دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تأکید رشیدیان بر راه‌اندازی شبکه اجتماعی زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت بر راه‌اندازی شبکه اجتماعی زیارت تأکید کرد و گفت: باید بتوانیم هر زائر را در یک شبکه اجتماعی با عنوان «شبکه اجتماعی زیارت» عضو کنیم.
کد خبر : 351005

به گزارش حوزه حج و زیارت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی حج و زیارت، علیرضا رشیدیان در جلسه مجمع عمومی عادی شمسا اظهار کرد: از خدمات همه کارگزاران در ایران و عراق در مسیر خدمت به زایران عتبات عالیات قدردانی و تشکر می‌کنیم و امیدواریم که توفیق خدمت‌رسانی زوال نداشته باشد.


وی موضوع زیارت و اهمیت آن در فضای کنونی دنیا و جامعه را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در دنیایی که تهاجم سخت و نرم به ارزش‌های دینی آغاز شده، کمک به اعتلای فرهنگ دینی مقدس خواهد بود چرا که خداوند جاذبه و زیبایی‌هایی را در این مسیر قرار داده است که تحقق یکی از این اهداف نیز زیارت عتبات عالیات محسوب می‌شود.


رئیس سازمان حج و زیارت خطاب به همه خادمان و تلاشگران این عرصه گفت: همه خادمان باید بدانند که مسیر مقدسی را برای خدمت به زائران برگزیده‌اند و قطعاً این راه فراتر از همه موضوعات است و مسیر عشق محسوب می‌شود.


رشیدیان با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم، گفت: توقعی که از همه ما می‌رود این است که جامع‌تر، جهان‌شمول‌تر و دقیق‌تر در موضوعات مرتبط با حوزه خود تصمیم‌گیری و حرکت کنیم و فراتر از مسائل مادی و زمان و مکان نگرش داشته باشیم.


* سنجش ابعاد فرهنگی و اجتماعی در تصمیم‌گیری‌ها


وی افزود: باید با توجه به شرایط ذکر شده هر تصمیمی مبتنی بر سنجش ابعاد فرهنگی و اجتماعی باشد و دقت لازم در این رابطه صورت گیرد.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: این شرایط با هشت سال جنگ تحمیلی متفاوت است، چرا که در آن دوران سنگرها، خاکریزها و دشمن مشخص بود و آسیب‌های ناشی از آن نیز واضح بود، اما آسیب‌ها و دغدغه‌های جنگ اقتصادی متفاوت است؛ باید در این شرایط دقت لازم را داشته باشیم و تواصی به حق و صبر و تحمل را مدنظر قرار دهیم.


رشیدیان توضیح داد: جنگ اقتصادی در حوزه کاری ما هم بی‌تأثیر نیست که نمونه بارز آن مسئله تأمین ارز سفرهای زیارتی است که در این رابطه نیز طرح‌ها و برنامه‌هایی را مدنظر داریم.


وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت در بحث زیارت متولی محسوب می‌شود، گفت: نظام اسلامی متکی بر ارزش‌های دینی است و قوت یافتن این موضوع اثربخش خواهد بود؛ به گفته بزرگان، ما و بعثه مقام معظم رهبری در راستای اعتلای این ارزش‌های دینی اثرگذار هستیم .


رئیس سازمان حج و زیارت همچنین به شرکت‌های مرکزی کارگزاران زیارتی استان‌ها توصیه کرد که پویا، زمان‌شناس و دقیق باشند و ضمن احصا اشکالات کاری به دنبال رفع آن باشند.


رشیدیان تأکید کرد: اصلاح ساختار و اصلاح‌گری خدمات نیز به صورت مستمر باید انجام گیرد؛ نباید روی فرآیندها و روندهای اجرای تعصب داشت بلکه هدف ارائه خدمات در خور شأن است.
* تأکید بر عزت، کرامت و امنیت زائران کشورمان


وی افزود: هدف در حقیقت ایجاد ظرفیت و زمینه لازم برای زیارت با امنیت و عزت و کرامت زائران عزیز است، بنابراین هر حال نیاز به اصلاح ساختار است که باید صورت گیرد.


رئیس سازمان حج و زیارت به منویات رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع زیارت اشاره کرد و گفت: ایشان بر کرامت و عزت زائران ایرانی تأکید ویژه‌ای دارند و ما نیز باید به این مهم توجه داشته باشیم .


رشیدیان با بیان اینکه سازمان حج و زیارت متولی اصلی زیارت در کشور است، گفت: سازمان حج و زیارت نیز برای انجام فعالیت‌ها در خصوص عتبات عالیات، شرکت‌های کارگزاران را در سراسر کشور تشکیل داده که ساماندهی کارهای ثبت‌نام، ایجاد کاروان‌ها و ارائه خدمات نیز توسط شرکت‌های مرکزی شمسا انجام می‌گیرد، بنابراین تمامی برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از سوی سازمان و شمسا برای زائران عزیز باید به بهترین نحو صورت گیرد.


وی افزود: هدف اصلی ما باید ارتقای ارزش‌های دینی و اخلاقی در زائران باشد و آنها نباید از سفر خود به سبب دغدغه‌هایی مانند حمل و نقل یا اسکان گلایه‌مند باشند؛ باید به نحوی عمل کنیم که هدف اصلی زیارت به سرانجام برسد.


* تأکید بر راه‌اندازی شبکه اجتماعی زیارت


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه باید شبکه اجتماعی زیارت تشکیل شود، گفت: در حال حاضر شبکه های اجتماعی مسئله اصلی شده است و مردم از این شبکه‌ها بهره‌مند می‌شوند، بنابراین باید بتوانیم هر نفر زائر را در یک شبکه اجتماعی با عنوان «شبکه اجتماعی زیارت» عضو کنیم .
به گفته رشیدیان، فردی که به زیارت مشرف شده می‌تواند بعد از بازگشت خود نیز با عضویت در شبکه اجتماعی زیارت به ارتقای داده‌های خود از زیارت مبادرت ورزد و رابطه معنوی و فرهنگی خود را حفظ کند.


وی همچنین بر توجه به هدف اصلی یعنی زیارت زائران تأکید کرد و گفت: باید همه ایرادات اصلاح شود و به هدف اصلی که همان زیارت است توجه لازم صورت گیرد.


رئیس سازمان حج و زیارت به موضوع اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در خصوص اربعین حسینی که بخش عظیمی از زائران کشورمان در یک بازه زمانی محدود عازم عتبات عالیات می‌شوند نیز باید سازوکار لازم مورد توجه قرار گیرد.


* توجه به دیپلماسی زیارت در اربعین حسینی


وی تأکید کرد: می‌توان از راهپیمایی با شکوه اربعین حسینی به عنوان یکی از راهکارهای دیپلماسی زیارت و عنصر وحدت میان جوامع و مردم دنیا بهره گرفت، چرا که اربعین فقط متعلق به مسلمانان و شیعیان نیست.


رشیدیان در بخش دیگری از سخنان خود توصیه کرد که دست‌اندرکاران و مسئولان ذیربط از ایده‌ها و نوآوری‌های افراد مختلف بهره بگیرند و فقط به روش‌های سنتی اکتفا نکنند.


* بسته‌های مختلف سفر به عتبات طراحی شود


وی همچنین توجه به سلایق و درخواست‌های متفاوت زائران را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: مردم ما عاشق زیارت عتبات عالیات هستند، ولی درخواست‌های متفاوت برای عزیمت دارند یعنی برخی مایل به سفر سه تا پنج روزه و برخی مایل به سفر ۱۵ روزه هستند، بنابراین باید بسته‌های مختلف با گروه قیمتی‌های متفاوت تهیه و تدوین شود.


رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ضمناً باید در ارائه بسته‌ها و خدمات نیز برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی دقیقی صورت گیرد تا تمامی زائران از خدمات رضایت داشته باشند.


رشیدیان همچنین به داشتن تعامل با دستگاه‌های همکار در حوزه زیارت اشاره کرد و افزود: باید تعامل لازم را با دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر در حوزه زیارت همانند هواپیمایی و ... داشته باشیم که از طرفی قیمت زیارت برای زائران افزایش نیابد و از طرفی آنها نیز لطمه‌ای نبینند.


وی تأکید کرد: ما وکیل زائر محسوب می‌شویم و باید منافع او را حفظ کنیم، بنابراین باید در هزینه‌کردها و برنامه‌ریزی‌ها دقت لازم را داشته باشیم.


رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تبلیغ برای جذب زائر گفت: از راهکارهای تشویق برای کسانی که به جذب زائر و ایده برای تبلیغ می‌پردازند استفاده کنید.


رشیدیان همچنین تأکید کرد: حتی‌الامکان از هزینه‌های سربار و اضافه کاسته شود و در عین حال این کاهش هزینه‌های سربار به کرامت، عزت و امنیت زائران لطمه‌ای وارد نکند.


وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم خدمتی شایسته و در خور شأن به زائران ارائه دهیم و از طرفی شاهد زیارتی عارفانه توأم با عزت و کرامت و امنیت آنها باشیم.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته