دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1398 - 04:34
راه‌حل‌های فراموش‌ شده؛

اعتماد به دانشگاه راه‌حل جلوگیری از بحران‌

وقوع سیلاب در برخی مناطق ایران و نبود توان مقابله با بحران‌های اینچنینی حلقه‌ مفقوده‌ای دارد که می‌توان در دانشگاه‌ها آن را یافت.
کد خبر : 372976
MJF_0775.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حوادث طبیعی همواره در طول تاریخ رخ داده است و گریزی از آن نیست. نه در ایران و نه در هیچ کشور پیشرفته و هیچ نقطه‌ای از جهان کسی مدعی نیست می‌توان در برابر حوادث طبیعی ایستاد. البته شاید مسیر تکوین علم به‌گونه‌ای پیش برود که بتوان در سال‌های آینده نیز چنین اتفاقی را رقم زد اما آنچه که در زمان فعلی حتی در کشورهای پیشرفته مشاهده می‌شود این است که حوادث طبیعی خسارت‌بار است.


اما باید اذعان کرد که نتیجه این حوادث اگر خسارت به بار بیاورد تا اینکه فاجعه بیافریند متفاوت است. در ماه‌ اخیر باران‌های سیل آسا و گسترده‌ای در ایران بارید و منجر به فاجعه شد. فاجعه‌ای از نوع آوراگی مردم و بی‌خانه شدن هموطنان‌ در برخی نقاط کشور.


دوازده روز پس از سیل شهرستان پل دختر

انتقادهای زیادی دراین مدت مطرح شد که به پیش از بارش‌ها و فعالیت دستگاه‌های اجرایی بعد از سیلاب‌ها مربوط بود. اینکه متصدیان امور می‌توانستند تا پیش از بارش‌ها و در سال‌های گذشته به‌گونه‌ای عمل کنند که بارش‌های اینچنینی فاجعه‌آفرین نشود، بعد از وقوع سیل دستگاه‌های اجرایی و دولتی می‌توانستند بسیار بهتر عمل کنند و حتی در آینده برای کاهش آسیب‌های مادی و معنوی ناشی از سیل مثبت باشند همه به جای خود درست است.


اما مسئله اصلی که پیکان نقدها تاکنون به آن سمت کشیده نشده و همچنان مغفول مانده استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه است. این روزها در فضای مجازی بسیاری از فیلم‌‌ها و کلیپ‌ها از وقوع سیل در کشورهای پیشرفته دنیا دست به دست می‌شود که خسارت به بار نیاورده و دولت‌ها توانسته‌اند با ترفندهایی خسارات را به حداقل برسانند. در تمام دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته پشتوانه فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستند.


اصولا مراکز علمی و به ویژه دانشگاه تأسیس شد که بتواند پشتوانه دولت و دستگاه اجرایی باشد. سال‌هاست که در ایران نیز این احساس نیاز به‌وجود آمده است که باید از خروجی علم و به عبارت دیگر محصول دانشگاه در فعالیت‌های اجرایی و صنعتی کشور استفاده کرد.


متأسفانه دانشگاه‌های کشور سال‌هاست که اسیر بی‌برنامگی در پژوهش‌ها شده و پژوهش‌های بسیاری که از دل پایان‌نامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های علمی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی و اساتید بیرون می‌آید کاربردی نیستند و فقط جنبه نظری دارند.


خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های حضوری جهان و بزرگترین دانشگاه خصوصی کشور در سال گذشته با برنامه‌ریزی و در یک تصمیم کارشناسانه و کاملاً علمی دست به اقدامی زد تا بتوان حلقه مفقوده نظر تا عمل را به دانشگاه برگرداند.


پایش یا پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای نام این حلقه مفقوده است. طرحی که حدود یک سال است در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده تا به‌وسیله آن پژوهش‌های دانشگاهی هدفمند، کاربردی و در جهت رفع مسائل و مشکلات کشور باشد.



ورود سیل به ایران و گمانه زنی‌ها در خصوص ترسالی یا نمونه‌های اینچنینی دیگر نشان‌دهنده اهمیت پایش یا پژوهش‌های کاربردی است.



با اجرایی شدن این طرح، دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند طرح‌های پژوهشی خود را نه صرفاً نظری بلکه در امور کاربردی نیز استفاده شده و اینگونه پشتوانه علمی کشور باشند.


ورود سیل به ایران و گمانه زنی‌ها در خصوص ترسالی یا نمونه‌های اینچنینی دیگر نشان‌دهنده اهمیت پایش یا پژوهش‌های کاربردی است. اگر دستگاه‌های دولتی و نهادهای اجرایی پیش از فعالیت‌های عمرانی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... از این پژوهش‌ها به‌عنوان پشتوانه‌های علمی استفاده کنند، شاید با هر اتفاقی نظاره‌گر به‌وجود آمدن بحران  در کشور نباشیم چراکه دانشجویان کشور نشان داده‌اند از توانایی و ظرفیت بالایی برخوردارند.


انتهای پیام/4007/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته