دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهمن فروتن در گفتگو با آنا:

کی‌روش یک تکنوکرات غربی است/ روی حرف‌های سرمربی ماله نکشید

کارشناس فوتبال گفت: کی‌روش شاید چند زبان زنده دنیا را بلد باشد ولی جامعه‌شناس خوبی نیست و دارای مشکل ارتباطی با مردم است.
کد خبر : 353809

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، صحبت‌های کارلوس کی‌روش پس از بازی ایران و عراق باعث ایجاد حواشی‌ای در فوتبال ایران شد که عده‌ای اعلام کردند او علیه مردم صحبت کرده است. سرمربی تیم ملی فوتبال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ‌گاه علیه مردم صحبت نکرده است اما همچنان در فضای مجازی شاهد این هستیم که واکنش‌های متفاوتی نسبت به صحبت‌های کی‌روش مطرح می‌شود.


بهمن فروتن در مورد اینکه کی‌روش ازلحاظ اجتماعی توانسته رابطه درستی با مردم ایجاد کند یا خیر، گفت: مسئله این است که ما مردم را چه کسی بدانیم. هوادار یا منتقد کی‌روش هر دو جزء‌ مردم هستند. ما باید در ابتدا تعریفی از مردم داشته باشیم تا بدانیم در سطح جهان وقتی جوامع بشری از نظر اجتماعی ساخته می‌شود، مردم در کجای این جهان قرار دارند.


کی‌روش آدم کتاب‌خوانده‌ای نیست


وی افزود: ما باید اینکه این را بدانیم که رسانه‌ها باعث می‌شوند تا شخصیت‌های افراد مختلف برای مردم ساخته شوند چراکه تمامی آحاد جامعه فرصت نمی‌کنند تا شخصیت‌های حاضر در سمت‌های مهم را بشناسند. کی‌روش از نظر فردی آدمی است که جامعه‌شناسی خوبی ندارد. او چند زبان زنده دنیا را بلد است ولی آدم کتاب‌خوانده‌ای نیست. سرمربی تیم ملی یک روشنفکر فوتبال نیست و دچار مشکل ارتباطی با مردم است.


کارشناس فوتبال افزود: کی‌روش یک‌سری کلیشه‌های فوتبالی را از سر آلکس فرگوسن یاد گرفته و همچنین آن چیزهایی که از رسانه‌های زرد ورزشی غربی آموخته را با هم به‌صورت مکانیکی سوار می‌کند و تحویل ایرانی‌ها می‌دهد. به‌نظرم او از نظر درک و شعور اجتماعی چیزی به مردم ایران اضافه نکرده است. بسیاری او را مربی سازنده‌ای می‌دانند اما من معتقدم پس از هشت سال حضور کی‌روش فوتبال ما شبیه فوتبال‌های نازل دنیاست.


درس اقتدار کی‌روش به مربیان ایران


وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که ما نباید فقط انتقادهای منفی به کی‌روش داشته باشیم، انتقاد سازنده هم باید از او شود. کی‌روش به مربیان دیگر ایران درس اقتدار داده است. او توانسته رفتاری کند که تمامی شاگردانش در کلاس او بتوانند آموزش‌های لازم را ببینند و به وی تکیه کنند ولی وقتی ما صحبت از اقتدار می‌کنیم باید بگوییم شخصی مثل آلکس فرگوسن که مربی بالاتری از کی‌روش بود توانست قدرتش را به‌خوبی به دنیا دیکته کند. او با کفش به پیشانی دیوید بکام زد تا نشان دهد که به هیچ بازیکنی بها نمی‌دهد.


کی‌روش امضای فوتبال ندارد


وی ادامه داد: ما می‌توانیم به اقتدار پپ گواردیولا هم اشاره کنیم که کاملاً فنی است. شاگردانی که در مکتب گواردیولا هستند به‌خوبی حرف او را گوش می‌کنند و وقتی به فلسفه فوتبال گواردیولا نگاه می‌کنیم انگار شاگردان وی در کلاس فلسفه نشسته‌اند. آنها هیچ‌گاه روی میزهای کلاس بالانس نمی‌زنند. سر کلاس کی‌روش هم کسی بالانس نمی‌زند ولی کی‌روش به‌دلیل اینکه یک تکنوکرات غربی است، با آگاهی از تمامی مسائل فوتبال ما توانسته اقتداری پیدا کند که با رئیس فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش و جوانان وارد چالش می‌شود، در نتیجه شاگردانش پشت دیوار اقتدار این مرد پرتغالی می‌ایستند، یمن و ویتنام را راحت می‌برند ولی در زمان برد مقابل عراق، پشتیبانی 100 درصد مردم را نمی‌بینند چون کی‌روش امضای فوتبال ندارد. متأسفانه کسانی که پشت کی‌روش می‌ایستند و فوتبال کشورشان را می‌کوبند چون فوتبال ایران تولید مربی ندارد، افرادی نان‌به‌نرخ‌روزخور هستند.


فروتن تأکید کرد: اعلام شده مترجم کی‌روش در ترجمه صحبت‌های او دچار اشتباه شده است و این صحبت‌ها موجب شده یک مجری تلویزیونی مثل جواد خیابانی احساساتی شود و با ریختن اشک از مردم ایران حمایت کند. من می‌گویم یک قدرتی که می‌خواهد کی‌روش در فوتبال ایران نباشد به خیابانی گفته که این کار را انجام دهد وگرنه فردی مثل جواد خیابانی پس از سال‌ها حضور در تلویزیون می‌داند که باید به‌گونه‌ای برنامه‌اش را اجرا کند که ریختن اشک در آن وجود نداشته باشد.


زمان پهلوی نیست که نتوانیم به یک گروهبان آمریکایی حرفی بزنیم


وی افزود: من معتقدم باید از کی‌روش ایراد گرفت چون ما انقلاب کردیم و می‌توانیم علیه تکنوکرات‌های غربی حرف بزنیم. الان زمان پهلوی نیست که کسی نتواند به یک گروهبان آمریکایی حرفی بزند. الان فردی مثل کی‌روش وقتی متوجه شده حرف‌هایی که زده به مذاق مردم خوش نیامده است، مقابل آنها زانو می‌زند و تفکرات به این نتیجه می‌رسد که بگویند مترجم او در ترجمه دچار اشتباه شده است. من معتقدم کی‌روش نه‌تنها هیچ ارزشی برای مردم ایران قائل نیست، او نمی‌تواند ایران را کشور دوم خودش بداند چون آنچه از فوتبال می‌دانست در اختیار کشور ما قرار نداد.


فروتن خاطرنشان کرد: کی‌روش در هشت سال گذشته میلیاردها تومان پول گرفته است و حالا بخشی از این پول را به خیریه‌ها داده است. نباید با بیان این موضوع که به خیریه‌ها کمک کرده، بخواهیم روی حرف‌های کی‌روش ماله بکشیم و بگوییم به ایران کمک کرده است. او یک عنصر خارجی است که در این هشت سالی که در کشور ما بوده نتوانسته زبان فارسی را یاد بگیرد. یعنی علاقه‌ای به ما ندارد که بخواهد زبان کشورمان را بیاموزد درحالی‌که چند زبان زنده دنیا را بلد است. بارها شاهد بوده‌ایم که ساختمان مرکز ملی فوتبال را می‌خواهند به‌نام کی‌روش تمام کنند درحالی‌که اگر فدراسیون فوتبال به حرف سرمربیانی که در تیم ملی فوتبال بوده‌اند گوش می‌کرد ما خیلی زودتر از این صاحب مرکز ملی فوتبال بودیم.


انتهای پیام/4051/4048/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته