دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1398 - 03:11
پس از رفتار روحانی صورت گرفت؛

واکنش‌ها به دعوت نکردن ضرغامی و ازغدی به شورای عالی انقلاب فرهنگی

نخبگان و افراد فرهنگی نسبت به اتفاقات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دعوت نکردن از ضرغامی و رحیم‌پورازغدی واکنش نشان دادند.
کد خبر : 375071
f615f96e-44e0-4f4a-b235-1541bf269249.jpeg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علیرضا ضرغامی- شورای عالی انقلاب فرهنگی در نخستین جلسه سال 98 حاشیه‌ای به همراه داشت که با عدم دعوت از عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی از چهره‌های سرشناس سیاسی آغاز شد.


همه چیز از آنجایی شروع شد که ضرغامی در شبکه اجتماعی توئیتر با عنوان فیلترینگ نوظهور از اقدام روحانی خبر داده بود و همه آن موضوع را مربوط به درگیری لفظی وی در بهمن ماه سال گذشته دانست.


آن‌طور که اخبار از شورای عالی انقلاب فرهنگی به بیرون منتقل شده، چنین برمی‌آید که اظهارات رئیس جمهور در خصوص حجاب و فیلترینگ با اعتراض ضرغامی مواجه شد و این موضوع سبب شد تا امسال در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی این عضو سرشناس شورا نتواند به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی راه پیدا کنند.


بعد از این کشمکش‌ها، واکنش خاصی از سوی خود ضرغامی و ازغدی به این ماجرا نشد اما ضرغامی اعلام کرد که با قوت، مأموریتی را که رهبری به عهده‌اش گذاشته است پی می‌گیرد و از آن پس، این شخصیت‌های فرهنگی و به‌خصوص مجلسی‌ها بودند که نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.


در یکی از این واکنش‌ها، عباس مقتدایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاهی مهم و قانونی دارد و به همین دلیل نیز آن را می‌توان به‌وجود آورنده نهادهای مهم و حساس کشور دانست. به‌همین‌دلیل رئیس این شورا که همان رئیس جمهور است، باید برای حضور در این شورای متشکل از عالمان و نخبگان، سعه صدر بیشتری به خرج دهد.


وی که در دوره قبلی مجلس نمایندگی مردم اصفهان را برعهده داشت، یادآور می‌شود: اگر فرصت طرح انتقادات و نظرات را در این شورا ایجاد نکنیم باید بابت اهداف فرهنگی آن در آینده پاسخگو باشیم و به معنای دیگر رئیس جمهور نباید چنین برداشتی کند که در یک جمع نخبگانی می‌تواند حرف آخر را بزند.


حجت‌الاسلام احمد سالک که هم‌اکنون عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی است نیز به اهمیت شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و از خدشه وارد کردن به دستور کار آن اظهار ناراحتی کرد. وی در توصیه‌ای یادآور شد باید جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد تا مشکلات آن حل شود.


سالک که عضویت در این شورا را داشته است، می‌گوید: سندهای مهمی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده به خصوص در حوزه قانون عفاف و حجاب، فعالیت‌های ارزشمندی است که نباید به حاشیه برود چرا که هر خدشه‌ای به شوررای عالی انقلاب فرهنگی وارد شود به ضرر کشور بوده و تعطیلی جلساتش بهانه‌ای برای دشمنان است.


حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و ضمن فراقوه‌ای دانستن شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار جدی گرفتن شورا توسط روحانی شود.


وی می‌افزاید: متأسفانه رئیس جمهور سعه صدر برای گوش دادن به انتقادات را در شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و در حالی‌ که تعیین اعضای شورا از سوی رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد، اجازه حضور دو نفر از اعضاء را در جلسات نمی‌دهد. در حالی‌ که رئیس جمهور هم در این شورا یک رأی دارد و ریاستش بر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاست در یک اداره متفاوت است.


حسینی با بیان اینکه ضرغامی و ازغدی دو عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند از برخورد با این دو تن اظهار تأسف کرده و یادآور می‌شود که رئیس جمهور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی را جدی بگیرد.


حجت‌الاسلام احد آزادیخواه به‌عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز به سخنرانی‌های پیشین رئیس جمهور اشاره داشت و افزود: روحانی که خود نقد به امام معصوم(ع) را هم جایز دانسته امروز نقد افراد متخصص را تاب نمی‌آورد و این عدم انتقادپذیری ایشان از مشکلات مدیریتی روحانی است.


گفتنی است؛ تمام مباحث بر سر این موضوع بوده که آیا عدم دعوت از این دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس جمهور قانونی است یا غیرقانونی؟ و چگونه باید شورای عالی انقلاب فرهنگی را به سمت اهداف مهمی که دارد، رهنمون کرد؟


انتهای پیام/4123/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳
۰
بنام خدا. دعوت نکردن و عدم پذیرش شخصیتی چون آقای رحیم پور ازغذی فاجعه ای برای فرهنگ انقلاب است .ایشان جزو اندک نوابغی هستند که اصول اسلام را بشکل نو و بصورتی که همه مکتبهای غربی ضد دین را رسوا می کند تشریح و تبیین می کنند .تاسف بسیار دارد که بجای حد اکثر استفاده بردن از بینش ایشان و پرورش دادن چنین شخصیتهایی که نیاز امروزی جوانان و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب است با نگاه محدود و حزبی و جناحی و عدم تحمل انتقاد از علم و دانش ایشان حداکثر استفاده برده نشود.
هلدینگ شایسته