دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 دی 1397 - 17:01
مهتدی در گفتگو با آنا:

حضور ظریف در عراق بیانگر اقتدار ایران در منطقه است

یک کارشناس امور غرب آسیا با اشاره به سفر مخفیانه چندی پیش ترامپ به عراق، گفت که حضور وزیر امور خارجه کشورمان در بغداد بیانگر اقتدار ایران در منطقه است.
کد خبر : 350756

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا- مجتبی اسماعیلی: چند روزی است محمدجواد ظریف در عراق به سر می‌برد و در این سفر با مقام‌های مختلف دولتی و هیئت‌های اقتصادی دیدار و گفتگو کرده است، دیداری کاملاً آزاد و آشکار که ناخودآگاه سفر مخفیانه چند هفته پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به اذهان متبادر می‌کند. 


وزیر امور خارجه کشورمان درحالی به بغداد و اربیل می‌رود و با مسئولان اقلیم کردستان و دولت بغداد گفتگو می‌کند که در سفر چندی پیش ترامپ که به بهانه بازدید از پایگاه نظامی آمریکا انجام شد، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق درخواست دیدارش را رد کرد. ترامپ سفری مخفیانه و به عبارت بهتر دزدانه به عراق انجام داد و بلافاصله پس از صحبت در جمع نظامیان آمریکایی، سراسیمه خاک این کشور را ترک کرد.


سفر مخفیانه ترامپ به عراق که بدون هماهنگی با دولت و مسئولان عراقی انجام شد و درمقابل، سفر مقتدرانه ظریف به این کشور  حاوی پیام‌های مهمی است که باید از سوی تحلیلگران و کارشناسان بیشتر بررسی شود.


این سفر و تقابل قدرتی که از سوی ایران و آمریکا انجام شد و در نهایت ایران قدرت خود را به رخ آمریکایی‌ها کشاند، دستمایه گفتگوی تفصیلی خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا با «محمدعلی مهتدی»، کارشناس امور غرب آسیا شد که در ادامه تقدیم می‌شود.


ترامپ و آمریکا هیچ جایگاهی در منطقه ندارند


آنا: دونالد ترامپ سفری مخفیانه و خارج از عرف دیپلماتیک به بغداد انجام داد و نخست وزیر عراق نیز از دیدار با وی خودداری کرد. درمقابل سفر ظریف را مشاهده کردیم که آشکارا انجام شد. به‌نظر می‌آید افول هژمونی آمریکا در منطقه و جهان محقق شده است؟


مهتدی: قطعاً سفر مخفیانه  و ناگهانی دونالد ترامپ در تاریکی، برای کشوری که ادعا می‌کند که در منطقه حضور پررنگ و نفوذ دارد، افت محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که ارتش و رئیس جمهور این کشور هیچ جایگاه مردمی در منطقه ندارند و دچار ترس و هراس هستند. نکته دیگر اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند برای این هدف به عراق آمده‌اند که دموکراسی ایجاد کنند، حال اینکه رئیس جمهور آمریکا با نگرانی و مخفیانه به یک پایگاه نظامی عراق می‌رود و درنهایت بدون آنکه با مسئولان عراق ملاقات کند، این کشور را ترک می‌کند.


از سوی دیگر باید گفت که حضور محمدجواد ظریف در عراق بیانگر اقتدار ایران در منطقه است. وی در این مدت توانست از بغداد و با تریبون شبکه‌های مختلف بین‌المللی پیام اقتدار جمهوری اسلامی ایران را از خاک عراق به گوش مسئولان آمریکایی برساند.


علاوه‌ بر این، اقدام مسئولان عراقی در حضور نیافتن در پایگاه عین‌الاسد و ملاقات نکردن با ترامپ بسیار خوب بود. به‌ نظر می‌آید رئیس جمهور آمریکا قصد داشت که نمایشی راه بیندازد تا شکست ناشی از اعلام خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه را توجیه کند، زیرا خبرهایی درباره انتقال تعدادی از نیروهای نظامی آمریکا به پایگاه عین‌الاسد منتشر شده بود و قصد داشتند تعدادی از نیروهای آمریکایی را نیز از کویت به این پایگاه منتقل کنند.


به‌ نظر می‌آید آمریکایی‌ها قصد دارند از این پایگاه در راستای منافع خود برای کنترل رفت‌وآمد در مرز عراق و سوریه و ممانعت از اینکه حشدالشعبی عراق بتواند با حزب‌الله و نیروهای مردمی در سوریه ارتباط جغرافیایی داشته باشد. درعین‌حال هم چون ترامپ معروف است که دست به اقدامات پوپولیستی و فریبکارانه می‌زند، تصورش این بود که با این اقدام در شب کریسمس می‌تواند محبوبیتی برای خودش در ارتش و بین مردم آمریکا پدید بیاورد منتهی ما عملاً دنبال کردیم و دیدیم که این نحوه عمل و این اقدامی که کرده مورد انتقاد بسیار زیادی قرار گرفته و هیچ محبوبیتی هم برای ترامپ به‌وجود نیاورده است.


آمریکا از شرق فرات خارج می‌شود


آنا: آیا ادعای ترامپ مبنی بر خروج از شرق فرات و خاک سوریه محقق می‌شود یا نه؟


مهتدی: این تصمیمی است که گرفته شده، اما اوایل گفتند زمانش 100 روز است، بعد گفتند چهار ماه است و بعد این را نیز تکذیب کردند. ظاهراً ترامپ با مخالفت‌هایی در داخل آمریکا به‌‌ویژه از سوی کنگره مواجه شده است. رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را بدون بررسی گرفت و اکنون در اجرایش درمانده شده است. به‌طور حتم این خروج انجام خواهد شد، منتهی ظاهراً قرار است به‌تدریج و به‌کُندی انجام شود.


آنا: چندی پیش شاهد خروج رژیم صهیونیستی از یونسکو بودیم. این اقدام چه پیامی برای منطقه دارد و گروه‌های مقاومت فلسطینی چه واکنشی می‌توانند نشان بدهند؟


مهتدی: خروج رژیم صهیونیستی از یونسکو قابل پیش‌بینی بود زیرا اصولاً اهداف یونسکو با رفتاری که رژیم صهیونیستی در دهه‌های اخیر داشت به‌کلی متفاوت بود. یکی از اهداف مهمی که یونسکو دنبال می‌کند، حفظ آثار باستانی و آثار فرهنگی جهان است و رفتار رژیم صهیونیستی همیشه بر مبنای از بین بردن میراث فرهنگی بوده است.


در آغاز ورود صهیونیست‌ها به فلسطین اشغالی ما شاهد بودیم که آنها روستاهای فلسطینی بسیاری را از بین بردند، روستاهایی که در آنها آثار ارزشمند علمی و فرهنگی وجود داشت. از 1967 نیز که کرانه باختری و قدس شرقی را اشغال کردند، به‌طور مداوم دنبال از بین بردن آثار فرهنگی بودند و یکی از اهدافشان تخریب مسجدالاقصی بوده است. آنها تونل‌های زیادی در زیر مسجدالاقصی حفر کردند تا بلکه شاید به نتیجه‌ای دست یابند و به خیال خود بتوانند اثبات کنند که آنجا پیشتر معبد حضرت سلیمان بوده است و درنهایت نیز به هیچ نتیجه‌ای دست نیافتند.


صهیونیست‌ها خیلی از آثار قدیمی قدس را به‌‌ویژه در دروازه مغربی‌ها (باب‌المغاربه) به بهانه بازسازی از بین برده‌اند، درحالی‌که طبق قوانین بین‌المللی دولت یا ارتش اشغالگر حق هیچ تغییری را ندارند ولی اینها صدمات و آسیب‌های فراوانی را به آثار فرهنگی ملل منطقه وارد کرده‌اند.


ما اطلاع داریم از 2003 که ارتش آمریکا عراق را اشغال کرد صدها نفر از صهیونیست‌ها همراه ارتش آمریکا وارد عراق شدند و در این کشور آثار باستانی بسیار ارزشمندی را به‌ویژه در بغداد و بابل نابود کردند. آنها هزاران قطعه از آثار فرهنگی و آثار باستانی را به سرقت بردند و درواقع عرب را از نظر آثار باستانی و آثار فرهنگی فقیر کردند و الان شاهدیم بسیاری از این آثار در کشورهای اروپایی به حراج گذشته می‌شود. آمریکایی‌ها خیلی از این آثار باستانی را سرقت کردند و فروخته‌اند، تنها به این بهانه که زمانی یهودیان در بابل زندگی می‌کردند و بنابراین حق دارند که از آثار آنجا استفاده کنند.


طبعاً با جنایاتی که صهیونیست‌ها در زمینه فرهنگی انجام داده‌اند، حضورشان در یونسکو مغایر اهداف یونسکو بوده و هست. با خروج آنها نه‌تنها آسیبی به یونسکو نمی‌رسد بلکه نشانگر این واقعیت است که آمریکا و رژیم صهیونیستی اصولاً پیشرفت‌های فرهنگی، تاریخی و میراث فرهنگی ملل را برنمی‌تابند و تحمل نمی‌کنند. من معتقدم این موضوع به سود یونسکو است، زیرا کشوری که عضو یونسکو باشد ولی عملاً خلاف منشور یونسکو و اهداف یونسکو حرکت کند، طبعاً برای این نهاد بین‌المللی افت محسوب می‌شود.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته