دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1398 - 11:00
با اعزام کاروان 33؛

پرونده ازدواج دانشجویی در ایستگاه 22 به پایان رسید

بیست و دومین دوره ازدواج دانشجویی با اعزام سی و سومین کاروان از زوج‌های جوان به کار خود پایان داد.
کد خبر : 380282
4.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا – محسن محمدی، بیست و دومین دوره ازدواج دانشجویی با اعزام سی و سومین کاروان از زوج‌های جوان به کار خود پایان داد.


این دوره از ازدواج دانشجویی که با شعار «همسفر تا بهشت» از آذرماه 97 آغاز شده بود، در مقایسه با بیست و یکمین دوره از این طرح تفاوت‌هایی در روند برگزاری و ثبت‌نام داشت.


کاهش 8 درصدی ثبت‌نام زوج‌های دانشجو


بنابر آمار رسمی در بیست و یکمین دوره طرح ازدواج دانشجویی 20 هزار و 600 زوج ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد 17 هزار و 100 زوج مراحل ثبت‌نام خود را قطعی کرده و زمان اعزام خود را به مشهد مقدس نیز قطعی کردند.


در بیست و دومین دوره طرح ازدواج دانشجویی نیز درمجموع 19 هزار و 100 زوج ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد مدارک 16 هزار و 364 زوج تائید شد و درنهایت 14 هزار زوج از خدمات این طرح استفاده کردند که این میزان نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش را نشان می‌دهد.


از بین استان‌های کشور دانشگاه‌های تهران با دو هزار و 853 زوج، اصفهان با یک هزار و 963 زوج، خراسان رضوی با یک هزار و 461 زوج، یزد با یک هزار و 216 و کرمان نیز با 957 زوج رتبه‌های اول تا پنجم ثبت‌نامی در همسفر تا بهشت را دارند.


در تفکیک آماری استقبال دانشجویان دانشگاه‌های کشور از بیست و دومین دوره طرح ازدواج دانشجویی دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با 39.2 درصد، دانشگاه آزاد اسلامی با 24.3 درصد، دانشگاه پیام نور با 13 درصد، دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 9.5 درصد، دانشگاه فرهنگیان و زیرمجموعه‌های وزارت آموزش‌وپرورش با 5.5 درصد، دانشگاه‌های غیرانتفاعی با 5.5 درصد و دانشگاه‌های علمی و کاربردی با 3.3 درصد، مجموع شرکت‌کنندگان در این طرح را تشکیل می‌دهند.


دوره بیست و دوم ازدواج دانشجویی تفاوت‌هایی با دوره‌های قبل داشت


امسال نسبت به دوره‌های گذشته تغییراتی در نحوه ثبت‌نام طرح ازدواج دانشجویی و اعزام دانشجویان به مشهد مقدس به وجود آمده بود.


دبیر طرح ازدواج دانشجویی کشور دراین‌باره به خبرنگار آنا گفت: بر اساس تجربه ۲۱ دوره برگزاری طرح ازدواج دانشجویی و شناسایی نقاط قوت و ضعف این طرح، امسال در برگزاری بیست و دومین طرح ازدواج دانشجویی شاهد تغییراتی هستیم که الزام به شرکت در دوره آموزشی مجازی یکی از این تغییرات است.


محمد خادمی بیان کرد: این دوره به‌صورت مجازی برگزار شد و دانشجویان پیش‌نیازها و الزامات موردنیاز را در این دوره آموزش دیدند؛ حضور در این دوره امکانات خاصی نمی‌خواست و به‌صورت آفلاین در دورترین شهرها نیز امکان شرکت در این دوره فراهم بود.


وی خاطرنشان کرد: بر اساس نظر ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تغییرات مثبتی در نحوه برگزاری طرح ازدواج دانشجویی شکل گرفته است؛ سال گذشته طرح ازدواج دانشجویی در مدت دو ماه برگزار می‌شد اما امسال این طرح در مدت چهار ماه برگزار شد.


دبیر طرح ازدواج دانشجویی ادامه داد: یکی از این تغییرات الزام به شرکت در دوره آموزشی است و تمامی کسانی‌ که در این دوره شرکت کرده و موفق به گذراندن آن شدند در مرحله دیگر طرح ازدواج دانشجویی و در کلاس‌های آموزشی و فرهنگی مشهد مقدس حضور یافتند.


انتصاب حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی، معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی حکمی از سوی رئیس این نهاد به سمت ریاست ستاد ازدواج دانشجویی کشور از تغییرات دیگر در جریان برگزاری بیست و دومین دوره ازدواج دانشجویی بود.


امکان اعزام کاروانی، از دیگر تغییرات برگزاری همسفر تا بهشت بود، بر اساس این طرح زوج‌های دانشجویی که از استان‌های مختلف قصد اعزام به‌صورت کاروانی دارند می‌توانند با هماهنگی دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و مسئولین دانشگاه محل تحصیل به‌صورت کاروان‌هایی از طریق اتوبوس یا قطار به مشهد مقدس اعزام شوند.


زوج‌هایی که به‌صورت کاروان به مشهد مقدس اعزام می‌شوند از محل ایستگاه راه‌آهن یا پایانه مسافری مشهد مقدس مورد استقبال ویژه قرار می‌گیرند.


برنامه‌های تدارک دیده‌شده برای زوج‌های دانشجو در مشهد مقدس چه بود؟


در روز اول ورود تمام زوج‌های دانشجو به مشهد، در محل هتل‌های پیش‌بینی‌شده برای اسکان زوج‌های جوان و استقبال، برنامه زیارت گروهی در حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده بود.


این زوج‌ها پس از برنامه زیارت گروهی در برنامه فرصت عاشقی، با حضور کارشناسان مطرح خانواده در رواق حضرت زهرا(س) برنامه آموزشی داشتند و در پایان روز اول حضور دانشجویان در مشهد مقدس مهمان خوان پربرکت حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) بودند.


مسئول ثبت‌نام و پذیرش بیست و دومین دوره طرح ازدواج دانشجویی برگزاری کلاس‌های آموزشی برای زوج‌های جوان در مشهد مقدس را آشنایی زوج‌های دانشجو با مسائل و مشکلات دوران نامزدی و پس از ازدواج و همچنین یادگیری تدابیر لازم برای مواجهه با مشکلات این دوران اعلام کرد که این کلاس‌های آموزشی به همت مرکز فرهنگی آموزشی دانشگاهیان برنامه‌ریزی می‌شود.


ستاد ازدواج دانشجویی برای روز دوم حضور زوج‌های دانشجو، همایش‌های آموزشی ویژه در نظر گرفته‌ بود و پس از اقامه نماز ظهر، در جشن پایانی به تماشای تئاتر «پلاک بیست» نشستند. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه برنامه‌های روز دوم، برنامه مفرح «عاشق‌شو» را که همراه با اهدای جوایز تدارک دیده بود.


صبح روز سوم حضور زوج‌های دانشجو ثبت‌نام کننده در بیست و دومین دوره طرح ازدواج دانشجویی با زیارت سحرگاهی آغاز می‌شود و پس‌ازآن زوج‌ها می‌توانستند در برنامه گردشگری تدارک دیده‌شده شرکت کنند.


طرح عیدانه 101 فیروزه


برای مفرح شدن هرچه بیشتر عید و شادتر شدن زندگی، امسال طرح عیدانه 101 فیروزه برای زوج‌های جوان در نظر گرفته شده بود. در این طرح زوج‌ها هرروز یک فایل صوتی بخشی از یک کتاب خوب در زمینه خانواده رو گوش‌داده و بعد به چند سؤالات جواب می‌دادند؛ با کسب امتیاز لازم در این طرح زوج‌های جوان امکان بهره‌مندی از مزایای ویژه ازجمله سفر مجدد و رایگان به مشهد مقدس در قالب طرح همسفر تا بهشت و اهدای کارت هدیه اشاره کرد.


طرح مادرانه، طرحی در امتداد همسفر تا بهشت


«مادرانه» عنوان طرحی است که زوج‌های دانشجویی که در دوره بیست و یکم و بیست و دوم ازدواج دانشجویی حضورداشته‌اند درصورتی‌که حداکثر تا یک سال پس از تشرف به مشهد مقدس صاحب فرزند شوند با ثبت‌نام در طرح تشویقی مادرانه می‌توانند ضمن استفاده از آموزش‌های مجازی مهارت‌‎های فرزند پروری جوایز ارزنده نیز دریافت کنند. این طرح به‌نوعی امتداد طرح همسفر تا بهشت است.


آخرین کاروان‌های همسفر تا بهشت دومین هفته اردیبهشت‌ماه اعزام شدند


حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی در گفتگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: در پایان دومین هفته اردیبهشت‌ماه آخرین گروه‌های دانشجویان ثبت‌نام کننده در همسفر تا بهشت به مشهد مقدس اعزام شدند.


سعید رضایی، مسئول ثبت‌نام و پذیرش طرح ازدواج دانشجویی در تشریح جزئیات اعزام‌ها گفت: 33 کاروان از زوج‌های دانشجو به مشهد مقدس اعزام شدند که 23 کاروان پیش از آغاز سال 98 و 10 کاروان دیگر نیز از فروردین 98 به مشهد مقدس اعزام شدند.


بر اساس این گزارش 14 هزار دانشجو که ثبت‌نام آن‌ها قطعی شده بود به سفر ضمنی طرح ازدواج دانشجویی اعزام شدند که از این تعداد 13 هزار زوج به مشهد مقدس و یک هزار زوج دیگر ساکن مشهد مقدس نیز به شهرهای شمالی کشور سفر کردند.


ستاد دائمی ازدواج دانشجویی برای همه دانشجو‌ها تشکیل شود


حجت‌الاسلام محمد خادمی، دبیر ستاد ازدواج دانشجویی اظهار کرد: امسال اعزام زوج‌های جوان به مشهد از ۱۷ فروردین در قالب ۱۰ کاروان آغاز شده است. بنا داشتیم در این مرحله پنج هزار دانشجو را ثبت‌نام کنیم، اما به دلیل وقوع اتفاق‌های اخیر ازجمله سیل حدود دو هزار و 500 تا سه‌ هزار نفر در این برنامه ثبت‌نام کردند.


حجت‌الاسلام خادمی تشریح کرد: امیدوارم ستاد دائمی ازدواج دانشجویی برای همه دانشجو‌ها تشکیل شود. تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زوجین در دانشگاه‌های کشور ازدواج‌کرده‌اند. باید برای ماندگاری ازدواج این افراد تلاش کنیم و امیدواریم بتوان برای قبل از ازدواج جوانان کار‌هایی خوب انجام داد تا زمانی که ازدواج می‌کنند، رضایت داشته باشند.


بیست و سومین دوره ازدواج دانشجویی دی‌ماه 98 آغاز خواهد شد


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اعلام کرد: همانند سنوات گذشته نیز بعد از اتمام ماه محرم در اواسط دی‌ماه اطلاع‌رسانی در خصوص ثبت‌نام ازدواج دانشجویی خواهیم کرد.


صالحی تصریح کرد: همچنین ارتقای کیفی سفرهای همسفر تا بهشت نسبت به سنوات گذشته نیز در اولویت ازدواج دانشجویی قرار دارد.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته