دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1394 - 12:29
نگاهی به 12 سال حضور دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات روبوکاپ

5 عنوان قهرمانی برای ربات‌های دانشگاه آزاد اسلامی

چندی پیش کشور چین میزبان رقابت میان ربات‌هایی شد که قصد دارند تا سال 2050 برتری خود را به انسان‌ها در مسابقات فوتبال جام جهانی به اثبات برسانند. بیش از 200 تیم از دانشگاه‌ها و مدارس 48 کشور ازجمله آمریکا، روسیه، پرتغال، آلمان، هلند، کانادا، برزیل، اتریش و ... در شهر هی فی چین گرد آمدند تا آخرین دستاوردهای خود در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک را در معرض نمایش و رقابت با یکدیگر قرار دهند.
کد خبر : 33414

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی بار دیگر و پس از اندوختن تجربه‌ای 12 ساله در این مسابقات حضور یافت و توانست توانمندی دانشجویان خود را با برتری در 5 لیگ مختلف به بسیاری از دانشگاهیان نشان دهد.


ایده برگزاری روبوکاپ برای اولین بار در سال ۱۹۹۲توسط پروفسور آلن مک ورث از دانشگاه British Columbia کانادا در مقاله‌ای تحت عنوان روبات‌های بینا مطرح‌شده است. در همین زمان گروهی از محققان کشور ژاپن به بررسی امکان‌پذیری برگزاری مسابقه فوتبال روبات‌ها پرداختند که این بررسی‌ها منجر به تأسیس رقابت‌های Robot J-League (که بعد به RoboCup تغییر نام داد) توسط پروفسور مینورو آسادا، یاسو کنیوشی و هیرواکی کیتانو) شد.


روبوکاپ، قهرمانی روبات‌ها بر انسان


روبوکاپ در سال 1997 باهدف اصلی پیشرفت تا سال 2050 که یک تیم فوتبال متشکل از روبات‌ها توانایی پیروزی مقابل قهرمان تیم فوتبال انسانی در جام جهانی را پیدا کند، پایه‌گذاری شد.


طی سال‌های آینده، روبوکاپ به سیستم‌عامل متعددی که با عنوان سیستم‌عامل استاندارد در تحقیقات روباتیک در نظر گرفته‌شده، دست‌یافت.پس از حدود 15 سال از مسابقات روبوکاپ، امروزه فوتبال روبات فقط بخشی از سیستم‌عامل موجود است.


روبوکاپ شامل لیگ‌های دیگری نیز هست، علاوه بر لیگ ربات‌های فوتبالیست، لیگ‌های مربوط به ربات‌های امدادگر، روبات‌ها و شبیه‌سازی‌ها، روبات‌های کمک‌رسان(محیط خانه)، حمایت و کار(در محیط صنعتی) و لیگ‌های فوتبال نوجوانان و دانش آموزان جوان ازجمله لیگ‌هایی است که طی این سال‌ها به مسابقات جهانی روبوکاپ افزوده‌شده است.


این حوزه‌های فعالیت علاوه بر سرعت بخشیدن به توسعه در بخش روبات‌های متحرک، پهنه وسیعی برای مطالعه و تحقیق در حوزه سیستم‌عامل‌ها را نیز ایجاد کرده است.


امروزه روبوکاپ تبدیل به پروژه‌ای شده که در توجه جهانی را به خود جلب کرده است طوری که هرساله تورنمنت‌های چندگانه‌ای در کشورهای مختلف در سراسر جهان برگزار می‌شود و تیم‌هایی از سراسر جهان در رشته‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند.


تیم‌های ایرانی چه مقام‌هایی داشته‌اند؟


مسابقات جهانی روبوکاپ از سال 1998 برگزار می‌شود و تیم‌های ایرانی ازجمله فعال‌ترین تیم‌های روبوکاپ بوده‌اند.


نخستین بار در سال 2003 تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در مسابقات جهانی روبوکاپ ایتالیا حضور یافت و موفق به کسب مقام سوم در توسعه فوتبال سه‌بعدی شد.


در مسابقات جهانی روبوکاپ 2011 ترکیه، 40 تیم ایرانی در دو بخش دانشجویی و دانش‌آموزی با رقبای خود از 200 تیم و 57 کشور مطرح دنیا به رقابت پرداختند که در پایان پنج مقام قهرمانی، پنج مقام نایب‌قهرمانی و چهار مقام سوم کسب کردند.


در مسابقات جهانی سال 2013 هلند و 2014 برزیل نیز تیم‌های روبوکاپ ایران خوش درخشیدند و مقام‌های مختلف کسب کردند.


12 سال حضور دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات روبوکاپ


نخستین بار در سال 2003 تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در مسابقات جهانی روبوکاپ ایتالیا حضور یافت و موفق به کسب مقام سوم در توسعه فوتبال سه‌بعدی شد. در ادامه به خلاصه‌ای از حضور تیم‌های ایرانی در مسابقات جهانی روبوکاپ پرداخته‌شده است.


در مسابقات جهانی روبوکاپ 2011 ترکیه، 40 تیم ایرانی در دو بخش دانشجویی و دانش‌آموزی با رقبای خود از 200 تیم و 57 کشور مطرح دنیا به رقابت پرداختند که در پایان 5 مقام قهرمانی 5 مقام نایب‌قهرمانی و 4 مقام سوم کسب کردند.


مسابقات جهانی روبوکاپ 2011 که در شهر استانبول ترکیه برگزار شد نیز با درخشش شایان توجه تیم‌های ایرانی، به پایان رسید.


نتایج این دوره از مسابقات که بین 200تیم از 57 کشور جهان برگزار شد، به شرح زیر بود:


در بخش لیگ امدادگر واقعی – تیم MRLدانشگاه آزاد اسلامی قزوین مقام دوم را از آن خود کرد. در لیگ امدادگر واقعی(بخش فنی)/بهترین جابجایی اجسام نیز مقام اول به تیم YRAدانشگاه آزاد اسلامی یزد تعلق یافت.


در سال 2012 مسابقات جهانی روبوکاپ به میزبانی مکزیک برگزار شد، در این دوره از مسابقات نیز تیم‌های دانشگاه های آزاد اسلامی موفق به کسب 11 مقام شدند که این تیم‌ها شامل دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی یزد، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی دماوند بود.


در مسابقات جهانی روبوکاپ هلند 2013 نیز در لیگ امدادگر مجازی تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تنها نماینده کشورمان با کسب 442 امتیاز رقبای خود از کشورهای ترکیه و ایتالیا را پشت سر گذاشت و به مقام ارزشمند قهرمانی دست پیدا کرد، گروه‌های ترکیه و ایتالیا در این لیگ دوم و سوم شدند.در لیگ فوتبالیست سایز کوچک تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به مقام سوم جهان دست پیدا کرد.


دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات جهانی روبوکاپ برزیل 2014


این دوره از مسابقات که در شهر ژئوآپسوا برگزار شد کاروان علمی جمهوری اسلامی ایران در لیگ‌های دانشجویی و دانش‌آموزی به مقام‌های درخوری دست پیدا کردند. در لیگ شبیه‌ساز امداد تیم امیرکبیر به مقام اول و تیم MRL به مقام دوم دست یافت.


در لیگ امدادگر واقعی بخش رقابت فنی –جابه‌جایی اجسام تیم yraدانشگاه آزاد اسلامی یزد مقام قهرمانی را از آن خود کرد. همچنین در این لیگ بخش رقابت فنی- بهترین مانور –تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اول شد.


تیم yraدانشگاه آزاد اسلامی نیز یزد در بخش رقابت فنی بهترین پرنده به مقام اول دست پیدا کرد.


در لیگ انسان‌نما(سایز نوجوان) تیم باسط پژوه از ایران به مقام قهرمانی دست‌یافت. دانشگاه تهران(پردیس بین‌الملل کیش)توانست در رقابت فنی لیگ فوتبالیست سایز کوچک مقام دوم را از آن خود کند.


امکانات یا استعداد؟


مجید قلی پور مدیر مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی مهم‌ترین علت موفقیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی به‌ویژه واحد قزوین در مسابقات روبوکاپ را سرمایه‌گذاری مدیران این دانشگاه بر روی نیروی انسانی می‌داند و می‌گوید: بسیاری بر این باورند که دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل برخورداری از امکانات توانسته به این موفقیت دست یابد اما نتایج مسابقات حاکی از آن است که دانشجویان این دانشگاه نه‌تنها در بخش سخت‌افزاری بلکه در بخش شبیه‌سازی و نرم‌افزاری نیز موفقیت‌های چشمگیری به دست آورده‌اند.


او درباره سطح علمی این دوره از مسابقات در کشور چین می‌گوید: با توجه به پیشرفت سریع در حوزه علوم رباتیک، سطح مسابقات نیز هرساله افزایش پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر تیم نخست مسابقات دوره قبل سطح علمی و فنی خود را ارتقا ندهد در دوره بعد هیچ مقامی را کسب نخواهد کرد.


قلی پور نتایج این دوره از مسابقات را بهتر از دوره‌های پیشین ارزیابی می‌کند و می‌گوید: درحالی‌که بسیاری از دانشگاه‌های دولتی موفق به کسب یک یا دو عنوان برتر این دوره از مسابقات شدند اما دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در 5 لیگ مختلف موفق به کسب 5 عنوان برتر شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته