دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1398 - 07:55
اصغر حسامی*

«عصر جدید»، کپی ناشیانه از غرب

«عصر جدید» یک کپی ناشیانه و تنظیم نشده از یک برنامه غربی است که می‌توانست به بهترین نحو با فرهنگ و هنر ایرانی آمیخته و یا به اصطلاح ایرانیزه شود.
کد خبر : 373605
185563.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این روزها تلویزیون نقش مهمی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند تا جایی که اگر این عنصر مهم از صحن زندگی وی حذف شود اتفاقات نامعلومی جامعه را در بر خواهد گرفت از این رو افرادی که در فضای رسانه فعالیت می‌کنند درصددند تا با ارائه برنامه‌های متنوع از این فرصت تأثیرگذاری به بهترین نحو استفاده کنند.


یکی از برنامه هایی که پخش آن در چند هفته گذشته نظرات و انتقادات فراوانی را به همراه داشته است، برنامه «عصر جدید» است که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود. نگارنده قصد ندارد تا این برنامه را از منظر سیاسی بررسی کرده و یا شاخ و برگ جناحی به آن بدهد با این همه به نظر می‌رسد این برنامه از دو منظر قابل بررسی است که پرداختن به آن‌ها خالی از لطف نیست.


اولین بخشی که می‌توان برنامه عصر جدید را در قالب آن مورد سنجش قرار داد؛ بحث محتوایی است. اولین سوالی که به نظر متخصصان عرصه رسانه می‌رسد این است که «عصر جدید» تا چه اندازه توانسته است محتوای ویژه و مدنظر خود را به مخاطب ارائه دهد؟


پاسخ این سوال را باید اینگونه داد که عصر جدید به دلیل مردم محور و مخاطب محور بودن توانسته است فضایی فراهم کند تا حس اعتماد به نفس میان عامه مردم بالاتر رفته و بتوانند به روی صحنه بروند از طرفی این برنامه فرصت یکسان برای همگان پدید آورده که در این برنامه شرکت کرده و استعداد خود را به نمایش بگذارند. هر چند انتظار می‌رفت داوری‌های تخصصی‌تری هم انجام گیرد تا تمام استعدادهای ایرانی را پوشش دهد.


یکی از نکات مثبت برنامه «عصر جدید» همینجاست که به فضاهای سنتی و مدرن به یک میزان فضا اختصاص داده تا به ارائه استعدادهای خود بپردازند چرا که عدم دیده شدن این استعدادها و مردم می‌تواند به یک پتانسیل‌ غیر فعال تبدیل شده و در صورت عدم رسیدگی و تبدیل شدن به اجرا، به یک بغض فرورفته مبدل شود.


با این همه نباید از این مسئله غافل شد که «عصر جدید» یک کپی ناشیانه و تنظیم نشده از یک برنامه غربی است که می‌توانست به بهترین نحو با فرهنگ و هنر ایرانی آمیخته و یا به اصطلاح ایرانیزه شود. با این همه فضایی که برنامه «عصر جدید» برای داشتن حس اعتماد به نفس و نشان دادن حتی کوچکترین احساسات و استعدادها به وجود آورده، در نوع خود بسیار کم نظیر است.


دومین بخشی که می‌توان «عصر جدید» را با آن، مورد قضاوت قرار داد؛ از نظر رسانه‌ای است. همانطور که پیش از این گفته شد این برنامه یک کپی ناشیانه از برنامه‌های غربی ساخته شده با همین عنوان است و شاید بسیاری از انتقاداتی که به آن وارد می‌شود از همین جهت است که نتوانسته خود را ایرانیزه کند و با فرهنگ، ادب و هنر مطابقت دهد. از طرفی پخش به موقع و ساخت و تدوین ویژه صحنه توانسته است جذابیت برنامه را بالاتر ببرد. از رأی و انتخاب مستقیم مردم نیز نباید غافل بود چراکه رای مستقیم مردم در انتخاب تیم‌ها و نفرات برتر جذابیت برنامه را دوچندان کرده است. به عبارتی این برنامه سعی کرده به بهترین نحو نگاه مخاطب و مردم را در برنامه خود دخالت دهد.


به نظر نگارنده هر چند می‌توان انتقادات بسیار زیادی را به برنامه «عصر جدید» وارد کرد و آن را مورد بازنگری قرار داد ولی به دلیل نقش آن در به نمایش گذاشتن استعدادهای جدید و ایجاد فرصت‌های مختلف برای سکان‌داران عرصه‌های متفاوت فرهنگی و هنری کشور برای استفاده از گزینه‌های جدیدتر و جوان‌تر، می‌توان به آن نمره قبولی داد.


*دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات رسانه


انتهای پیام/4107/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Netherlands
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
۰
این برنامه جدید است و طبیعی است که داراری اشکالاتی باشد . برخی ازاشکالات مهم آن : 1 - نبود داوران تخصصی 2 - احساسی برخورد کردن بااستعدادهای مردم 3 - اسم برنامه باید مرتبط با استعداد یابی و خلاقیت باشد 4 - نوع برخورد داوران تخصصی نیست و گاهی منجربه ناراحتی و سرخوردگی شرکت کنندگان محترم می شود . جای این نوع برنامه های به روز درتلویزیون بسیارخالی است . حتی می توان برنامه ای باموضوع استعداد یابی آوازو موسیقی برگزارکرد .
هلدینگ شایسته