دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1397 - 15:16
علیرضا ضرغامی

شورای عالی انقلاب فرهنگی و آفت تسویه حساب‌های سیاسی

شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف مهمی در موضوعات فرهنگی دارد که گاها تسویه حاسب‌های سیاسی می‌تواند در مسیر مأموریت اصلی این شورا خلل ایجاد کند.
کد خبر : 366637
2400834.jpg

گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علیرضا ضرغامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه ویژه‌ای دارد و پس از انتصاب دبیر جدید این شورا (حدود دو ماه پیش) نام آن نیز بیش از گذشته بر سر زبان‌ها افتاد و همه منتظر هستند تا نتیجه کار عاملی را ببینند.


هرچند برای ارزیابی و مشاهده نتایج عملکرد یا ارائه برنامه دبیر جدید هنوز بعد از حدود دو ماه زود است، اما شخصیت دبیر جدید این شورا و موضع‌گیری‌های قبل و بعد از انتصاب ایشان، همه را مشتاق کرده که اخبار شورای عالی انقلاب فرهنگی را دنبال کنند.


شورای عالی انقلاب فرهنگی از این جهت دارای اهمیت است که مصوبات آن مانند قانون لازم‌الاجراست و همین موضوع نیز سبب شده تا جایگاهی شفاف پیدا کند و توانایی باز کردن گره‌های کور حوزه فرهنگ و دانشگاه را داشته باشد. شاید همین موضوع نیز انتظارات از شورای عالی انقلاب فرهنگی را بالا برده است به طوری که در حوزه مهندسی فرهنگی و مصوبات مورد نیاز انتظار نقش‌آفرینی بیشتری از شورا می‌رود، شورایی که همه اعضای آن افرادی با جایگاه‌های حقوقی و حقیقی هستند به طوری که هیچ نقصانی در جلو بردن مصوبات در این شرایط دیده نمی‌شود.


مراسم  تودیع دبیر سابق و معارفه دبیر جدید شورا فرصتی بود تا هریک از اعضا در مورد وضعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارنظرهای کارشناسی کنند اما این مجال پیدا نشد که همین اعضا پاسخ دهند از ظرفیت حضور سران قوا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون چه بهره‌برداری‌هایی کرده‌اند. به جز میزان بهره‌مندی شورای عالی انقلاب فرهنگی از حضور سران قوا، یکی از نکاتی که همیشه مورد بحث بوده و انتظار می‌رود در دوران دبیری عاملی دنبال شود، بحث نظارت بر اجرای مصوبات است که می‌طلبد برای یک‌بار هم که شده شورای عالی انقلاب فرهنگی برای چنین موضوع مهمی چاره‌جویی کند تا نواقص در مسیر این موضوع برطرف شود.


یکی از مهم‌ترین مسیرهای حرکتی و راه‌های اصلی که به نظر لازم است در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال شود، ایجاد هم‌افزایی و ارتباط بین مراکز تولید فرهنگ و حاکمیت به عنوان مجری و حافظ فرهنگ است که در سند مهندسی فرهنگی به آن اشاره شده است.


البته با سابقه حوزوی و دانشگاهی که عاملی دارد و همچنین موضع‌گیری‌های اخیر وی و دیگر اعضا، به نظر می‌رسد چنین اتفاقی ظرفیت افتادن را دارد حالا باید دید تا چه اندازه شورا به دور از حواشی سیاسی می‌تواند به وظایف خود جامه عمل بپوشاند؛ حواشی که چندی پیش پیرامون شخص رئیس‌جمهور در این شورا به وجود آمد و این محل مهم تصمیم‌گیری فرهنگی را به میدان تسویه‌حساب‌های سیاسی تبدیل کرد.


تولید علوم انسانی در دانشگاه و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت حوزه در موضوع تدریس دانشگاهی از مواردی است که عاملی بر آنها عقیده دارد و باید دید تا چه اندازه می‌تواند این موضوعات را در شورای عالی انقلاب فرهنگی عملی کند.


انتهای پیام/4071/4023


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته