دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 اسفند 1397 - 14:08
کوهپایه‌زاده به آنا خبر داد:

عیدی قوه قضائیه به مالباختگان پرونده سکه ثامن+ تصویر

وکیل مدافع مالباختگان سکه ثامن با اشاره به تأکید قوه قضائیه در خصوص پرداخت اموال کشف‌شده از متهم سکه ثامن به مالباختگان گفت:این اقدام عیدی خوبی برای شاکیان است.
کد خبر : 363941
ae421561-f7e3-4b66-8058-3d8cffba974a.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رسیدگی به پرونده سکه ثامن به دلیل گسترده بودن و وجود شکات فراوان کمی زمان‌بر شده است؛ از طرفی به دلیل اینکه بسیاری از مالباختگان این پرونده وضعیت مالی مناسبی ندارند، از دستگاه قضائی انتظار می‌رود تا در رسیدگی به این پرونده تسریع کرده و با اقدامات سنجیده خود، مبالغ کلاهبرداری شده از مالباختگان را به آن‌ها بازگرداند.


پرونده سکه ثامن، جزو پرونده‌هایی است که متهم اصلی به همراه همدستانش از طریق ایجاد سایت فروش سکه و طلا اقدام به کلاهبرداری کلان از برخی از هم‌وطنان کرده بودند و نکته قابل‌توجه در این پرونده این است که مجوزهای رسمی فعالیت این سایت را اتحادیه طلا و جواهر تهران بزرگ و وزارت صنعت، معدن، تجارت صادر کرده بودند لذا این دو نهاد نیز به دلیل عدم نظارت کافی بر فعالیت گردانندگان این سایت متهم هستند و باید پاسخگو باشند؛ از طرفی متهم اصلی این پرونده قبلاً نیز فعالیت‌های خلاف قانونی داشته است و بااین‌حال، وزارت مذکور به این فرد مجوز فعالیت می‌دهد و نکته جالب دیگر این است که سایت سکه ثامن به‌طور مداوم در سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران تبلیغ می‌شد و در حقیقت مردم نیز به دلیل اعتمادی که به سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران داشتند، به سراغ سایت سکه ثامن می‌رفتند لذا مسئولان اتحادیه باید در دستگاه قضائی پاسخگوی اقدامات خود باشند.


متهمان در اقدامات خود به بهانه فروش سکه و طلا به مردم از آن‌ها کلاهبرداری می‌کردند. در حال حاضر هزاران نفر از متهمان این پرونده شاکی هستند و بعد از دستگیری متهم اصلی در خارج از کشور و استرداد وی به ایران رسیدگی به این پرونده رنگ و بوی جدیدی پیدا کرد؛ از طرفی برخی از اموال نیز شناسایی شده است و رسیدگی به جرائم متهمان در مراجع قضائی همچنان ادامه دارد.


بر اساس این گزارش، رسول کوهپایه‌زاده در گفتگو با خبرنگار قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سکه ثامن گفت: با توجه به اینکه فرآیند رسیدگی به این پرونده و در نتیجه صدور حکم قطعی زمان‌بر خواهد بود و ازآنجاکه وضعیت مالی مالباختگان مناسب نیست و اکثر آن‌ها وضعیت معیشتی خوبی ندارند، از معاون اول قوه قضائیه درخواست کردیم تا تدبیری بیندیشند که این پرونده در دادسرا نهایی شود و وجوه و اموالی که از متهم پیدا شده است، به نسبت طلبی که شکات از متهمان دارند، بین آن‌ها تقسیم شود.


وکیل مدافع مالباختگان سکه ثامن تصریح کرد: بعدازاین درخواست حجت‌الاسلام اژه‌ای طبق نامه‌ای که به دادستان تهران نوشتند، اولویت استرداد وجوه و تقسیم اموال را مورد تأیید و تأکید در مرحله دادسرا قرار دادند که این قضیه می‌تواند کمکی بزرگی به بهبود شرایط وخیم زندگی مالباختگان در آستانه عید نوروز بکند.


وی اظهار کرد: از این منظر می‌توان گفت که تصمیم مربوطه عیدی خوبی خواهد بود برای مالباختگان، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که دادسرای مربوطه به رسیدگی‌کننده به پرونده با توجه به دستور معاون اول قوه قضائیه باید با درک ضرورت و اهمیت موضوع، بر روی استرداد و پرداخت اموال متمرکز شوند.


کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم بازپرس پرونده نیز در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کنند و در حقیقت با پرداخت بخشی از اموال به مالباختگان عیدی خوبی به آن‌ها بپردازند.



انتهای پیام/۴۱۱۰/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته