دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1398 - 13:15
سرهنگی:

اهمیت حفظ ادبیات جنگ از حفظ مرزها کمتر نیست

نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس معتقد است که اهمیت حفظ ادبیات جنگ مانند حفظ مرزها و حدود و ثغور کشور است.
کد خبر : 373744
57327746.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مرتضی سرهنگی در نشست اعلام برنامه‌های انتشارات سوره مهر در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که پیش از ظهر امروز در محل دفتر مرکزی انتشارت سوره مهر برگزار شد، به حضور پررنگ و  جدی زنان در ادبیات پایداری اشاره کرد و گفت: انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب امسال علاوه بر خانم‌هایی که در یک دهه گذشته پرچمداران تولید ادبیات مقاومت بودند، بانوان نویسنده جدیدی را معرفی خواهد کرد. نویسندگانی که به ویژه در حوزه خاطره‌نگاری آثار قابل توجهی را خلق کرده‌اند.


سرهنگی اظهار کرد:از جمله این نویسندگان جدید باید به خانم محبوبه عزیزی اشاره کنم. وی خاطرات یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران به نام  سید جلال شرفی را در کتابی با عنوان «سیاهچال مستر» تدوین کرده است. این دیپلمات ایرانی توسط نیروهای داعش در عراق دستگیر شده و پس از این که توسط داعشی‌ها به آمریکایی‌ها فروخته می‌شود، 47 روز را در یک سیاهچال در بغداد می‌گذراند و سپس موفق به فرار می‌شود. 


 وی افزود: «گمشده دره سبز» نیز عنوان کتاب خاطرات یک اسیر زنجانی است که توسط سیده مریم بازرگانی به نگارش درآمده است . البته این کتاب مراحل آخر آماده‌سازی را طی می‌کند و شاید به نمایشگاه امسال نرسد. 


 این نویسنده سرشناس حوزه دفاع مقدس گفت: کتاب« زن آقا» نوشته زهرا کاردانی نیز کتاب دیگری است که اولین اثر نویسنده محسوب می‌شود. نویسنده این کتاب یک خانم طلبه است که به همراه همسرش که ایشان هم طلبه هستند، مدتی را در یکی از مناطق دورافتاده استان هرمزگان کار تبلیغی کرده‌اند. این کتاب هم حاصل همان ایام حضور در این منطقه است. کتاب «زن آقا» از اسفندماه سال 1397 تا کنون حدود هشت بار تجدید چاپ شده است. کتاب دومی هم از این نویسنده آماده چاپ است که به خاطرات بانوان بازمانده از حادثه منا می‌پردازد. خانم کاردانی به نظر من ذاتاً نویسنده است و از آینده‌داران این حوزه محسوب می‌شود. 


سرهنگی حضور بانوان نویسنده در حوزه ادبیات مقاومت را امری ارزشمند و مداوم دانست که تا سالیان سال چراغ این گونه از ادبیات را روشن نگه خواهد داشت. به اعتقاد وی در نمایشگاه کتاب امسال صدای ادبیات جنگ با خاطرات به نگارش درآمده توسط بانوان نویسنده بلندتر شنیده می‌شود.


وی با اشاره به این که ذات ادبیات دفاع مقدس مردمی است و به همین خاطر نویسندگانِ خود را پیدا می‌کند افزود:حفظ ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مانند حفظ مرزها و حدود و ثغور این سرزمین است؛ این گونه از ادبیات حاوی شگفتی‌های فراوان است و در تمام کشورهایی که درگیر جنگ بوده‌اند جزو دارایی ملی آن کشورها محسوب می‌شود.


سرهنگی عنوان کرد: در همه جای دنیا خاطرات روزهای جنگ، نزدیک‌ترین و واقعی‌ترین روایت از جنگ است. خاطرات جنگ از خرده روایت‌ها شکل می‌گیرد و درهای جنگ را به روی مردم و نسل‌های آینده که می‌خواهند با واقعیت روبه‌رو شوند باز می‌کند. متأسفانه کارهای نکرده در این حوزه بسیار زیاد است و این مایه شرمساری است. 


انتهای پیام/4104/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته