دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1398 - 10:30
حجت‌الاسلام عاملی:

نوآوری باید هدف ارزشمندی داشته باشد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توسعه صنعتی باعث تخریب انسان و طبیعت شده است، نوآوری باید هدف ارزشمندی داشته باشد تا در مسیر درستی پیش برود.
کد خبر : 397370
photo_2019-04-08_11-42-55.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی در افتتاحیه نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه که صبح امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: یکی از سؤال‌های مهمی که مطرح می‌شود این است که نوآوری چیست؟ چه تعریفی از آن داریم و برای چه هدفی از آن استفاده می‌کنیم؟ باید گفت نوآوری جریان روزمره زندگی و فلسفه نوآوری خلق نیکی است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: توسعه صنعتی باعث تخریب انسان و طبیعت شده است. نوآوری باید هدف ارزشمندی داشته باشد تا در مسیر درستی پیش برود.


وی افزود: اگر توسعه فناوری و نوآوری هدف ارزشمند نداشته باشد منجر به ساخت محصولات مخربی می‌شود که می‌تواند تمدن بشریت را به نابودی برساند؛ نوآوری محصول تفکر است.


عاملی بیان کرد: امروز محیطی در زیست‌فناوری و نوآوری جهان ایجاد شده که می‌تواند آنچه در ذهن انسان تصور می‌شود را محقق کند. این محیط، محیط ادبی دیجیتال نام دارد که هر چیز قابل‌تصوری در این فضا اجرایی می‌شود. جهان جدید جهان سیستم‌هاست. نوآوری یعنی خلق محصولات جدید که مسائل جامعه را حل کند و برای مردم مزیت و منفعت داشته باشد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: یکی از مسائلی که امروزه در زیست‌بوم فناوری و نوآوری جهان مطرح است کراد سورسینگ(Crowd Sourcing) است که به معنای ایجاد بستر انبوه برای توسعه علم و فناوری است. این بستر به همه بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری صدا می‌دهد و ظرفیتی برای همه در نظر می‌گیرد. کراد سورسینگ یعنی توجه به قابلیت همه بشریت؛ این امر زمینه تعامل با فرهنگ‌های متفاوت را بیشتر می‌کند.


وی ادامه داد: هرچه قدرت تعامل بیشتر باشد قدرت فرهنگی جامعه نیز افزایش می‌یابد، متأسفانه در جهانی زندگی می‌کنیم که به‌جای تعامل اجتماعی با جهان، استثنا گرایی بیشتر است. این پدیده باعث می‌شود ظرفیت برخی کشورها بیشتر از دیگران مهم به نظر برسد و توجهی به ظرفیت‌های برخی از کشورها نشود.


عاملی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت‌های زیادی را برای زیست‌بوم علم و فناوری کشور ایجاد کرده است. این فرصت‌ها هم در حوزه نهادسازی و هم در حوزه خلق سیاست‌های سرمایه‌ساز برای زیست‌بوم علم و فناوری بوده است. تمام فرهنگستان‌ها و ستادهای علم و فناوری و سازمان‌های مرتبط با آن با تلاش شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده‌اند. شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه ویژه‌ای برای توسعه زیست‌بوم علمی و فناوری کشور دارد که این پروژه شامل ۲۴۰ برنامه می‌شود و تا سال ۲۰۵۰ عملی خواهد شد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این موضوع که استقلال ایران یکی از موضوعات ویژه‌ای است که در این پروژه مطرح شده است، تصریح کرد: هیچ کشوری به‌تنهایی نمی‌تواند در مسیر فناوری و نوآوری پیش برود؛ بنابراین زمینه همکاری‌ها در منطقه باید بیشتر شود. ایران قصد دارد ظرفیت‌های علمی و فناوری را دنبال کند. ایران بعد از انقلاب رشد قابل‌توجهی در علم و فناوری داشته است. رتبه ۱۶ در اسکوپوس و رتبه ۱۸ در پایگاه وب‍اوساینس از شواهدی است که نشان می‌دهد ایران بعد از انقلاب اسلامی رشد ویژه‌ای در حوزه فناوری و نوآوری علمی داشته است.


وی اظهار کرد: تولید علم در کشور ایران طی ۴۰ سال گذشته بسیار بالا بوده، به‌طوری‌که تنها ۵۰ هزار مقاله علمی در سال گذشته تولید شده است. پیش از انقلاب هیچ دانشگاهی از ایران جزو برترین مؤسسات آموزش عالی جهان نبود اما در حال حاضر ۱۸ دانشگاه کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی حضور دارند. این امر با فضا دادن و صدا دادن به همگان محقق شده است.


عاملی تأکید کرد: این صدا دادن و فضا دادن لزوماً به پول نیاز ندارد بلکه با حمایت معنوی نیز می‌توان بستر مناسبی برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری ایجاد کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش زیادی برای توسعه زیست علم و فناوری کشور و تحقق اهداف آموزشی کرده است.


وی در انتها خاطرنشان کرد: تلاش اسکاپ در مسیری قرار دارد تا بتواند به همه ۶۲ کشور عضو، فضایی برابر و متعالی برای رشد در حوزه فناوری و نوآوری بدهد. همین امر باعث خواهد شد که اسکاپ در ترازهای جهانی مطرح شود.


انتهای پیام/۴۰۲۱/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته