دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1397 - 11:58

لیندسی گراهام به آب‌وآتش می‌زند!

مخالفت گراهام با خروج ایالات‌متحده آمریکا از سوریه و تلاش وی برای جلوگیری از این عقب‌نشینی آشکار، در نوع خود قابل‌تأمل است.
کد خبر : 346176

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ طی روزهای اخیر بارها نام لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی را در رسانه‌های این کشور شنیده‌ایم. مخالفت گراهام با خروج ایالات‌متحده آمریکا از سوریه و تلاش وی برای جلوگیری از این عقب‌نشینی آشکار، در نوع خود قابل‌تأمل است. گراهام نماد آن دسته از سیاستمداران آمریکایی است که هم‌اکنون پس از هفت سال در سوریه و منطقه غرب آسیا با شکست مواجه شده و هم‌اکنون در مرحله «پذیرش شکست» قرار دارند. بدیهی است که در آینده‌ای نزدیک، گراهام نیز به‌مانند ترامپ چاره‌ای جز پذیرش شکست در سوریه را نخواهد داشت. این قاعده در خصوص دیگر سناتورهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نیز صدق می‌کند.


گراهام در مخالفت با تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از سوریه اقداماتی را آغاز کرده است. همان‌گونه که خبرگزاری رویترز گزارش داده، گراهام خواستار برگزاری جلسه‌ای فوری در سنای آمریکا برای بررسی این موضوع و نحوه واکنش به آن از سوی کنگره شده است. وی تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از سوریه را محکوم کرده است. تصمیمی که منجر به خروج جیمز متیس وزیر دفاع ایالات‌متحده از کابینه ترامپ شده است. لیندسی گراهام از متیس خواسته است تا در جلسه استماع سنا (به‌عنوان وزیر دفاع آمریکا) حضور یابد و مستقیماً تحلیل خود را از این موضوع ارائه دهد. به عبارت بهتر، گراهام خواستار ملاقات مستقیم اعضای کنگره با متیس شده است. این در حالی است که نظر جیمز متیس در خصوص خروج نظامیان آمریکا از سوریه و افغانستان منفی است. در چنین شرایطی شاهد شکل‌گیری منازعه‌ای دیگر میان سناتورهای آمریکایی و کاخ سفید خواهیم بود.


قرار است در جلسه استماع سنا، علاوه بر موضوع خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، در خصوص خروج 5 هزار نیروی آمریکایی از افغانستان نیز مطالبی مطرح شود. درهرحال تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا معتقدند که جلسه استماع سنای آمریکا به نقطه آشکارساز تقابل بخشی از جمهوری‌خواهان با ترامپ تبدیل خواهد شد. در این معادله، لیندسی گراهام که پس از مرگ جان مک کین، هدایت سیاسی عده‌ای از جمهوری‌خواهان کنگره را بر عهده دارد، سعی دارد نقش پررنگی ایفا کند. این در حالی بود که گراهام در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی، حمایت رسمی خود را از دونالد ترامپ اعلام کرده بود. نکته قابل‌توجه اینکه قرار است جلسه استماع سنا، صرفاً با حضور سناتورهای جمهوری‌خواه برگزار شود.


ترامپ که به‌مانند اوباما، از اصلی‌ترین حامیان گروه‌های تروریستی و تکفیری در سوریه و عراق محسوب می‌شود، معتقد است با شکست داعش در سوریه اساساً دیگر نیازی به حضور آمریکا نیست. بااین‌حال گراهام و دیگر سناتورهای آمریکایی به‌خوبی می‌دانند که واشنگتن خود اصلی‌ترین حامی داعش بوده و اظهارات ترامپ، درواقع نوعی اعتراف به شکست در سوریه است؛ شکستی که هم‌اکنون پس از هفت سال کاملاً تحقق پیداکرده است.


گراهام نگرانی‌های خود در خصوص کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان را نیز این‌گونه بیان کرده است: «من نسبت به کاهش سربازان آمریکایی در افغانستان به‌شدت نگرانم. ما در آنجا همچنان 14 هزار نیرو داریم. آیا داعش در افغانستان هم شکست‌خورده است؟! این برای من واضح است که داعش برای حمله به آمریکا دسیسه‌چینی می‌کند. کاهش نیروهای ما در افغانستان، ما را در برابر این حملات تروریستی آسیب‌پذیر می‌سازد و احتمال گروگان گرفته شدن نیروهای ما را افزایش می‌دهد.»


این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که دستاورد حضور ایالات‌متحده آمریکا پس از 17 سال در افغانستان، تشدید فعالیت گروه‌های افراطی، رشد ترور و خشونت در این کشور بوده است.


انتهای پیام/4106/ن


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته