دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1398 - 18:39
دیدار ماه/

کوهی‌مقدم: خواسته دانشجویان از تشکل‌ها دیدار با رهبری است

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت گفت: بسیاری از دانشجویان خواسته‌ای که از حضور در تشکل دارند گرفتن کارت دیدار با مقام معظم رهبری است.
کد خبر : 382750
BS0K4627.JPG

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «دیدار رهبری خاص‌ترین اتفاق یک فعال دانشجویی است؛ چه حضور در آن و چه سخنرانی برای دانشجویان خاص است. اهمیت این دیدار در حدی است که تعداد زیادی از دانشجویان خواسته‌ای که از حضور در تشکل دارند، گرفتن کارت دیدار است».


اسماعیل کوهی‌مقدم، یک‌بار به‌عنوان فعال دانشجویی و باردیگر در سال گذشته به‌عنوان دبیر دفتر تحکیم وحدت در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب حضور داشته است؛ وی یک‌بار نیز در سال 95 به امید پیدا کردن راهی برای حضور در دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری بدون کارت پشت درهای حسینیه امام خمینی(ره) منتظر ایستاده است.


اسماعیل کوهی مقدم

تجربه سخنرانی او در دیدار رهبری با دانشجویان سبب شد گفتگویی پیرامون چگونگی آماده‌سازی متن سخنرانی دانشجویان در این دیدار و ویژگی‌های متن خوب داشته باشیم.


قرعه‌کشی برای دریافت کارت دیدار!


دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت گفت: بسیاری از دانشجویان بابت کارت‌های دیداری که دریافت می‌کنند، قرعه‌کشی انجام می‌دهند و این قرعه‌کشی از مسائل جالب مربوط به تشکل‌ها است. بعضی از دانشجویان اگر کارت دیدار با رهبری را نتوانند به دست آورند مقابل در حسینیه امام خمینی(ره) منتظر می‌شوند تا شاید امکان دیدار برای آنها نیز فراهم شود.


وی افزود: سخنرانی در این دیدار نیز امری مفصل در تشکل‌هایی است که تریبون سخنرانی دارند؛ در اتحادیه‌های دانشجویی از ابتدای سال که مسئولیت گرفتیم، مهم‌ترین طرحی که در ذهن‌مان بود، طرح آماده‌سازی متن سخنرانی دیدار با مقام معظم رهبری بود؛ زمان‌هایی که ماه مبارک رمضان بعد از شهریور ماه بود دیدار دانشجویان با رهبری در اول دوره فعالیت شورای مرکزی اتحادیه‌ها قرار داشت، فردی که به عنوان دبیر انتخاب می‌شد، بر این اساس و معیار بود که دبیر منتخب مقابل مقام معظم رهبری سخنرانی خواهد کرد.


اسماعیل کوهی مقدم

کوهی‌مقدم بیان کرد: الان که دیدار به خرداد ماه منتقل شده است، این دیدار تبدیل به تریبونی برای ارائه کارنامه اتحادیه‌ها می‌شود که در یک سال گذشته بر روی چه مسائلی کار شده است، روی چه مسئله‌ای تمرکز کرده‌اند و چه کنشی‌هایی داشته‌اند؛ متناسب با این فعالیت‌ها سعی می‌کنند متن خود را بر همین اساس تنظیم کنند.


این فعال دانشجویی عنوان کرد: بعضی از تشکل‌ها برای راحت‌تر شدن فرایند مطالبه‌گری بدون اینکه خودشان روی مسئله‌ای کار کنند، مقابل مقام معظم رهبری موضوعی را مطرح می‌کنند و مطالبه خود را از یک ارگانی بیان می‌کنند. اولین سؤالی که رهبری از آن سخنران می‌کند این است که آیا از آن سازمان و ارگان سؤال را خواستید و پیگیری کردید یا خیر؟ بعضی از پاسخ‌ها این است که خیر؛ یا اگر پیگیری بوده، متمرکز و نظام‌مند نبوده است. در مجموع می‌توان گفت مهم‌ترین و پرافتخارترین اتفاق برای ما دانشجویان، دیدار مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان است.


وی خاطرنشان کرد: روند جمع‌آوری مطالب و آماده‌سازی متن سخنرانی نیز فرایند جالبی دارد. دست به قلم شدن و آماده‌سازی مطالب از سه ماه قبل آغاز می‌شود اما آنچه باید گفت از همان زمان قبول مسئولیت مطالبی که به دنبال طرح آن هستیم جمع می‌شود. در جلسات شورای مرکزی و شورای عمومی اتحادیه راجع به دیدار صحبت می‌کردیم. گاهی بیان می‌شد که اگر روی بعضی از سرفصل‌ها کار شود، می‌توان به جایی رساند که در مقابل رهبری نیز آن را ارائه کنیم.


دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت اذعان کرد: باید سعی شود متن از فعالیت‌هایی که در یک سال گذشته انجام شده است، بازنمایی کند. فعالیت‌های هر واحدی که پررنگ‌تر باشد، برنامه‌های آن واحد از اتحادیه در متن سخنرانی نمود بیشتری دارد.


متن سخنرانی باید پشتوانه تشکیلاتی داشته باشد


کوهی‌مقدم تصریح کرد: یک متن خوب چند ویژگی باید داشته باشد؛ اول اینکه ابعاد گفتمانی قوی داشته باشد، به این معنی حرفی که در آنجا زده می‌شود، بر پایه تفکراتی باشد که تشکل درباره آن به جمع‌بندی رسیده است و روی بنیان‌های آن موضوع کار شده است.


این فعال دانشجویی اظهار کرد: از جهت تشکیلاتی نیز متن باید قوی باشد به این معنی که سخنران فقط ذهنیت دبیر یا سخنگو نباشد بلکه ذهنیتی از اعضای تشکل باشد. باید آن متن نماینده شورای مرکزی، شورای عمومی و اعضای دفاتر آن اتحادیه نیز باشد و زمانی این امر اتفاق می‌افتد که روی موضوعی یک سال وقت گذاشته و کار کرده باشید.


وی در توصیه‌ای به سخنرانان دیدار دانشجویی مقام معظم رهبری توصیه کرد: یک موضوعی را انتخاب کرده، مسئله‌یابی کنید و روی موضوع کار کنید و سعی کنید اعضای دفاتر را نیز به این سمت سوق دهید که به این موضوع فکر کرده و تضارب آرا شکل بگیرد. در این صورت موضوع مد نظر پخته شده و این ایده قابلیت طرح دارد؛ موضوع اینچنینی هر دو ویژگی پشتوانه گفتمانی و تشکیلاتی بودن را دارد.


اسماعیل کوهی مقدم

دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت اضافه کرد: این ویژگی‌ها برای تهیه متن خوب در دیدار سران قوا و مسئولان کشوری نیز کاربرد دارد اما در دیدار رهبری مطالبی که مطرح می‌شود باید در سطح راهبردی باشد. حوزه‌ای که شخص رهبری مسئولیت آن را برعهده دارد و حوزه‌ای است که ارائه تحلیل در آن موضوعات در سطح رهبری است. شما می‌توانید یک موضوعی را انتخاب کنید و آن را در سطح وزارت علوم مطرح کنید یا همان موضوع را در سطح دولت مطرح کنید. همچنین می‌توانید آن موضوع را در سطح راهبردی و مقابل مقام معظم رهبری طرح کنید.


رهبری از دانشجویان توقع دارند مصلحت‌اندیشی نکنند


کوهی‌مقدم اشاره کرد: از قشر دانشجو انتظار می‌رود با توجه به شرایطی که در جامعه وجود دارد رویه انتقادی داشته باشند و جنس مطالب نیز در دیدار با رهبری نقادانه است، البته مقام معظم رهبری نیز چنین خواسته‌ای دارند.


وی در پایان سخنان خود گفت: ضمن اینکه دانشجو رفتار نقادانه دارند رهبری نیز چنین توقعی از دانشجویان دارند بر رهبری در چندین برهه و سخنوری به دانشجویان گفتند که مصلحت‌اندیشی نکنند یکی در حوزه آزاداندیشی و دیگری در حوزه مطالبه‌گری است.


انتهای پیام/4115/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته