت و تربیت ناخودآگاه خود بپردازیم.

انتهای پیام/4107/4126/

http://ana.ir/i/399118
دانشجوی حافظ قرآنی که در حرم حضرت ابوالفضل (ع) غوغا به‌پا کرد

دانشجوی حافظ قرآنی که در حرم حضرت ابوالفضل (ع) غوغا به‌پا کرد

موحدیان: کرسی‌های تلاوت قرآن باید در دانشگاه‌ها تقویت شود

موحدیان: کرسی‌های تلاوت قرآن باید در دانشگاه‌ها تقویت شود

لزوم گسترش حفظ موضوعی در دانشگاه/همه می‌توانند با قرآن مأنوس شوند

لزوم گسترش حفظ موضوعی در دانشگاه/همه می‌توانند با قرآن مأنوس شوند

شهرستان درمیان با وجود 1200حافظ قرآن  یک مؤسسه قرآنی ندارد

شهرستان درمیان با وجود 1200حافظ قرآن یک مؤسسه قرآنی ندارد

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی 100 اثر هنری قرآنی خلق کرد

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی 100 اثر هنری قرآنی خلق کرد

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی 500 حافظ قرآن تربیت کرده است

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی 500 حافظ قرآن تربیت کرده است

ارزش‌گذاری فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه پایین است

ارزش‌گذاری فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه پایین است

تعامل با نیروهای انقلاب اسلامی از مزیت‌های معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری است

خدمات رایگان پزشکی و کمک‌های غیرنقدی مجددا در اختیار مناق سیل زده قرار گرفت

سپاه اسلام در مقابل سپاه دشمن ایستاده است

دفاع از حرم اهل بیت(ع) برای پسرم یک وظیفه و تکلیف الهی بود

ثبت‌نام بیش از ۷۰ هزار دانشگاهی برای سفر عتبات نشان از عشق به اهل بیت(ع) است

نشست‌های گفتمان انقلاب اسلامی حرکتی جهادی است

ثمره معنوی اوج نتیجه زیارت کربلای معلی است

آغاز ثبت‌نام دومین دوره معرفت رضوی ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

کارگاه آموزشی تربیت مربی مفاهیم اسلامی با حضور اساتید استان تهران آغاز شد

پیاده‌سازی عدالت موجب تحقق رفتار‌های اسلامی در جامعه می‌شود

شماره هجدهم نشریه مستقل فرهنگی اجتماعی و طنز پونز منتشر شد

فارغ‌التحصیلان هنر‌های تجسمی برای ارائه آثار هنری خود نیازمند حمایت هستند

شماره پنجم نشریه دانشجویی «دیدار» در دانشگاه پیام نور مشهد منتشر شد

هنرهای دیجیتال در مدرسه صنایع خلاق/ دانشگاه آزاد از مدارس مهارتی حمایت می‌کند

استفاده از ظرفیت اساتید حوزه عاشوراپژوهی در سفرهای عتبات دانشگاهیان

گفتمان انقلاب اسلامی با هدف معرفی و بررسی آثار علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود

برگزیدگان جشنواره هنر، ادبیات و پژوهش روایت فتنه معرفی شدند

آگاهی‌بخشی و رمزگشایی از پیچیدگی‌های جریان فتنه مقوله مهمی است

بصیرت استاد و دانشگاه باعث خنثی شدن فتنه‌ها خواهد شد

تبیین فتنه 88 یک وظیفه برای نیروهای انقلابی است