دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 فروردين 1398 - 15:12
قرایی‌مقدم:

غذا و سرپناه اولویت اصلی سیل‌زدگان است

یک جامعه‌شناس گفت: مسئله پوشاک یکی از آن نیازهای سیل‌زدگان است اما به مسئله غذا و سرپناه اصلاً نمی‌رسد.
کد خبر : 370086
_ALI9129.jpg

امان‌الله قرایی‌مقدم در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره وضعیت مردم سیل‌زده و نیاز آنها گفت: پوشاک، غذا و سرپناه جزء نیازهای اولیه است که باید به این مهم توجه کنند، اما وضعیتی که در مناطق شمال به‌خصوص در گلستان به وجود آمده با منطقه شیراز، کردستان و خوزستان اندکی متفاوت است. بنابراین در آق‌قلا و گمیشان زندگی‌شان از بین رفته است.


اسکان سیل زدگان شهرستان آق قلا

این جامعه‌شناس افزود: دولت کارهایی کرده اما سوءمدیریت‌ها در طول زمان، پر شدن انحار، جنگل‌زدایی، کسانی که برخلاف قانون و مقرراتی که در مجلس تصویب شده، رأی دادند که جنگل را چوب‌بری کنید و ...، باعث شد این سیل ویرانگر بیاید و موجب شود این همه تخریب و نابسامانی و اثرات سیاسی به بار آورد.


وی ادامه داد: مسئله سیل ناکارآمدی سیاستمداران و مسئولان گذشته تا به حال را نشان داد. نشان داد که با این ناکارآمدی و ندانم‌کاری‌ها و اینکه انحار را گرفتند و در رودخانه‌ها و حاشیه رودخانه‌ها اجازه خانه‌سازی دادند. بنابراین مسئله رفع نیاز مردم باید در اولویت قرار بگیرد. البته امکاناتی را به سیل زدگان داده‌اند ولی کافی نیست. باید پوشاک آنها را تأمین کنیم و کمک‌هایی که می‌خواهیم انجام دهیم با سرعت باشد. آب را زودتر تخلیه کنیم که اینها به زندگی‌شان برگردند.


قرایی مقدم افزود: کشاورزی آنها مسئله مهم دیگری است که متاسفانه همه آنها زندگی‌شان از دست رفته است. بنابراین باید از بُعد سیاسی، اقتصادی، روحی و روانی و توجه به خواسته‌های آنها توجه شود و رها نشوند. مسئولانی هم که در این زمینه مقصر بوده‌اند به سزای عمل‌شان برسند تا مسئله بازدارندگی در اینجا تقویت شود.


اسکان سیل زدگان شهرستان آق قلا

این جامعه‌شناس با بیان اینکه مسئله اول مسکن، تغذیه و پوشاک است عنوان کرد: همه اینها با هم مهم است، تغذیه که خوشبختانه هم مردم و هم مسئولان اقدام کردند. برای اسکان آنها چادرهایی که در ورزشگاه‌ها و جاهای مختلف زده‌اند، این مسئله است. آق‌قلا یا گمیشان یا کلاله یا مینودشت منطقه باران‌خیزند، دائم باران می‌آید، بنابراین اول سرپناه و غذا مهم است سپس لباس، نمی‌گوییم پوشاک مهم نیست، لباس هم یکی از نیازهاست، در گذشته مردان و زنان تنوع لباس نداشتند، با یک دست لباس یک سال سر می‌کردند و عید به عید عوض می‌کردند، شسته و دوباره پوشیده می‌شد. البته چون الان این لباس‌ها کثیف شده، نیاز به اینکه یک دست لباس برای تعویض داشته باشند مهم است.


وی گفت: در مسئله سیل نیازهای متعددی است، اولاً غذا، دوماً اسکان و سوم کشاورزی، الان میلیون‌ها تومان ضرر به مردم سیل‌زده وارد شده، مسئله تخلیه آب است که تا این آب تخلیه نشود هیچ کاری نمی‌شود انجام داد.


قرائی مقدم اضافه کرد: گلستان اصولاً باران‌خیز است. جنگل‌ها را بریده و چوب‌هایش را برده‌اند. بنابراین مسئله پوشاک یکی از آن نیازهاست اما به مسئله غذا و سرپناه اصلاً نمی‌رسد.


انتهای پیام/4122/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته