دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1397 - 03:00
محمدزاده در گفتگو با آنا:

کم خوابی مادر همه دردها است/ رابطه کم‌خوابی و سرطان

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: اگر می‌دانستید که کم‌خوابی چه بلایی بر سرتان می‌آورد، حتما ساعت خواب‌تان را تنظیم می‌کردید تا بتوانید سلامت بدنتان را تأمین کنید.
کد خبر : 358705
bigstock-Handsome-sleeps-in-his-bed-107391704.jpg

سیمین محمدزاده در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد عوارض بی‌خوابی گفت: بی‌خوابی بلای جان بشر است و به این موضوع  جوان‌ها کمتر توجه می‌کنند. افسردگی، فشار خون بالا، ابتلا به بیماری‌های قلبی، خطر دیابت و افزایش احتمال سکته از عوارضی است که بی‌خوابی می‌تواند با خود به همراه داشته باشد.


این متخصص مغز و اعصاب در ادامه افزود: یکی از عوارضی که بی‌خوابی با خود به همراه دارد اضطراب بالاست به این نه طریق که کمبود خواب باعث تشدید عکس‌العمل مغز می‌شود و این موضوع میزان استرس را بالا می‌برد و سبب می‌شود فرد مدام عصبی باشد.


وی با اشاره به اینکه بی‌خوابی می‌تواند سرطان سینه را نیز ایجاد کند، افزود: ملاتونین باعث تنظیم استروژن در بدن می‌شود و این هورمون در زمان استراحت و خواب در بدن تولید می‌شود. بی‌خوابی سبب می‌شود ملاتونین کمتر تولید و همین موضوع عامل ایجاد سرطان سینه می‌شود.


محمدزاده با اشاره به اینکه چاقی یکی از عوارض بی‌خوابی به حساب می‌آید، ادامه داد: برخی هورمون‌ها سبب مدیریت احساس گرسنگی در بدن می‌شود. این هورمون نیز در زمان خواب ترشح می شود، کمبود خواب سبب می‌شود گریلن وظیفه تنظیم ذخیره سازی چربی در بدن را دارد کاهش یابد.


وی به حمله‌های خواب اختلال حرکات دوره اندام و سندروم پای بی‌قرار به عنوان عوارض بی‌خوابی اشاره کرد و افزود: بی‌خوابی و خواب‌آلودگی سبب می‌شود که واکنش انسان نسبت به حوادث آهسته‌تر شود و یکی از عوامل تصادفات جاده‌ای هم این موضوع است.


این متخصص مغز و اعصاب در ادامه خاطر نشان کرد: کم‌خوابی کنترل استرس در بدن را کاهش می‌دهد و در نتیجه هورمون‌های تولید استرس که می‌تواند بدن را نسبت به انسولین مقاوم کند بیشتر ترشح کند و این‌ها در کنار هم خطر ابتلا به دیابت را بالا می‌برد.


انتهای پیام/۴۰۸۷/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته