چهارشنبه  26  دی  1397
جمعه , 18 آبان 1397 ساعت 10:02

معاون وزیر آموزش‌وپرورش:

بلایی که با ناآگاهی سر بچه‌ها می‌آید منصفانه نیست

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه بلایی که با ناآگاهی سر بچه‌ها می‌آید منصفانه نیست، از ارتقای مهارت دانش‌آموزان با استفاده از صدا خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، رضوان حکیم‌زاده در دیدار با مدیر مجموعه «ایران­‌صدا» و فضای مجازی رادیو با اشاره به ضرورت همکاری مابین حوزه‌های کودک آموزش‌وپرورش و «ایران‌­صدا» گفت: بلایی که با ناآگاهی سر بچه‌ها می‌آید، منصفانه نیست و سرمایه نسلی کشور را به‌خطر می‌اندازد؛ به‌عنوان مثال در عید امسال فعالیت‌های داستان‌نویسی و داستان‌خوانی را مطرح و پیک‌های نوروزی را حذف کردیم زیرا عموماً این پیک‌ها توسط خانواده‌ها حل می‌شد و یا اینکه بچه‌ها در 13 فروردین با زحمت آن‌ها را می‌نوشتند.

وی اشاره کرد: با اینکه زمان اندکی داشتیم و معلمان با فرم‌هایی که برای اطلاع‌گیری در اختیار داشتیم، آشنا نبودند اما رکوردهای خیلی زیادی را ثبت کردیم. داستان‌هایی که بچه‌ها تولید کردند، قابل توجه بودند، به‌طوری که حتی خودشان کتاب را طراحی کردند یعنی هم با خط خودش نوشته است و هم نقاشی داستان را نیز انجام داده است و این قطعاً جالب بوده و نمایشگاهی که برای این منظور برگزار کردیم، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه یکی از اهداف ما این بود که دانش‌آموزان قصه‌ای را روایت کنند و این قصه می‌توانست حتی شاهنامه باشد، اظهار کرد: هدف ما این بود که به دنیای کودکی برگردیم زیرا یکی از آفت‌هایی که فناوری‌های جدید ایجاد کرده، دور کردن دانش‌آموزان و کودکان از دنیای کودکی است.

استفاده از ظرفیت‌های صدا برای ارتقاي مهارت های خواندن و شنیدن بچه‌ها

حکیم‌زاده با تصریح بر اینکه امروز فرصت‌های زیادی از بچه‌ها گرفته می‌شود، عنوان کرد: بچه‌های ما دریافت‌کننده یک‌طرفه هستند؛ یعنی دائما زمانشان را با تلویزیون و موبایل می‌گذرانند. هر چند فناوری‌های جدید اجتناب‌ناپذیر هستند اما فکر کردیم از ظرفیت‌هایی که صدادار هستند استفاده کنیم و مهارت‌های خواندن و شنیدن بچه‌ها را ارتقاء دهیم. این مسئله از آن جهت قابل توجه است که ممکن است بعضی از والدین سواد نداشته باشند اما بچه‌ها در هنگام خواب می‌توانند قصه بشنوند.

وی در ادامه به خانواده‌ها اشاره و بیان کرد: والدین کودکان، مخاطبان بعدی ما هستند. گزارشی تهیه کردیم و یکی از مهمترین چالش‌های ما ناآگاهی والدین است؛ یعنی والدین به مدرسه می‌گویند به بچه‌ها باید تکالیف زیادی بدهند و در واقع بسیاری از والدین کودکی را به رسمیت نمی‌شناسند و برای اینکه بچه‌ها بزرگتر شوند، عجله دارند و دائماً آن‌ها را به کلاس‌های مختلف می‌فرستند و هیچ فضایی برای شنیدن و گفتن داستان فراهم نمی‌کنند.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش افزود: حوزه کودک از دید ما، شامل معلمان و آموزگاران پیش‌دبستانی نیز می‌شود تا از طریق ظرفیتی که صدا دارد، بتوانیم خیلی از آموزش‌ها را به اطلاع آن‌ها برسانیم. البته والدین به عنوان مخاطبان اصلی در نظر گرفته می‌شوند و سومین مخاطبان ما کودکان هستند.

وی افزود: در بخش‌هایی که از نظر سرمایه فرهنگی خانواده‌ها و سطح سواد در مناطق محروم، مشکلاتی داریم، می‌توانیم از ظرفیت صدا استفاده کنیم. در اطراف تهران با مادران جوانی صحبت کردم که سواد نداشتند و قطعاً جمع کردن آن‌ها و آموزش‌شان توسط یک نفر نمی‌تواند مثمر ثمر باشد اما اگر در حین اینکه کار خودشان را هم انجام می‌دهند، بتوانند آموزش‌ها را بشنوند خیلی از تلویزیون بهتر است.

حکیم‌زاده با تأکید بر اینکه قصد داریم ظرفیت صدا را در جامعه در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش زنده کنیم، گفت: این کار را در عصر هجوم رسانه‌های تصویری می‌خواهیم انجام دهیم زیرا این رسانه‌ها به شدت آسیب‌های جدی دارند. در حقیقت می‌خواهیم با صدا در کنار خانواده‌ها و کودکان قرار بگیریم و بسته‌های مهارتی مختلفی از جمله آداب معاشرت و معیشت و مسئولیت‌پذیری را به خانواده‌ها و معلمان انتقال دهیم.

وی افزود: یکی از بسترهای مهم ارتقاي دوران کودکی، عجین شدن آن‌ها با ادبیات و شعر و داستان است. آنچه در آموزش برای ما اهمیت دارد این است که سرگرمی حتماً برای شکل‌گیری شخصیت بچه‌ها اثرگذار باشد زیرا می‌دانیم کودک را در معرض هر دریافتی قرار دهید، روی او اثر می‌گذارد که این دریافت ممکن است یک اثر باشد که مسئولانه روی آن فکر شده باشد و یا بی‌هدف باشد که آسیب‌زننده است. بنابراین آموزش‌هایی که در قالب سرگرمی ارائه می‌شود، در راستای انسان تراز، سند تحول بنیادین است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، خلاقیت کودکان است و حتی می‌خواهیم خود کودک، طراحی کتابش را نیز انجام دهد و به‌عنوان مثال کتابی که درباره اردک نوشته شده است، کودک نقاشی‌های اردک را نیز کشیده است.

حکیم‌زاده در ادامه با اشاره به دفاتر پیش‌دبستانی، دبستانی و عشایر گفت: این دفاتر تحت نظر ما هستند و  با کودکان و دانش‌آموزان و همچنین معلمان این حوزه‌ها ارتباط داریم و سیاست‌گذاری در این حوزه‌ها و دریافت برنامه‌های آموزشی بر عهده ما است.

وی افزود: امروز می‌خواهیم از ظرفیت صدا استفاده کنیم تا بتوانیم نفعی به بچه‌ها و مردم برسانیم.

انتهای پیام/4076/خ

بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل در ۳ استان کشور

بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل در ۳ استان کشور

کارهای کوچکی که شاید زندگی‌تان و حتی دنیا را متحول کند

کارهای کوچکی که شاید زندگی‌تان و حتی دنیا را متحول کند

بازدید معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از خبرگزاری آنا

بازدید معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از خبرگزاری آنا

تحقق عدالت آموزشی درپایه اول/ توسعه کشورازمسیر پیش دبستانی می‌گذرد

تحقق عدالت آموزشی درپایه اول/ توسعه کشورازمسیر پیش دبستانی می‌گذرد

مدارس تهران بیشترین تخلف را در اجرای طرح «عید و داستان» داشتند

مدارس تهران بیشترین تخلف را در اجرای طرح «عید و داستان» داشتند

مدارس ابتدایی اجازه همکاری با موسسات آموزشی را ندارند

مدارس ابتدایی اجازه همکاری با موسسات آموزشی را ندارند

«پرورش» حلقه گمشده نظام آموزشی کشور است

آموزش‌وپرورش چابک‌سازی شد/ تشکیل 6 معاونت و 30 باکس مدیریتی

مجبوریم در مدارس زاهدان از بخاری نفتی استفاده کنیم

بطحائی: رنگ لباس‌های دانش‌آموزان در مدارس باید نشاط‌آور باشد

جزئیات حذف کنکور در برنامه امشب «نگاه یک»

استفاده از تکنولوژی آموزشی در انگلستان بیشتر است

هرمزگان میزبان رقابت‌های فوتبال دانش‌آموزی کشور می‌شود

دانش‌آموزان چیزهایی می‌آموزند که به بخشی از آن نیاز ندارند

یارانه کودکان بازمانده از تحصیل به‌دلیل فقر افزایش می‌یابد

رشد 36 درصدی کمک‌های مردمی به مدارس

«پرورش» حلقه گمشده نظام آموزشی کشور است

مجبوریم در مدارس زاهدان از بخاری نفتی استفاده کنیم

رشد 36 درصدی کمک‌های مردمی به مدارس

آموزش‌وپرورش چابک‌سازی شد/ تشکیل 6 معاونت و 30 باکس مدیریتی

فضای نقد اخلاقی را در آموزش و پرورش باز کردیم

استفاده از تکنولوژی آموزشی در انگلستان بیشتر است

جزئیات حذف کنکور در برنامه امشب «نگاه یک»

دانش‌آموزان چیزهایی می‌آموزند که به بخشی از آن نیاز ندارند

یارانه کودکان بازمانده از تحصیل به‌دلیل فقر افزایش می‌یابد

شناسایی سالیانه 60 هزار دانش‌آموز دیرآموز