دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1397 - 07:00
خسروپناه مطرح کرد:

بهبود وضعیت استادان علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی از مشارکت و بهبود وضعیت استادان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی در ساختار جدید این معاونت خبر داد.
کد خبر : 355768
BS0K8345.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در حاشیه بازدید از خبرگزاری آنا، با اشاره به تشکیل معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: شاید نخستین‌بار حدود 10 سال پیش، پیشنهاد ایجاد وزارت علوم انسانی را در کشور مطرح کرده و اعلام کردم که اگر ایجاد وزارتخانه امکان‌پذیر نیست، معاونت علوم انسانی در وزارت علوم شکل گیرد تا از این طریق علوم انسانی در کشور احیا شود.


وی افزود: معاونت علوم انسانی و هنر براساس تفکر عقلانی و ساختار علم‌محوری در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر علوم انسانی احیا نشود، سایر عرصه‌ها نیز آن‌گونه که باید، احیا نمی‌شوند. مثلاً در حوزه اقتصاد، تولید پارچه را در نظر بگیرید. در ایران و در کارخانه‌های شهر یزد بهترین پارچه‌ها تولید می‌شود یا در صنایع غذایی بهترین مواد غذایی در تبریز تولید می‌شود؛ اما گرایش به مصرف وسایل و مواد خارجی در فرهنگ برخی از ایرانیان وجود دارد.


خسروپناه بیان کرد: برای اینکه تولید و اقتصاد را در کشور رشد دهیم، باید فرهنگ مصرف کالای ایرانی را توسعه دهیم. برای تحقق این موضوع باید به علوم انسانی رجوع کنیم و در این زمینه، کاری از علوم فنی‌و‌مهندسی و پایه برنمی‌آید.


وی اضافه کرد: مثلاً در پزشکی درحال حاضر به‌جای فرهنگ پیشگیری، فرهنگ درمان غالب است. مصرف دارو در ایران چند برابر کشورهای مشابه است. در هر خانه‌ای در یخچال داروهای اضافی نگه‌داری می‌شود؛ این یک بحث پزشکی نیست بلکه بحث فرهنگی است. نوع مصرف و حرکات ما در مدل زندگی اثرگذار است.


احیای علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دغدغه در معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد، احیای علوم انسانی در دانشگاه‌هاست به‌طوری‌که این حوزه به‌روز و کارآمد شود؛ همچنین تحقیقات و پژوهش‌ها در مسیر نیازهای جامعه قدم بردارد. البته دانشگاه آزاد اسلامی استادان فرهیخته زیادی دارد که دغدغه کارآمدی و به‌روزرسانی علوم انسانی را دارند. تلاش‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است. در ادامه این مسیر، معاونت علوم انسانی از ظرفیت‌های موجود استفاده خواهد کرد تا نتایج اثربخش‌تری به‌وقوع بپیوندد.


وی درباره تحول در حوزه علوم انسانی گفت: به‌جای واژه تحول در علوم انسانی به‌دنبال تعالی در علوم انسانی هستیم. شأن و ظرفیت علوم انسانی بیش از موقعیت کنونی آن است. متأسفانه امروز علوم انسانی در دانشگاه‌ها در حد آموزش و ارائه مدرک فعالیت می‌کند. این سطح خیلی نازل است. البته معتقد نیستم که آموزش در علوم انسانی باید تعطیل شود. بر این باورم که باید رشته‌های علوم انسانی خصوصاً رشته‌های بین‌رشته‌ای، تقویت شده و به تعالی برسند. در تعالی، تحول هم به‌وجود می‌آید.


خسروپناه بیان کرد: ممکن است فرض کنید علوم انسانی با رویکرد ترجمه مد نظر است. با رویکرد ترجمه نمی‌توان به تعالی رسید. به‌دنبال ترجمه متون به‌روز علوم انسانی هستیم چرا که باید از آخرین دستاوردها باخبر باشیم.


نظریه‌های 100 سال پیش هنوز در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: گلایه اصلی این است که نظریه‌های 100 سال پیش هنوز در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود در صورتی‌ که بسیاری از علوم در دنیا دگرگون شده‌اند. باید آخرین دستاوردهای علوم مدرن را بشناسیم و در کنار آن مبنای اسلامی هریک را در نظر بگیریم و براساس آن عمل کنیم.


خسروپناه اضافه کرد: خوشبختانه محققان زیادی در کشور در حوزه نظریه‌پردازی مشغول به فعالیت هستند؛ به‌طوری‌که تاکنون 45 نظریه جدید از سوی این محققان تولید شده است. در جشنواره فارابی امسال یک نظریه از محققان دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه امنیت اجتماعی به‌عنوان نظریه برتر معرفی شده است.


وی اولویت‌های دیگر معاونت علوم انسانی و هنر را رصد و پایش، توسعه کرسی‌های نظریه‌پردازی و حمایت از نخبگان علوم انسانی اعم از استادان و دانشجویان اعلام کرد.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ساختار جدید معاونت را مبتنی بر سند معرفتی در قالب چشم‌اندازها، اهداف، الزامات، راهبردها و مأموریت‌ها تعریف کرده‌ایم و براساس آن ساختار را شکل داده‌ایم. شاید مرسوم باشد که اول ساختار شکل بگیرد ولی ما برای ساختار، عقبه‌های مشخصی را تدوین کرده‌ایم.


شرایط استادان علوم انسانی در ساختار جدید بهبود می‌یابد


وی تأکید کرد: از 30 هزار عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی، 10 هزار عضو هیئت‌ علمی در حوزه علوم انسانی مشغول به فعالیت هستند. قطعاً شرایط استادان علوم انسانی در ساختار جدید بهبود می‌یابد و روح جدیدی در جان علمی استادان دمیده خواهد شد.


خسروپناه بیان کرد: کار مطالعاتی در حوزه علوم انسانی توسط مشاوران بنده متشکل از استادان علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است. برای آگاهی از وضعیت استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه علوم انسانی، به‌زودی سفرهایی را آغاز خواهم کرد تا از این طریق از نظر استادان برای ساختار جدید استفاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم. استادان دانشگاه آزاد اسلامی، بازوان معاونت علوم انسانی و هنر هستند و بدون آنها نمی‌توان به اهداف مورد نظر دست یافت.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان درباره تدوین نظام موضوعات گفت: کارگروهی با حضور گروه‌های علمی و استادان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی شکل خواهد گرفت تا نظام موضوعات شهری، منطقه‌ای، کشوری و بین‌المللی تدوین شود و براساس آن، آموزش‌ها و پژوهش‌ها در حوزه علوم انسانی صورت گیرد.


انتهای پیام/4040/ 4007/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
علی عزتی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
۰
انشا الله
هلدینگ شایسته