دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1398 - 11:24
دانشگاهی با قرارگاه علم؛

قرارگاه‌ جهادی دانشگاه آزاد پنجره‌ای برای کمک‌رسانی و مسئله‌محوری

با توجه به حضور مداوم قرارگاه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده، استمرار فعالیت آن‌ها به‌ عنوان قرارگاه‌های جهادی علمی نیز در حل چالش‌های بحران بسیار مفید خواهد بود.
کد خبر : 374911
BS0K0187.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان هفته گذشته به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی برگزار شد. رفع نیازها و مشکلات ضروری مناطق سیل‌زده به‌عنوان کارکرد اول قرارگاه جهادی و احصای چالش‌های بحران منطقه برای انجام پژوهش‌های دانشگاهی از جمله تأکیدات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه بود.


بخش شعیبیه شهرستان شوشتر ازجمله مناطقی است که با بحران سیل روبرو شده است. اغلب روستاهای این بخش یا در محاصره سیل بوده یا در زیر آب فرو رفته است. نکته قابل توجه این منطقه از بین رفتن زیرساخت‌های ایمنی و اشتغال است که زمینه را برای مدیریت بحران این شرایط سخت کرده است.


شهرستان شوشتر با دارا بودن ۱۹۲ هزار نفر جمعیت در بین دو رودخانه کارون و دز است. در این شهرستان بخش شعیبیه بیش از همه درگیر سیل است. این بخش بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و شامل ۶۰ روستا می‌شود. به ۳۷ روستا اخطار تخلیه داده شده که از این تعداد ۲۷ روستا دچار آبگرفتگی شده است. دسترسی به ۱۲ روستا در حال حاضر صرفا به وسیله قایق صورت می‌گیرد.


اردوگاه‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده اهواز

شاید بتوان گفت از بین رفتن اراضی کشاورزی و دام‌های مردم سیل‌زده بیشترین ضربه را به بومی‌های منطقه زده است، چراکه اصلی‌ترین منبع درآمد بومیان منطقه از این دو راه بوده و در شرایط حاضر خسارات روانی ناشی از وقوع سیل، بعضی اوقات نسبت به خسارات مادی فزونی دارد.

 

تشکیل قرارگاه فرعی شعیبیه(گوریه) از اقدامات اساسی دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. ورود به‌موقع واحد شوشتر به میدان حادثه و گسیل همه‌جانبه امکانات و نیروهای تخصصی و جهادی، گوشه‌ای از مشکلات و نیازها را در منطقه رفع کرده است. هرچند با شرایط عادی منطقه  فاصله بسیار است ولی تلاش‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی در کنار سایر گروه‌های جهادی و مردم منطقه انجام داده است نور امید را در دل سیل‌زدگان زنده کرده است.


اردوگاه‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده اهواز


طبخ روزانه 15 هزار پرس غذا در واحد شوشتر برای مناطق سیل‌زده


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر در گفتگو با آنا، درباره اقدامات واحد شوشتر در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده استان خوزستان گفت: آشپزخانه دانشگاه آزاد اسلامی روزانه حدود ۱۵ هزار پرس غذا را در قالب ۵ هزار پرس صبحانه، ۵ هزار نهار و ۵ هزار پرس شام در سه نوبت، با همکاری موکب حضرت رقیه(س) به بخش سیل‌زده شعیبیه شهرستان شوشتر طبخ و توزیع می‌کند.


محمدحسین پورمحمدی ادامه داد: واحد شوشتر در همان ابتدای شروع بحران‌های سیل در منطقه مقر و مکانی برای استقرار استان‌های معین بود که به کمک سیل‌زدگان آمد. حدود ۶۰ نفر نیرو در دو شیفت ۳۰ نفره برای انجام امور طبخ غذا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر مستقر شدند.


اردوگاه‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده اهواز

پورمحمدی تصریح کرد: اساتید گروه علوم آب، ژئوتکنیک و نقشه‌برداری واحد شوشتر از همان ابتدا که سیل وارد شعیبیه شد، در محل‌هایی که انفجار اتفاق افتاد و منجر به مهار کردن آب شد، نقش مؤثری داشتند . با توجه به ورود دیرهنگام فرمانداری و بخشداری، در رابطه با جایگذاری کمپ‌ها و مهار سیل توسط سیل‌بندها با نظر متخصصان دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفت.


اعزام تیم‌های دامپزشکی برای معاینه دام‌های بیمار مناطق سیل‌زده


وی با اشاره به رسالت‌های علمی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد:  حدود پنج استاد به‌همراه ۱۰ دانشجوی دکتری دام‌پزشکی ترم آخر واحد شوشتر در روستاهای بخش شعیبیه مشغول خدمات‌رسانی در دو زمینه واکسیناسیون و انجام درمان دام‌های کوچک و بزرگ هستند که تاکنون حدود چهار روستا پوشش داده شده است.


اردوگاه‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده اهواز

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر اظهار کرد: استادان واحد شوشتر اکنون نیز در حال مطالعه کردن روی محل‌ بریدگی سیل‌بندها هستند و درحال آماده‌سازی نقشه‌ها و مشخصاتی هستند که برای پاکسازی و ترمیم سیل‌بندها مورد نیاز قرار خواهد گرفت.


وی در پایان خاطرنشان کرد: استادان گروه جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی‌ وارد کمپ‌ها و محل استقرار سیل‌زدگان می‌شوند و با انجام مشاوره، به آسیب‌شناسی بخش شعیبیه می‌پردازند.


تشکیل کارگروه مهندسی آب قرارگاه جهادی منطقه شعیبیه


مدیرگروه مهندسی علوم آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر در گفتگو با آنا درباره مدیریت سیلاب اخیر استان خوزستان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر در ابتدای وقوع سیل همکاری‌ خود را با مردم منطقه شروع کرد و از هفته گذشته قرارگاه فرعی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش گوریه شهرستان شوشتر مستقر شده و بررسی‌های میدانی در حال انجام است.


حسین قربانی‌زاده ادامه داد: مقرر شده است جلسه‌ای تخصصی و اضطراری در واحد شوشتر به موجب کنترل سیلاب برگزار شود. همکاران‌ هیئت علمی واحد شوشتر از گرایش‌های مختلف دعوت خواهد شد و اقدامات مقدماتی و طراحی سیل‌بند برای منطقه انجام می‌شود.


مسئول کارگروه مهندسی آب قرارگاه مستقر در منطقه شعیبیه با اشاره به راهکارهای مهندسی برای کنترل سیلاب‌های مشابه در منطقه اظهار کرد: باید اقداماتی انجام بگیرد تا در شرایط مشابه سیل‌بندها بتوانند عملکرد مطلوبی داشته و مناطق مسکونی، روستاهای اطراف و زمین‌های کشاورزی مصون بمانند و مشکلاتی که در سیل اخیر ایجاد شد، در بارش‌های جدی آینده‌ که ممکن است وجود داشته باشد، پیش نیاید.


وی در پایان خاطرنشان کرد: کارگروه دامپزشکی واحد شوشتر به‌صورت ضربتی وارد عمل شده‌ و کارشان در اولویت است ولی کارگروه مهندسی آب برنامه‌هایی برای کنترل سیلاب به‌شکل موقت در شرایط فعلی طرح کرده است و یک‌سری برنامه‌هایی نیز باید تدوین شوند تا در بلندمدت بتواند به منطقه کمک کند.


کارکردهای قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی هم در رفع نیازهای آنی و ضروری مردم مناطق سیل‌زده مانند اعزام تیم‌های دامپزشکی به روستاهای محصور و هم در رابطه با احصای چالش‌های کنونی منطقه در حال تحقق است. حضور دانشجویان گروه‌های دامپزشکی و مهندسی آب در بحران‌های منطقه، دانشگاه و دانشجو را در دوران پسابحران به سمت مسئله‌محوری سوق خواهد داد.


با توجه به حضور مداوم قرارگاه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده، استمرار فعالیت آن‌ها به‌عنوان قرارگاه‌های جهادی علمی نیز در حل چالش‌های بحران بسیار مفید و راهبردی خواهد بود.


انتهای پیام/4107/4116/




 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته