دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شاکری در گفتگو با آنا:

تبریزی‌ها مبتکر اربعین شهدای انقلاب بودند/ ویژگی‌های قیام 29 بهمن

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت قیام 29 بهمن، تبریزی‌ها را مبتکر اربعین شهدای انقلاب دانست و گفت: انقلاب اسلامی با قیام 29 بهمن تبریز فراگیر شد.
کد خبر : 361644
photo6003745676124598316.jpg

احسان شاکری در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در مورد قیام 29 بهمن مردم تبریز اظهار کرد: فراگیری، ماهیت مذهبی نهضت، انتخاب مسجد به‌عنوان کانون حرکت انقلابی، ابتکار اربعین‌ها و پیشتازی روحانیون از ویژگی‌های اصلی قیام 29 بهمن مردم تبریز در سال 56 بود.


وی افزود: جدای از حرکت عظیم انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام (ره)، تبریز و آذربایجان نخستین پایتخت تشیع در ایران و مهد حرکت‌های اصیل دینی، مذهبی، استبدادستیز و استعمارستیز  بوده است.


نماینده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تشکل‌های اسلامی-سیاسی آذربایجان شرقی بیان کرد: در طول دوران معاصر به‌خصوص از دوران قاجار به‌ بعد، تبریزی‌ها با هویت اصیل و میهنی و دینی، حساسیت خودشان را به سرنوشت ایران و ایرانی‌ها در برهه‌های مختلف تاریخی نشان داده‌اند و قیام 29 بهمن از طلیعه‌های حرکت انقلاب اسلامی بود که به مرجعیت رهبران دینی و در رأس آنها حضرت امام راحل شکل گرفت.


شاکری یادآور شد: مردم تبریز از روی غیرت دینی و حمیّت ملی این قیام را شکل دادند؛ همان‌گونه که امام در پیامی که به مناسبت قیام مردم تبریز در سال 56 صادر کردند، از عنوان‌های «قیام دینی و تدین مذهبی و غیرت دینی مردم آذربایجان که سعی کردند سهم و نقش خودشان را در این اراده عمومی و انقلابی که به نام خدا بود، رسالت خود را نشان دهند» نام می‌برند.


وی شباهت‌های قیام مردم تبریز در سال 56 با نهضت عظیم انقلاب اسلامی را بیان کرد و گفت: در پازل حرکت انقلاب اسلامی، وقتی محتوا و نمادهای قیام 29 بهمن انقلاب را بررسی کنیم، مشابهت‌های زیادی وجود دارد؛ قیام مردم تبریز در 29 بهمن 56 چند ویژگی داشت؛ نخستین ویژگی قیام این بود که رهبری قیام ماهیت کاملاً مذهبی داشت و علمای آن زمان تبریز و آذربایجان‌شرقی رهبری قیام را بر عهده داشتند. برخلاف تفسیرهایی که بعضاً توسط برخی روشنفکران و نظریه‌پردازان می‌شود، علما و روحانیون از مردم تبریز در روز 29 بهمن برای قیام دعوت کردند.


شاکری افزود: دومین ویژگی قیام 29 بهمن مردم تبریز این بود که کانون قیام، مساجد مختلف در این شهر بود به‌طوری‌که در پاسخ به چهلم شهدای قم، مردم تبریز ابتدا در بعضی از مساجد حضور پیدا کردند تا یاد و خاطره شهدای 19 دی در قم را گرامی بدارند و بعد به‌تدریج به خیابان‌ها آمدند و در انقلاب اسلامی نیز شاهد هستیم که مساجد مختلف ازجمله مسجد شعبان و مسجد بذلی تبریز نقش محوری در قیام داشتند.


وی خاطرنشان کرد: با قیام 29 بهمن تبریز در واقع نهضت اربعین‌ها برپا شد و به عبارتی مردم تبریز با گرامیداشت چهلم شهدای قیام 19 دی مردم قم، مبتکر اربعین شهدای انقلاب بودند و بعد از آن شاهد برگزاری سلسله‌وار اربعین شهدای انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف ایران هستیم که بعد از قیام خونین مردم تبریز، 15 شهر ازجمله اصفهان و یزد برای گرامیداشت آنها مراسم اربعین گرفتند.


نماینده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تشکل‌های اسلامی - سیاسی آذربایجان شرقی بیان کرد: قیام 29 بهمن مردم تبریز باعث خارج‌شدن صدای انقلاب اسلامی از شهر قم شد و با این حرکت، طنین انقلاب در شهری غیر از قم شنیده شد که در ترویج صدای انقلاب اسلامی و همه‌گیرشدن آن نقش بسزایی داشت؛ به‌خصوص اینکه محمدرضاه شاه تصور نمی‌کرد و انتظار نداشت که مردم تبریز آگاهانه علیه استبداد دست به قیام بزنند و از سوی دیگر حضرت امام در تعبیری بیان می‌کنند که مردم تبریز با این قیام آغاز صبح صادق را علیه ضحاک زمانه زودتر از موعود اعلام کردند.


عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، برگزاری سالگرد قیام مردم تبریز در 29 بهمن هرسال را مورد تأکید قرار داد و گفت: اینکه هرساله در سالگرد این قیام، مردم تبریز با رهبر انقلاب اسلامی دیدار دارند، نشان از اهمیت این قیام دارد؛ چراکه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری نسبت به آذربایجان و تبریز توجه ویژه‌ای دارند و رهبری همواره آذربایجان را به پیشتازی تبریز، سر ایران برمی‌شمرند و مردم تبریز در طول تاریخ نشان داده‌اند که حافظان جدی پایه‌های اعتقادی شیعه بوده و به‌مثابه دژ شیعه عمل کرده و می‌کنند.


شاکری معتقد است که انقلاب اسلامی ایران بازگشت به آموزه‌های اصیل اسلامی و شیعی است که این آموزه‌ها خود را در استبدادستیزی و ذلت‌ستیزی نشان می‌دهد و رهبری هرسال در بزرگداشت قیام 29 بهمن این روز را به نهضت عظیم انقلاب اسلامی گره می‌زنند.


انتهای پیام/4117/4062/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته