دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1398 - 14:19
دانش در خدمت جامعه؛

دانشگاه حل مسئله، از ایده تا عمل

وقتی پژوهش‌ها کاربردی شود و بتوان بدون بوروکراسی‌های متعارف ایده را به محصول تبدیل کرد می‌توان به کمک جامعه پرداخت.
کد خبر : 373125
MIRL5298.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، خانه‌هایی که تا سقف پر از گل و لای است، پیرزن‌هایی که بیل به دست ته‌مانده زندگی خود را می‌جویند، مردانی که با جان و دل و با دست‌های پینه‌بسته به دنبال پناهی برای خانواده خود هستند صحنه‌های دلخراشی است که این روزها همه جا به چشم می‌خورد.


جای نقد و اعتراض بسیار است اما درحال حاضر زمان مناسبی برای نقد و صرفاً حرف زدن و حتی گریستن هم نیست. امروز وقت جهاد و تلاش است، وقت همت برای امداد به خانواده‌هایی است که هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند سال 98 را با بر آب رفتن تمام داشته‌هایشان آغاز کنند.


پیشانی ایرانی ممهور به غیرت است و اتحاد و همدلی صفت بارزشان. صف‌های اعزام گروه‌های جهادی از تمام نقاط ایران و کمک‌های مادی تنها گوشه‌ای از امدادرسانی به مردم سیل‌زده است.


بازدید دکتر طهرانچی از امدادرسانی به شهر سیل زده پلدختر

اعتماد به دانش همواره می‌تواند جواب‌گو و راه‌حل غالب مشکلات است و با تکیه بر علم و فناوری روز دنیا که محصول دانشگاه است نیز می‌توان به بحرانی که امروز گریبان‌ برخی مردم را گرفته فائق آمد.


دانشگاه محصور در کلاس و چارچوب‌های آموزشی نیست و نباید باشد، متأسفانه سیستم آموزشی دولتی در کشور به گونه‌ای پیش رفته است که برخی دانشگاه‌های ایران نشان دادند به‌رغم ظرفیت و استعداد بالای موجود در بین دانشجویان نمی‌توانند پشتوانه علمی مناسبی به‌ویژه در مواقع بحرانی و اضطراری باشند.


با توجه به اینکه کشور ایران چندین سال تحت تحریم‌ بوده و تقریباً قادر به واردات تجهیزات و امکانات پیشرفته  و روز دنیا نبوده از دانشگاه‌های کشور انتظار می‌رفت که این خلأ را جبران کنند. البته در برخی موارد مشاهده شده است که دانشجویان و مخترعان به ابتکار خود و حتی بدون پشتیبانی دانشگاه دستگاه‌‌ها و ابزار بسیار مدرن و پیشرفته و حتی قابل رقابت با تجهیزات روز دنیا که کاربردی هم هست می‌سازند اما متأسفانه مورد حمایت قرار نگرفته و به مرحله تولید نرسیده است.


از تبدیل ایده به محصول خلأهای سیاستی و حمایتی بسیاری وجود دارد که برطرف کردن این خلأها، سال‌ها به گره کوری تبدیل شده بود که نه با دست، بلکه با دندان هم باز نمی‌شد.



ظرفیت علمی، منابع انسانی و برخورداری از منابع مادی و سخت‌افزاری سه فاکتوری است که در کنار تیم مدیریتی علمی و مطالبه‌گر، دانشگاه آزاد اسلامی را دچار تحولی اساسی در حوزه پژوهش‌های کاربردی کرده است.



سه فاکتور ویژه دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل ایده به محصول


اما دانشگاه آزاد اسلامی به واسطه برخورداری از سه فاکتور ویژه توانست این حلقه را تکمیل کرده و به دانشگاه حل مسئله تبدیل شود. ظرفیت علمی، منابع انسانی(دانشجو) و برخورداری از منابع مادی و سخت افزاری سه فاکتوری است که در کنار تیم مدیریتی علمی و مطالبه‌گر دانشگاه آزاد اسلامی را دچار تحولی اساسی در حوزه پژوهش‌های کاربردی کرده است.


وقتی پژوهش‌ها کاربردی شود و بتوان بدون بوروکراسی‌های متعارف ایده را به محصول تبدیل کرد می‌توان به کمک جامعه پرداخت.


دانشگاه آزاد اسلامی از روزهای ابتدایی سیلاب در استان گلستان در کنار مردم بودن را انتخاب و شأن مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود را نمایان کرد.


در کنار کمک‌های مالی و نیروی انسانی که از ابتدا تاکنون توسط دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است این دانشگاه با استفاده از ظرفیت علمی خود نیز به کمک مردم مناطق سیل‌زده شتافت.


روز گذشته کلیپی در فضای مجازی دست به دست شد که در آن فیلم دستگاهی نشان داده می‌شود که می‌تواند به پاکسازی کامل گل و لای از منازل سیل‌زده بپردازد.


تکنولوژی در خدمت مردم پلدختر


این دستگاه توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در کمتر از سه روز، صرفاً برای کمک به مناطق سیل‌زده پلدختر ساخته شده است.


واحد قزوین که سال‌هاست در حوزه روباتیک رتبه‌های برتر جهانی را کسب می‌کند این بار نشان داد که علم می‌تواند در اختیار خدمت به جامعه قرار گیرد و محصول دانشگاه باید برای حل مسئله باشد.


مرتضی موسی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در رابطه با ساخت دستگاه «دریل تخلیه گل و لای» گفت: همزمان با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده استان لرستان و احساس نیاز به یک دستگاه تخلیه گل و لای و رسوبات انباشته در منازل،‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین اقدام به ساخت دستگاه مذکور کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: اکنون که ارتفاع آب‌گرفتگی در مناطق سیل‌زده به حداقل رسیده است، لزوم طراحی و ساخت دستگاهی که به کمک آن بتوان در تخلیه رسوبات و گل و لای منازل مسکونی تسریع ببخشد، احساس می‌شد. بنابر ایده و همفکری‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در طراحی و ساخت دریل افقی تخلیه گل و لای، واحد قزوین در تولید این دستگاه پیشقدم شد.



موسی‌خانی درباره مکانیزم کار دریل افقی تخلیه گل و لای ساخته واحد قزوین، اظهار کرد: این دستگاه با حرکت رفت و برگشتی با هر سیکل حرکتی وارد رسوبات گل و لای شده و با توجه به ساختار مارپیچی مته، رسوبات و گل و لای را استخراج می‌کند. قطر مته مارپیچی دریل ۳۲ سانتی‌متر بوده که قابلیت استخراج حجم قابل‌توجهی از گل و لای را دارد.


وی افزود: این دستگاه براساس نیازهای مناطق سیل‌زده استان لرستان طراحی و ساخته شد و در مراحل آزمایش،‌ نتایج قابل‌قبولی از آن به‌دست آمد. ایرادات و مشکلاتی نیز اگر در حین استفاده از دستگاه دریل افقی تخلیه گل و لای مشاهده شود در نسخه‌های بعدی رفع خواهد شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درباره تجربه موفق و تولید انبوه دستگاه دریل افقی تخلیه گل و لای، بیان کرد: درصورتی‌که دستگاه مورد نیاز سازمان مدیریت بحران کشور یا سازمان‌های امدادی قرار بگیرد می‌توان تولید انبوه این دستگاه و تجاری‌سازی آن را در متن کار قرار داد. بالطبع وقوع حوادث طبیعی در هر کشوری محتمل است و لازم است که مدیریت بحران در چنین مواقعی با ورود فناوری، تکنولوژی و علم روز همراه باشد.


 ساخت این دستگاه در کمتر از سه روز نشان‌دهنده  ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویان آن در تبدیل ایده به عمل هستند.


انتهای پیام/4107/4007/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته