دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد:

افت کمی و کیفی در یازدهمین جشنواره نقد کتاب/ خانه کتاب برنامه‌ای برای حمایت از نشریات ادبی غیردولتی ندارد

آنا: نشست خبری یازدهمین جشنواره نقد کتاب با حضور مجید غلامی جلیسه و محمد‌حسین ساکت در سرای اهل قلم برگزار شد.
کد خبر : 35

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا در ابتدای این نشست، محمد‌حسین ساکت دبیر علمی جشنواره با اشاره به این‌که جشنواره نقد کتاب در جریان یازدهمین دوره برگزاری خود کاهش آثار را تجربه می‌کند گفت: "جشنواره نقد کتاب از سال 83 تا امروز تلاش کرده تا برای پررنگ کردن و تقویت نقد ادبی در جامعه گام‌های موثری بردارد، اگرچه این را می‌دانیم که تا نقطه اوج در این زمینه راه زیادی در پیش داریم".


او اضافه کرد: "در دوره یازدهم جشنواره نقد کتاب با کاهش آثار در مقایسه با سال قبل مواجه بوده‌ایم که این مساله انگیزه‌های زیادی داشته است. مهم‌ترین آن این است که جایگاه علمی نقد در کشور ما به آن شکلی که باید شناخته نشده است، باید بپذیریم که نقد به معنی تشخیص سره از ناسره باید از غرض ورزی به دور باشد. درواقع منتقد برای نقد یک کتاب می‌باید دارای نگاه ژرف و پرهیز از سوگیری و سودگیری باشد، اگرچه این کار‌ها در حیطه نقد ادبی ما به نوعی و تا حدودی مغفول مانده است".


ساکت در ادامه اضافه کرد: "ما در دوره تازه خانه کتاب با تحولاتی مواجه هستیم، یکی از این تحولات انتشار تعدادی از نشریات علمی پژوهشی در حوزه نقد است که قرار است در آینده نزدیک در خانه کتاب رونمایی شود. مسئله دیگری که درباره نقد وجود دارد این است که ما عادت نکرده‌ایم سنجش را از رنجش جدا کنیم، اگر چه در این سال‌ها سنجش همواره را رنجش در حوزه نقد توأم بوده است. روی این اصل ضرورت دارد از غرض ورزی در عرصه ادب و علم پرهیز کنیم و پیش از هر چیز به بستر سازی نقد بپردازیم، به ویژه اینکه در حال حاضر‌‌ همان تعداد محدود از نشریات گران سنج که در کشور چاپ می‌شوند به اندازه بضاعت خود توانسته‌اند در این زمینه تلاش کنند".


دبیر علمی جشنواره نقد کتاب ادامه داد: "خانه کتاب سعی کرده در این زمینه تلاش کند و ضمن بستر سازی نقد ادبی زمینه نقد را در نشریات موجود فراهم کند، زیرا بر این باوریم هر چه بتوانیم بستری برای نقد ادبی فراهم کنیم به اعتلای فرهنگ یاری رسانده‌ایم".


مجید غلامی جلیسه سرپرست خانه کتاب نیز طی سخنانی گفت: "در دوره جدید فعالیت خانه کتاب به شکل جدی و برنامه‌ریزی شده تلاش داریم تا به ایجاد فضای درستی در زمینه نقد بپردازیم، اگرچه تا امروز کارهای خوبی در خانه کتاب صورت گرفته که تاسیس مرکز نقد و برگزاری بیش از 20 نشست با این محور از این جمله بوده است. ما معتقدیم که تزریق نقد صحیح و اصولی می‌تواند به ارتقاء کتاب خوانی منجر شود از این رو راه اندازی نشریات و فصل‌نامه‌های نقد کتاب را در دست داریم که با معیار نقد اصولی منتشر خواهند شد".


او اضافه کرد: "امسال جشنواره نقد کتاب در 15 شاخه برگزار می‌شود و تلاش ما در این زمینه ایجاد فضایی برای داوری آثاری با محوریت نقد سالم و استاندارد بوده است".


ساکت نیز در توضیح بیشتر این جشنواره گفت: "غلامحسین امیر‌خانی پیشکسوت خوشنویسی در جشنواره امسال ما را یاری کرده و سپاس‌نامه برگزیدگان و سخنرانان را به خط زیبای خود نوشته که این مساله نشان می‌دهد جشنواره نقد کتاب از هنرهای دیگر هم بهره برده است".


به گفته جلیسه، در این دوره 563 مقاله به دبیرخانه ارسال شده که از بین آن‌ها 98 اثر به مرحله نهایی رسیده است. هم‌چنین در این دوره 258 نشریه در سطوح مختلف در جشنواره حضور یافته است، ضمن اینکه در این دوره مقاله یا نشریه الکترونیکی به دبیرخانه ارسال نشده است.


جلیسه در ادامه گفت: "سال گذشته 1445 مقاله به دبیر خانه رسید که آمار امسال نشان از افت کمی این آثار داشته است، اگرچه سال گذشته 248 مجله حضور یافتند که امسال تعداد آن‌ها به 258 نشریه رسیده که این در نوع خود جای خوشبختی دارد".


جلیسه در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی بر اینکه خانه کتاب چه تمهیدی برای رونق بخشی نقد ادبی به نشریات خصوصی که در حال حاضر با معضل کمبود بودجه مواجه هستند نیز دارد گفت: "واقعیت این است که وظیفه‌ای که شما به آن اشاره می‌کنید بیش از آنکه به عهده خانه کتاب باشد به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بر می‌گردد. زیرا ما ردیف بودجه‌ای در این زمینه نداریم در عین حال در این سال‌ها سعی کرده‌ایم به تقویت حوزه کتاب بپردازیم و با چاپ فصلنامه‌ها به این عرصه رونق دهیم".


ساکت نیز در ادامه توضیح داد: "من هم با این مساله موافقم که خانه کتاب باید کمک‌ حال نشریات خصوصی باشد، اما با مشکلاتی که وجود دارد، خانه کتاب می‌تواند برای هماهنگی اندیشه‌ها به منظوری که شما در سوال اشاره کردید بپردازد و به نوعی خط مشی دهنده در این زمینه باشد".


به گفته ساکت، در این دوره از جشنواره 98 مقاله در بخش ادبیات فارسی و در شاخه‌هایی چون ادبیات داستانی و داستان کودک به جشنواره ارسال شده است.


در پایان این نشست مجید غلامی جلیسه با اشاره به این از انتشار قریب الوقوع 15 فصل‌نامه خبر داد که فصل‌نامه نقد کتاب قرآن و حدیث، فصل‌نامه عرفان، فصل‌نامه کتاب ادبیات، فصل‌نامه کتاب کودک و نوجوان، فصل‌نامه علوم سیاسی و... از این جمله بودند".


یازدهمین جشنواره نقد کتاب روز 14 دی‌ماه ساعت 15 در پژوهشکده هنر و معماری برگزار می‌شود.


انتهای پیام/





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته