دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
داستان مشابه برانکو و کی‌روش؛

ایران و عمان و اتفاقاتی که پس از 15 سال تکرار شد

دیدار تیم‌های ایران و عمان، به یادآورنده اتفاقاتی است که در جام ملت‌های چین رخ داد.
کد خبر : 353648
06 - Copy.JPG

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، دو تیم فوتبال ایران و عمان در حالی مقابل هم قرار می‌گیرند که پس از 15 سال همه چیز برای فوتبال ما در حال تکرار شدن است و اتفاقاتی که در مسابقات سال 2004 در چین رخ داد، اکنون به شکلی دیگر اتفاق افتاده است.


در روز سوم مرداد 1383 تیم ملی ایران در دومین دیدار خود در جام ملت‌های آسیا در حالی رودرروی عمان قرار گرفت که عمان در اولین مسابقه با وجود انجام دیداری سزاوارانه با یک گل مغلوب ژاپن شده بود( اتفاقی مشابه جام ملت‌های 2019 امارات). ایران هم که در روز نخست سه گل به تایلند زده بود، با یک برد صعود خود را به مرحله بعد قطعی می‌ساخت اما شکست در برابر عمان می‌توانست سرنوشت ایران را تغییر دهد.


ایران در حالی مسابقه را آغاز کرد که حتی پیش از مسابقه نیز حواشی تیم ملی آغاز شده بود. قرار بود حسین کعبی بازیکن فیکس تیم ملی باشد اما او ناگهان نیمکت‌نشین شده بود. فردای آن روز، روزنامه‌ها نوشتند که علت نیمکت نشینی کعبی، درگیری لفظی با علی دایی بود.


مسابقه دو تیم در نیمه اول با دو گل عمادالحسنی برای عمان به پایان رسید تا شگفتی مسابقه به اوج برسد. در نیمه دوم هم حواشی بیشتر از قبل شد. به دنبال ضدحملات فوق‌العاده خطرناک عمان، رحمان رضایی و علی بداوی با هم درگیر شدند و درون میدان به هم سیلی زدند.


کمی بعد هم محمد نصرتی در یک قدمی نیمکت عمان، به کمر بازیکن حریف ضربه زد اما این خطای مسلم هم از سوی عبدالرحمن دلاور داور ایرانی‌الاصل مسابقه نادیده گرفته شد تا ایران به لطف گل‌های علی کریمی و ضربه سر محمد نصرتی در دقیقه 4+90 از شکست، تساوی بسازد.


پس از این مسابقه بود که انتقادات شدید آغاز شد. رسانه‌ها به شدت به تیم ملی و برانکو تاختند و از تیمی که او ساخته بود، شدیداً انتقاد کردند. همه می‌خواستند خطاکاران به ایران بازگردند اما محمد دادکان گفت: چون بازیکن جایگزینی نداریم، نمی‌توانیم آن‌ها را مجازات کنیم. همه برانکو را نقد کردند که چرا تحت هر شرایطی می‌خواهد از بازیکنان مورد نظر خود استفاده کند و به اخلاق اعتقادی ندارد؟ در این میان، محمد مایلی‌کهن از جمله منتقدان فدراسیون و ساختار تیم ملی در آن روزها بود و معتقد بود که فدراسیون همه چیز را فدای کسب نتیجه کرده است.


اما تمام این انتقادات تا چهار روز بعد فروکش کرد. در بازی با ژاپن همه معتقد بودند که داور دو پنالتی ایران را نادیده گرفته و وقتی ایران در بازی بعدی خود(4-3) کره‌جنوبی را شکست داد، همه گفتند این تیم لایق قهرمانی است.


شکست مقابل چین در ضربات پنالتی سبب شد که همگان ناداوری را عامل این شکست بدانند و دیگر کسی به حاشیه‌های مسابقه با عمان اشاره نکرد.


سرانجام هم وقتی مسابقات تمام شد، یکی از همان روزنامه‌های منتقد، نامه‌ای سرگشاده برای کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشت و اعلام کرد که حق ایران خورده شده است.


حالا پس از 15 سال، منتقدان در حال انتقاد از کی‌روش هستند و در بین این منتقدان، می‌توان همان نام‌هایی را دید که 15 سال قبل برانکو را با تمام قدرت مورد حمله قرار داده بودند. بازیکنی که آن‌روزها به خاطر حواشی خود، از سوی برانکو نیمکت‌نشین شده بود حالا می‌گوید بازی‌های تیم ملی را به خاطر کی‌روش تماشا نمی‌کند و رسانه‌ها نیز با انتقادات روتین از مربیان خارجی، اتفاقات گذشته را تکرار می‌کنند. حتی یکی از روزنامه‌های امروز، تیتری را استفاده کرده که دقیقاً فردای بازی سال 1383 با عمان مورد استفاده قرار داد.


به نظر می‌رسد با یک بازی قابل قبول دیگر، تمام حواشی اخیر فراموش شود. شاید تا چند روز دیگر هم، تمام منتقدان مجدداً مدعی شوند که حق ایران را دیگران خورده‌اند.


این ماجرا در فوتبال ما، باز هم تکرار خواهد شد.


انتهای پیام/4051/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته